Jacques Remy & Fils optimaliseert levering verse producten met Descartes

Jacques Remy & Fils, leverancier van verse groenten en fruit in België, Luxemburg en Noord-Frankrijk, heeft zijn transportmanagementsysteem volledig herzien om zijn kosten te verlagen en de opvolging van zijn leveringen te optimaliseren. Het bedrijf uit Marcinelle nam daarvoor Descartes Systems Group in de arm. De aanbieder van oplossingen voor de optimalisering van rittenplanning in SaaS-modus (Software as a Service) implementeerde voor Jacques Remy & Fils een oplossing die aangepast is aan hun verschillende activiteiten. Het systeem, dat de hele logistieke keten omvat, werd in minder dan twee maanden ingevoerd en stelde het bedrijf in staat te reageren op de opleving van de activiteit post-covid en tegelijkertijd de kosten te verlagen.

Jacques Remy & Fils is gespecialiseerd in de import en export van groenten en fruit en organiseert zijn activiteiten via twee entiteiten. Enerzijds is er La Centrale du Frais, dat zich toelegt op de detaildistributie voor professionals en lokale overheden. De entiteit beschikt over 15 bestelwagens die elk meer dan 20 stops per dag maken in een leveringsgebied van meer dan 100km, van het zuiden van Luxemburg tot het noorden van Frankrijk, en in België. Anderzijds is er JR Transport, dat instaat voor groothandelslevering aan supermarkten en groothandelaars. Met een vloot van 25 vrachtwagens verzorgt deze entiteit gemiddeld 200 leveringen per dag, d.w.z. 5 stops per ronde. De transporteurs beheren ook de terugname van retourpallets van leveranciers.     
   
Hoewel JR Transport al een oplossing voor routeoptimalisering had, werd die weinig gebruikt en was ze niet aangepast aan de behoeften van het bedrijf. De behoefte aan een gemeenschappelijke oplossing voor beide activiteiten was duidelijk, met name om in te spelen op de sterke toename van de activiteit na de Covid-19-pandemie, om de kosten te drukken en de leveringstermijnen en de opvolging te optimaliseren. De verbetering van het statiegeldsysteem van de pallets was ook een van de uitdagingen van het project, aangezien het systeem zonder gecentraliseerd toezicht op de terugvorderingen inefficiënt en duur is (verlies van pallets en dus opnieuw aankopen).
 
Daarom koos Jacques Remy & Fils voor Descartes om een oplossing te implementeren. De door Descartes ontworpen en geïmplementeerde oplossing is gebaseerd op een mobiele applicatie die verschillende functionaliteit combineert om te voldoen aan de verschillende behoeften voor het monitoren en organiseren van leveringen voor zowel La Centrale du Frais als JR Transport:
 
Systeem om sms-berichten naar de klant te sturen om hem op de hoogte te brengen van de levering wanneer de chauffeur het magazijn verlaat;
Verzending van leveringsinstructies aan de chauffeur (digicode, sanitaire procedure voor leveringen in woonzorgcentra, enz.), om de rondes te vergemakkelijken en in elke fase tijd te besparen;
Realtime monitoring van de leveringen om ervoor te zorgen dat de geplande tijdstippen worden gerespecteerd en om de klant in detail te informeren, met name bij wijzigingen;
Het scannen van barcodes vereenvoudigt de traceerbaarheid en vermindert het foutenpercentage en wordt aangevuld met het versturen van foto’s als bewijs van levering.
Gegevensverzameling en tracering van pallets, waardoor het aantal zoekgeraakte pallets en de bijbehorende kosten snel dalen en het probleem van het traceren van retourpallets bij JR Transport wordt opgelost. 
Het project is door de teams van Jacques Remy & Fils in slechts anderhalve maand uitgevoerd en in gebruik genomen, een uitdaging die naar eigen zeggen tot een goed einde is gebracht dankzij de inzet en de betrokkenheid van de medewerkers. Het plannings- en traceringssysteem, dat nauwkeuriger en kwalitatiever is, levert een aanzienlijke tijdsbesparing op voor de interne teams en zorgt voor een hogere klantentevredenheid.

Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

Beiersdorf optimaliseert zeetransport met Transportation Management Platform van Transporeon

Met merken als Nivea, Eucerin en Hansaplast staat Beiersdorf AG al meer dan 140 jaar bekend voor zijn huidverzorgingsproducten en huidonderzoek. Om zijn transportactiviteiten te optimaliseren, klopte het bedrijf aan bij Trimble-dochter Transporeon dat via zijn Transportation Management Platform een end-to-end systeem implementeerde voor het boeken en beheren van zeevracht.

HGT stroomlijnt processen met Aptean Food & Beverage ERP

Horeca Groothandel Tilburg (HGT), een familiegroothandel die food en non-food producten levert aan zowel de horeca, als bakkerijen en groente- en vleesverwerkers, heeft de cloud-gebaseerde Food & Beverage ERP-oplossing van Aptean gekozen om zijn operationele efficiëntie te verbeteren en de klantenservice te verhogen.

Frank Hamerlinck wordt CEO van Flanders Technology & Innovation

FTI, een publiek-private samenwerking tussen de Vlaamse overheid en zeven private partners, stelt Frank Hamerlinck (foto) aan als CEO.

Manutan test groene last-mile leveringen

Als B2B e-commercebedrijf gespecialiseerd in artikelen voor kantoor, magazijn, werkplaats en buitenterreinen biedt Manutan zijn klanten een assortiment van meer dan 200.000 producten. Uit recent onderzoek dat Manutan voerde, bleek dat twee op de vijf consumenten meer tevreden zouden zijn over het bedrijf als ze meer duurzame en verantwoorde bezorgmethoden konden kiezen. Omdat Manutan inziet dat duurzaamheid een steeds grotere rol speelt bij consumenten en bedrijven, lanceerde het B2B e-commerceplatform in Gent een proefproject voor groene last mile-leveringen. Daarbij werden producten geleverd met elektrische fietsen, cargofietsen of kleine elektrische voertuigen. Naar aanleiding van het pilootproject bekeek Manutan ook de verschillende manieren waarop bedrijven hun transport meer klimaatvriendelijk kunnen organiseren.

Het project in Gent was alvast een succes; niet alleen neemt het voertuigen weg uit de stadskernen, het bespaart ook nog eens 30,6 kilogram CO2 per geleverd pakket. Dat is het equivalent van 1,22 bomen per jaar.

Stijgende tewerkstellingsvooruitzichten in transport en logistiek

Volgens de recentste ManpowerGroup Jobbarometer zou de rekruteringsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het tweede kwartaal van 2024 toenemen. Van de werkgevers in deze sector die in januari zijn bevraagd, verwacht 40% het personeelsbestand tegen het einde van juni 2024 uit te breiden, terwijl 15% van plan is dat te verminderen. Bij 43% van de werkgevers wordt geen verandering verwacht. De ‘nettotewerkstellingsprognose’ van ManpowerGroup (het verschil tussen het percentage werkgevers dat van plan is mensen aan te werven en het percentage werkgevers dat mensen wil ontslaan) bereikt daarmee een bemoedigende +25%. Dat betekent een stijging van 6 punten ten opzichte van het vorige kwartaal en 8 punten ten opzichte van het tweede kwartaal van 2023.

Thyssenkrupp versnelt leveringen dankzij volautomatisch opslagsysteem voor platen

Thyssenkrupp Materials Nederland is een toonaangevende servicegroothandel voor materialen in staal, RVS en aluminium, die klanten uit alle sectoren van de metaalverwerkende industrie bedient. Thyssenkrupp Materials Nederland biedt daarbij een uitgebreid assortiment platte producten, rondstaf, profielen en buizen, evenals een breed scala aan maatwerkoplossingen en technische innovaties in de hele keten.

Chep stelt met ZirConic-container nieuwe norm voor duurzaamheid

De Pallecon-divisie van Chep Europe introduceert de vouwbare ZirConic container. De ‘dry container’ is voor 97% gemaakt van ‘post-consumer’ plastic en stelt zo een nieuwe norm voor duurzaamheid. Chep levert de ZirConic-container via zijn circulaire poolingservice voor sectoren als packaging, adhesives, e-commerce en co-packing. De container moet de efficiëntie verhogen dankzij de hogere laadcapaciteit en een geoptimaliseerde vouwbaarheid.

Yusen Logistics plant overname PartsExpress

Logistiek dienstverlener Yusen Logistics (Benelux) B.V. heeft een overeenkomst gesloten voor de overname van PartsExpress B.V., een bedrijf gespecialiseerd in dag- en nachtdistributie van auto-onderdelen in de Benelux.

Whitepaper: Letterlijk én figuurlijk op hoog niveau werken

Ons land geraakt hoe langer hoe meer volgebouwd, en grondprijzen worden steeds duurder. Verticale opslagruimte wordt dus almaar interessanter, maar heeft u daarvoor ook het juiste transport in huis?

Wat heeft een zonsverduistering te maken met een laadperron?

De iets vriendelijkere energiekosten deze winter zijn geen reden om de teugels te laten vieren bij het in de hand houden van de kosten. De vele nieuwe magazijnen willen juist voldoen aan allerlei verschillende energie labels om zich zowel duurzaam als kostenbesparend te presenteren. Bij de oudere, bestaande magazijnen blijft men zoeken naar mogelijk efficiencyverbeteringen en na drie kwartalen van krimp in onze economie zorgen de CFO’s ervoor dat iedereen de energiekosten zo goed mogelijk blijft beteugelen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.