Jacques Remy & Fils optimaliseert levering verse producten met Descartes

Jacques Remy & Fils, leverancier van verse groenten en fruit in België, Luxemburg en Noord-Frankrijk, heeft zijn transportmanagementsysteem volledig herzien om zijn kosten te verlagen en de opvolging van zijn leveringen te optimaliseren. Het bedrijf uit Marcinelle nam daarvoor Descartes Systems Group in de arm. De aanbieder van oplossingen voor de optimalisering van rittenplanning in SaaS-modus (Software as a Service) implementeerde voor Jacques Remy & Fils een oplossing die aangepast is aan hun verschillende activiteiten. Het systeem, dat de hele logistieke keten omvat, werd in minder dan twee maanden ingevoerd en stelde het bedrijf in staat te reageren op de opleving van de activiteit post-covid en tegelijkertijd de kosten te verlagen.

Jacques Remy & Fils is gespecialiseerd in de import en export van groenten en fruit en organiseert zijn activiteiten via twee entiteiten. Enerzijds is er La Centrale du Frais, dat zich toelegt op de detaildistributie voor professionals en lokale overheden. De entiteit beschikt over 15 bestelwagens die elk meer dan 20 stops per dag maken in een leveringsgebied van meer dan 100km, van het zuiden van Luxemburg tot het noorden van Frankrijk, en in België. Anderzijds is er JR Transport, dat instaat voor groothandelslevering aan supermarkten en groothandelaars. Met een vloot van 25 vrachtwagens verzorgt deze entiteit gemiddeld 200 leveringen per dag, d.w.z. 5 stops per ronde. De transporteurs beheren ook de terugname van retourpallets van leveranciers.     
   
Hoewel JR Transport al een oplossing voor routeoptimalisering had, werd die weinig gebruikt en was ze niet aangepast aan de behoeften van het bedrijf. De behoefte aan een gemeenschappelijke oplossing voor beide activiteiten was duidelijk, met name om in te spelen op de sterke toename van de activiteit na de Covid-19-pandemie, om de kosten te drukken en de leveringstermijnen en de opvolging te optimaliseren. De verbetering van het statiegeldsysteem van de pallets was ook een van de uitdagingen van het project, aangezien het systeem zonder gecentraliseerd toezicht op de terugvorderingen inefficiënt en duur is (verlies van pallets en dus opnieuw aankopen).
 
Daarom koos Jacques Remy & Fils voor Descartes om een oplossing te implementeren. De door Descartes ontworpen en geïmplementeerde oplossing is gebaseerd op een mobiele applicatie die verschillende functionaliteit combineert om te voldoen aan de verschillende behoeften voor het monitoren en organiseren van leveringen voor zowel La Centrale du Frais als JR Transport:
 
Systeem om sms-berichten naar de klant te sturen om hem op de hoogte te brengen van de levering wanneer de chauffeur het magazijn verlaat;
Verzending van leveringsinstructies aan de chauffeur (digicode, sanitaire procedure voor leveringen in woonzorgcentra, enz.), om de rondes te vergemakkelijken en in elke fase tijd te besparen;
Realtime monitoring van de leveringen om ervoor te zorgen dat de geplande tijdstippen worden gerespecteerd en om de klant in detail te informeren, met name bij wijzigingen;
Het scannen van barcodes vereenvoudigt de traceerbaarheid en vermindert het foutenpercentage en wordt aangevuld met het versturen van foto’s als bewijs van levering.
Gegevensverzameling en tracering van pallets, waardoor het aantal zoekgeraakte pallets en de bijbehorende kosten snel dalen en het probleem van het traceren van retourpallets bij JR Transport wordt opgelost. 
Het project is door de teams van Jacques Remy & Fils in slechts anderhalve maand uitgevoerd en in gebruik genomen, een uitdaging die naar eigen zeggen tot een goed einde is gebracht dankzij de inzet en de betrokkenheid van de medewerkers. Het plannings- en traceringssysteem, dat nauwkeuriger en kwalitatiever is, levert een aanzienlijke tijdsbesparing op voor de interne teams en zorgt voor een hogere klantentevredenheid.

Foto: Pixabay

Recente nieuwsberichten

Voorkom energieverliezen op de laadkaai

(Advertorial) Duurzaamheid staat tegenwoordig centraal bij de meeste bedrijven. Managers hebben niet alleen een morele verantwoordelijkheid, maar staan ook onder druk om hun CO2-uitstoot te minimaliseren en het energieverbruik terug te dringen.

Kuehne+Nagel breidt spare parts logistiek voor BMW uit

Als een belangrijke logistiek dienstverlener voor de auto-industrie beheert Kuehne+Nagel momenteel een 170.000m² groot centrum voor de verwerking en levering van auto-onderdelen in het Duitse Wallersdorf.

Nieuwe tarieven voor kilometerheffing vanaf 1 juli 2024

Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing.

Righi Elettroservizi tackelt leveringsproblemen met AutoStore van Dematic

Dematic heeft de levering en installatie voltooid van een AutoStore-systeem voor Righi Elettroservizi SpA, een Italiaanse onderneming actief op het vlak van industriële automatisering, systeemintegratie en informatietechnologie.

Sonepar schakelt opnieuw Knapp in voor magazijnautomatisering

Sonepar is een toonaangevende groothandel in elektrische apparaten en componenten voor professionals zoals elektriciens. Het bedrijf beschikt over 2.400 vestigingen in 40 landen en heeft ongeveer 45.000 medewerkers in dienst. Om de verwerking van kleine onderdelen in zijn bestaande magazijn in Holzwickede bij Dortmund te automatiseren, heeft de groothandel zijn jarenlange partner Knapp de opdracht gegeven een automatiseringsoplossing te implementeren. Die oplossing zal bestaan uit shuttle-technologie, ergonomische goederen-naar-persoon werkstations en de KiSoft software-oplossing van Knapp. Met de oplossing kan Sonepar niet alleen de handling van kleine onderdelen automatiseren, ook kan de bezorgservice worden uitgebreid.

Hardis Group opent vestiging in Italië

Hardis Group, de Franse ontwikkelaar en leverancier van de logistieke software suite Reflex en dienstverlener/aanbieder van de CRM-oplossingen van Salesforce via zijn dochteronderneming Cloudity, heeft een meerderheidsbelang verworven in Hardis Italia. Dat bedrijf is opgericht in 1995 en was jarenlang integratiepartner voor het logistieke softwaresysteem Reflex. De deal sluit aan bij de internationale groeistrategie van Hardis Group en resulteert in de oprichting van een nieuwe Italiaanse vestiging in Milaan. Het nieuws volgt op eerdere vergelijkbare stappen in Spanje (2017), Nederland (2018) en Polen (2021).

Ravas stelt handpallettruck en mobiele weegtechnologie voor

Ravas, aanbieder van mobiele weegoplossingen, lanceert twee nieuwe producten die het logistieke proces moeten helpen optimaliseren: de handpallettruck Ravas iPT Essential en de Weigh in Motion technologie.

TD Synnex Datech brengt digital twin oplossingen van Unity naar Europa

Datech, de design software business van TD Synnex, en Unity, een platform van tools voor bouwers van o.a. realtime games en apps, hebben een partnership gesloten. Concreet zal Datech naast zijn bestaande Unity-aanbod in Azië Pacific en Japan voortaan ook Unity Pro en Unity Industry aanbieden in Noord-Amerika en Europa.

Takeda verbetert wereldwijde bevoorrading dankzij nieuw magazijn in België

Biofarmaceutisch bedrijf Takeda, met hoofdkantoor in Japan, doet onderzoek naar en levert behandelingen voor o.a. gastro-intestinale en ontstekingsziekten, zeldzame ziekten, plasma-afgeleide therapieën, oncologie, neurowetenschappen en vaccins. In zijn vestiging in Lessines (Henegouwen) telt de onderneming meer dan 1.200 medewerkers die zich toeleggen op het tijdig aanleveren van hoogwaardige producten aan meer dan 250.000 patiënten per jaar in 80 landen en regio’s. Om patiënten wereldwijd beter van dienst te kunnen zijn, opende Takeda in Lessines één centraal logistiek gebouw voor zijn bevoorradingsactiviteiten.

Motorservice schakelt Kardex Mlog in voor magazijnoptimalisering

MS Motorservice International GmbH, de wereldwijde aftermarket-partner van Rheinmetall uit het Zuid-Duitse Neuenstadt, heeft Kardex Mlog als algemeen aannemer de opdracht gegeven voor de bouw van een geautomatiseerd hoogbouwmagazijn met 4 gangen voor de opslag van 16.288 europallets. De nieuwbouw wordt met automatische transportsystemen aangesloten op de verzend- en ontvangstzones, het bestaande smallegangenmagazijn en een picking- en controleplek. Bijzonder aan het project is dat de pallets via een brug over de straat van het bestaande pand naar het nieuwe magazijn moeten worden getransporteerd. Doel van het project als geheel is de doorlopende automatisering van de complete materiaalstroom in drie magazijnzones. Daarnaast gaat Kardex Mlog in een aparte projectfase het bestaande smallegangenmagazijn moderniseren (retrofit).

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.