Internet of Things applicaties sterk in opmars volgens Gartner

Gartner voorspelt dat in 2017 wereldwijd 8,4 miljard ‘connected things’, of internet-geconnecteerde toestellen, in gebruik zullen zijn. Dat is een stijging met 31% in vergelijking met 2016. Nog volgens Gartner zou dat cijfer tegen 2020 20,4 miljard bereiken. De totale uitgaven aan apparaten en diensten zullen in 2017 bijna 2 biljoen US dollar bedragen.

Wat regio’s betreft, zijn Groter China, Noord-Amerika en West-Europa de belangrijkste gebruikers van internet-geconnecteerde toestellen. Die drie regio’s samen zullen in 2017 67% van de hele installed base van het Internet of Things uitmaken.
 
Het consumentensegment is met 5,2 miljard units in 2017 de grootste gebruiker van geconnecteerde toestellen en meteen goed voor 63 procent van het volledige aantal gebruikte applicaties. Bedrijven zouden in 2017 3,1 miljard geconnecteerde toestellen gebruiken. “Naast systemen in de auto zijn de dingen die consumenten het meest zullen gebruiken smart tv’s en digitale set-top boxes. Slimme elektrische meters en commerciële beveiligingscamera’s zullen dan weer het meest bij ondernemingen worden ingezet”, aldus Gartner.
 
Naast slimme meters, zullen applicaties die ontworpen zijn voor specifieke verticals het gebruik van geconnecteerde toestellen bij bedrijven opdrijven. Maar vanaf 2018 zullen cross-industry toestellen voor ‘slimme gebouwen’ (o.a. ledverlichting, HVAC (verwarming, ventilatie, airco en koeling) en fysieke beveiligingssystemen) de leiding nemen aangezien connectiviteit wordt gedreven naar toestellen met een hoger volume en lagere kosten. In 2020 zullen cross-industry toestellen 4,4 miljard units bereiken, terwijl toestellen specifiek voor verticals zullen oplopen tot 3,2 miljard units.
 
Terwijl consumenten meer toestellen kopen, geven bedrijven meer uit. Wat de uitgaven aan hardware betreft, zal in 2017 het gebruik van geconnecteerde toestellen bij bedrijven goed zijn voor 964 miljard US dollar. Consumententoepassingen zullen in 2017oplopen tot 725 miljard dollar. Tegen 2020 zullen de gezamenlijke uitgaven aan hardware van beide segmenten bijna 3 biljoen dollar bedragen.
 
IoT services staan volgens Gartner centraal in de opmars van IoT-apparaten. De totale uitgaven aan IoT (door professionals, consumenten en connectiviteitsdiensten) zijn op weg naar 273 miljard US dollar in 2017.
“De diensten worden gedomineerd door de professionele categorie van IoT- technologie, waarbij providers bedrijven helpen met het ontwerpen, implementeren en operationeel maken van IoT-systemen. Maar connectiviteitsdiensten en consumentendiensten zullen aan een sneller tempo groeien. Consumenten IoT-diensten zijn nieuwer en groeien vanaf een smallere basis. Ook connectiviteitsdiensten groeien sterk naarmate de kosten dalen en nieuwe toepassingen hun intrede doen”, besluiten de onderzoekers.

Recente nieuwsberichten

Studio 100 in de wolken met Avanade

Studio 100 kiest voor Avanade voor de overstap naar de cloud met Microsoft Dynamics 365. Deze digitale transformatie van de ERP-systemen moet de groei van de mediareus ondersteunen en de flexibiliteit verhogen. Avanade werkte in 2008 al samen met Studio 100 bij de implementatie van het Microsoft Dynamics AX 4.0 platform.

WDP verwerft bijkomende site in Asse

De nieuwe WDP-site in Asse beslaat circa 52.000m², bestaande uit zowel braakliggende percelen als bebouwde oppervlakte, en was voordien eigendom van De Persgroep Publishing. WDP wil de site op termijn gedeeltelijk herontwikkelen om zo, in combinatie met de eerder verworven eigendommen in de industriezone Broekooi, zijn logistiek park in Asse-Zellik verder uit te breiden.

DSV opent nieuw magazijn voor healthcare logistiek in Gent

Gezien zijn aanhoudende groei in healthcare logistiek heeft DSV Global Transport and Logistics zijn logistiek centrum aan de Eddastraat in Gent-zeehaven uitgebreid. De site, met nu in totaal 36.000m² magazijnoppervlakte, is volledig uitgerust voor de opslag en distributie van ‘medical devices’ en farmaceutische producten.

UPS breidt UPS My Choice wereldwijd uit

UPS breidt zijn dienst ‘UPS My Choice’ uit met 96 bijkomende landen en gebieden in de regio Azië/Stille Oceaan, Latijns-Amerika, het Indische subcontinent, het Midden-Oosten en Afrika, en een uitbreiding in Europa. Het totaal komt daardoor op 112.

Duurzaamheid en lagere eigendomskosten zijn drijfveren voor elektrische bedrijfswagens

Milieutechnische voordelen en de lagere eigendomskosten overtuigen steeds meer beheerders van bedrijfsvloten om over te stappen op elektrische voertuigen, zo blijkt uit een studie van UPS en GreenBiz. In het rapport ‘Curve Ahead: The Future of Fleet Electrification’ noemen marktleiders de drijfveren en de hindernissen van overstappen naar elektrische voertuigen.

Autonome transportrobot voor pallets

Roboticabedrijf Robex levert met de GoPal 400 een autonome transportrobot voor het interne transport van pallets. De robot van het Deense Robotize is erg compact en neemt ongeveer evenveel ruimte in als een medewerker met een handpallettruck.

Van Hessen implementeert Cloud BI en Analytics Services van Inergy

De Nederlandse onderneming Van Hessen is wereldwijd actief in het oogsten, verwerken en distribueren van natuurdarmen, vleesproducten en farmaceutische producten. Voor zijn activiteiten op het vlak van business intelligence (BI) en analytics heeft het bedrijf een samenwerkingsakkoord getekend met Inergy.

Shippeo breidt uit naar het Verenigd Koninkrijk

Shippeo, aanbieder van het gelijknamige supply chain visibility platform, breidt na Amsterdam zijn activiteiten nu ook uit naar het Verenigd Koninkrijk. Zo wil het bedrijf tegemoetkomen aan de snelgroeiende vraag van verladers naar voorspellende en real-time informatie over Europese wegleveringen.

AirBridgeCargo vestigt Europese hub op Liege Airport

Liege Airport en de Groep Volga-Dnepr hebben een overeenkomst getekend waardoor de luchtvaartmaatschappij AirBridgeCargo een verbintenis met de luchthaven aangaat. Het gaat om een akkoord over tien jaar, waardoor AirBridgeCargo over 25.000m² aan loodsoppervlakte zal beschikken voor zijn verrichtingen.

Belgen vinden prijs en bestelgemak het belangrijkst bij e-shoppen

Ruim driekwart van de Belgen vindt de verkoopprijs en de eenvoud waarmee online kan worden besteld de belangrijkste criteria bij online shoppen. Dat blijkt uit een onderzoek dat verpakkingsbedrijf DS Smith liet uitvoeren door Mintel bij in totaal 5.000 e-shoppers, verdeeld over negen landen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.