Investering van 114 miljoen euro voor nieuw distributiecentrum
DHL Express verankert logistiek platform op Brusselse luchthaven
Eind februari nam DHL Express op Brussels Airport officieel zijn nieuwe distributiecentrum in gebruik. De hub op de luchthaven is de op twee na grootste van DHL in Europa. Wereldwijd staat het dc in de top vijf. Met de nieuwe hub komt DHL tegemoet aan de vraag naar meer capaciteit in het wereldwijde netwerk. Het dc zorgt ook voor vlottere transportverbindingen met het centrum van België en de rest van Europa. DHL beschikt op de luchthaven over een sorteercentrum van 31.500 vierkante meter en verviervoudigt er zijn
capaciteit tot 42.000 pakketten per uur.
DHL Express maakt deel uit van de Deutsche Post DHL Group. Wereldwijd biedt het bedrijf logistieke oplossingen in 220 landen en regio’s en kan het daarbij rekenen op honderdduizend medewerkers. In België is DHL Express sinds 1978 actief. Het bedrijf opende een eerste distributiecentrum op Brussels Airport in 1985. De service aan klanten verloopt in ons land echter niet alleen via de luchthaven. Er zijn ook acht servicecenters en tweehonderdvijftig servicepunten. DHL Express telt in België 1.200 medewerkers.
Expansieve e-commerce
Tot de kernactiviteiten van DHL Express behoren de zogenaamde TDI-leveringen (Time-Definite International). Het gaat om deur-tot-deurleveringen over de hele wereld, met een vooraf gedefinieerd tijdstip. Wereldwijd ziet DHL dat de top honderd van bedrijfsklanten in dat segment snel groeit. Vier jaar geleden bedroeg de groei bij de top honderd maar twee tot drie procent, vandaag is dat al negen à tien procent. De verdrievoudiging van die groei blijft de vraag naar expressdiensten ook in de nabije toekomst alleen maar stimuleren.
De sterke toename heeft alles te maken met de doorbraak in de markt van de e-commerce. Het voorbije jaar zag DHL in dat segment een groei met twintig procent. Hier liggen ook kansen voor het Belgische bedrijfsleven. Kleine en middelgrote Belgische ondernemingen zijn in staat hun klantenkring uit te breiden door via e-commerce hun producten wereldwijd aan te bieden. Ken Allen, de CEO van DHL Express, stelt in dat verband dat er behoefte ontstaat aan een elektronische World Trade Organization (e-WTO). Hij verwijst daarbij naar Jack Ma van Alibaba. Die gaf eerder al aan dat er nood is aan wereldwijde handelsverdragen, net omdat het internet geen landsgrenzen kent. De totstandkoming van een e-WTO is nodig om de expansieve groei in e-commerce te ondersteunen en de mondiale handel te stimuleren.
Nieuwe hub in het logistieke hart van Europa
Met de nieuwe hub versterkt DHL Express zijn positie in België. “Onze regionale hub in Brussel is in volume groter dan wat we hier tien jaar geleden hadden, toen Brussel nog onze Europese hub was”, zegt Ken Allen. De Europese hub verhuisde in 2008 naar het Duitse Leipzig omdat DHL op Brussels Airport te weinig mogelijkheden zag om te groeien. De verhuizing naar Leipzig was bovendien een reactie op de strenge regelgeving voor nachtvluchten. Het koeriersbedrijf investeerde in Leipzig in een verarmde regio en ontving daardoor subsidies van Europa.
“Het vertrek uit Brussel was destijds een zware klap voor DHL in België”, beaamt vakbondsman Paul Buekenhout van ACV-Transcom. “We vreesden lange tijd dat DHL Express hier niet meer zou investeren.” Omdat het bedrijf een aanhoudende groei kende, stapte het uiteindelijk af van het idee om heel Europa vanuit één enkele hub – in Leipzig – te bedienen. Sindsdien heeft DHL Express in Europa verscheidene distributiecentra uitgebouwd.
De nieuwe hub op Brussels Airport is tegelijk een internationale en een transitiehub. De internationale functie beantwoordt de behoefte aan meer capaciteit in het Europese distributienetwerk. De hub ondersteunt tegelijk de groei van e-commerce in België en helpt kleine en middelgrote ondernemingen met de afhandeling van exportverzendingen. Vanuit Brussel verstuurt DHL niet alleen pakketten naar heel Europa, maar ook rechtstreeks naar de Verenigde Staten, het Midden-Oosten en Afrika. De transitiefunctie van het nieuwe distributiecentrum zorgt ervoor dat vijftig tot zestig procent van de pakketten via België hun eindbestemming bereiken. Daardoor vormt de hub een belangrijke schakel in het Europese en wereldwijde netwerk van DHL Express.
Voordelen voor Belgische klanten
Met de ultramoderne hub in Brussel is een investering van 114 miljoen euro gemoeid. Het belang ervan voor de regio en de luchthaven is moeilijk te onderschatten. Het verklaart de aanwezigheid van heel wat prominenten bij de officiële inhuldiging eind februari, waaronder federaal minister van mobiliteit Francois Bellot, zijn Vlaamse collega Ben Weyts, en Arnaud Feist, de CEO van Brussels Airport. Voor DHL gaat het om de grootste investering in Brussel sinds het bedrijf zich veertig jaar geleden op de luchthaven vestigde. In 1985 opende DHL een hub aan de kant van de passagiersterminal van de luchthaven. Die site verwerkte 12.000 pakketten per uur en draaide daarmee op maximale capaciteit. De nieuwe hub bevindt zich op de zone voor luchtvracht van de luchthaven.
Het distributiecentrum bezorgt DHL Express meer capaciteit in België, met optimale verbindingen naar het hele land en naar de rest van Europa. Het laat DHL Express toe om laat op de dag pakketten op te halen bij klanten in België, Nederland en Luxemburg en die de volgende ochtend af te leveren. Daarmee biedt DHL Express zijn klanten een belangrijk competitief voordeel. “De nieuwe hub biedt ons de mogelijkheid om onze klanten een betere service te bieden”, aldus Danny Van Himste, managing director bij DHL Express Benelux. “We helpen België nog beter te verbinden met Europa en de wereld. Zo spelen we volop in op de noden van onze klanten: bedrijven in alle maten en uit alle industriële sectoren in de Belgische markt. Door de extra capaciteit, snelheid en flexibiliteit die de hub ons biedt, vormen nationale grenzen geen belemmering meer voor onze klanten.”
De nieuwste technologie
Belgische klanten genieten volop mee van de moderne technologie die DHL Express in Brussel gebruikt. Die technologie zorgt onder meer voor minimale beschadiging aan pakketten en de hoogste veiligheidsstandaarden in de markt. De nieuwe hub heeft een oppervlakte van 90.300m². Ze bevat een sorteercentrum van 31.500m² en ongeveer 5.000m² kantoorruimte. DHL Express beschikt er over 250 transportvoertuigen en verwerkt op Brussels Airport dagelijks 42 binnenkomende en uitgaande vluchten.
De capaciteit van de hub is bijna verviervoudigd tot 42.000 pakketten per uur. Daarbij is een sleutelrol weggelegd voor nieuwe logistieke technologie, waaronder automatische sorteersystemen voor kleine en grote pakketten. De systemen zijn sneller dan voorheen, bieden meer flexibiliteit en maken minder fouten. Daardoor is de doorlooptijd van verzendingen drastisch verminderd in vergelijking met wat haalbaar was in de oude hub. Van ‘offload’ naar ‘reload’ neemt nu nog maar vijf minuten in beslag.
Verder is ook de flexibiliteit gestegen. Toen een sneeuwstorm in Parijs daar de luchthaven lam legde, kon DHL er tijdelijk niet in- of uitvliegen. Dankzij de nieuwe, geautomatiseerde systemen in Brussel kon DHL de routes veranderen, Parijs omzeilen en de meeste verzendingen toch op tijd bij de klanten bezorgen. Tot slot is ook de beveiliging van de hub in Brussel van hoog niveau. Het transport van de luchtzijde naar de landzijde verloopt volledig automatisch. Er zijn 26 geautomatiseerde luchtsluizen (airlocks) die containers in minder dan één minuut transporteren. Dat levert een capaciteit van ruim 1.500 containers per uur op. Daarbij screent DHL op explosieven met negen systemen op basis van Real-Time Tomography (RTT). Ze controleren 2.500 pakketten per uur.
Extra jobs
In de nieuwe hub is werk voor 1.200 mensen. In 2014 gaf DHL Express aan dat het nieuwe dc in Brussel tegen 2020 tweehonderd directe en tweehonderd indirecte nieuwe banen zou opleveren. Dat aantal werd vorig jaar al behaald en de verwachting is dat de verdere groei van het bedrijf nog extra arbeidsplaatsen zal opleveren. In nauwe samenwerking met Brussels Airport wil DHL extra mensen opleiden voor jobs op de luchthaven. In de nieuwe hub heeft DHL daarbij bijzondere aandacht voor de werkomstandigheden op het vlak van ergonomie en veiligheid. Zo voldoet de hub aan de TAPA ‘A’ veiligheidsstandaarden. “We besteden veel aandacht aan de veiligheid en arbeidsomstandigheden van onze medewerkers”, besluit Koen Gouweloose, VP Brussels Hub bij DHL Express. “Dat is belangrijk, want het zijn uiteindelijk de medewerkers die er op hun beurt voor zorgen dat de klanten de service krijgen die ze van DHL Express verwachten.”
Extra
Aandacht voor het milieu
Het GoGreen-programma van DHL Express verkleint de ecologische voetafdruk van het nieuwe distributiecentrum. Het hele gebouw is sterk geïsoleerd en voorzien van ledverlichting. Het elektriciteitsverbruik ligt twintig procent lager dan dat van de oude hub. Alle benodigde elektriciteit is afkomstig uit duurzame bronnen. Er is voorzien in regenwatertanks, samen goed voor driehonderd kubieke meter water voor reinigingswerkzaamheden en toiletten. In de toekomst stapt DHL Express ook in de acht servicecenters en tweehonderdvijftig service punten in België over op groene energie. Daarnaast overweegt het bedrijf gebruik te maken van bakfietsen in de stadscentra, naast elektrische bestelwagens en aardgasvoertuigen. DHL wil ook meer gebruik maken van StreetScooters, de elektrische bestelwagentjes die het bedrijf zelf produceert.