Internet of Things applicaties sterk in opmars volgens Gartner

Gartner voorspelt dat in 2017 wereldwijd 8,4 miljard ‘connected things’, of internet-geconnecteerde toestellen, in gebruik zullen zijn. Dat is een stijging met 31% in vergelijking met 2016. Nog volgens Gartner zou dat cijfer tegen 2020 20,4 miljard bereiken. De totale uitgaven aan apparaten en diensten zullen in 2017 bijna 2 biljoen US dollar bedragen.

Wat regio’s betreft, zijn Groter China, Noord-Amerika en West-Europa de belangrijkste gebruikers van internet-geconnecteerde toestellen. Die drie regio’s samen zullen in 2017 67% van de hele installed base van het Internet of Things uitmaken.
 
Het consumentensegment is met 5,2 miljard units in 2017 de grootste gebruiker van geconnecteerde toestellen en meteen goed voor 63 procent van het volledige aantal gebruikte applicaties. Bedrijven zouden in 2017 3,1 miljard geconnecteerde toestellen gebruiken. “Naast systemen in de auto zijn de dingen die consumenten het meest zullen gebruiken smart tv’s en digitale set-top boxes. Slimme elektrische meters en commerciële beveiligingscamera’s zullen dan weer het meest bij ondernemingen worden ingezet”, aldus Gartner.
 
Naast slimme meters, zullen applicaties die ontworpen zijn voor specifieke verticals het gebruik van geconnecteerde toestellen bij bedrijven opdrijven. Maar vanaf 2018 zullen cross-industry toestellen voor ‘slimme gebouwen’ (o.a. ledverlichting, HVAC (verwarming, ventilatie, airco en koeling) en fysieke beveiligingssystemen) de leiding nemen aangezien connectiviteit wordt gedreven naar toestellen met een hoger volume en lagere kosten. In 2020 zullen cross-industry toestellen 4,4 miljard units bereiken, terwijl toestellen specifiek voor verticals zullen oplopen tot 3,2 miljard units.
 
Terwijl consumenten meer toestellen kopen, geven bedrijven meer uit. Wat de uitgaven aan hardware betreft, zal in 2017 het gebruik van geconnecteerde toestellen bij bedrijven goed zijn voor 964 miljard US dollar. Consumententoepassingen zullen in 2017oplopen tot 725 miljard dollar. Tegen 2020 zullen de gezamenlijke uitgaven aan hardware van beide segmenten bijna 3 biljoen dollar bedragen.
 
IoT services staan volgens Gartner centraal in de opmars van IoT-apparaten. De totale uitgaven aan IoT (door professionals, consumenten en connectiviteitsdiensten) zijn op weg naar 273 miljard US dollar in 2017.
“De diensten worden gedomineerd door de professionele categorie van IoT- technologie, waarbij providers bedrijven helpen met het ontwerpen, implementeren en operationeel maken van IoT-systemen. Maar connectiviteitsdiensten en consumentendiensten zullen aan een sneller tempo groeien. Consumenten IoT-diensten zijn nieuwer en groeien vanaf een smallere basis. Ook connectiviteitsdiensten groeien sterk naarmate de kosten dalen en nieuwe toepassingen hun intrede doen”, besluiten de onderzoekers.

Recente nieuwsberichten

IJspaleis gaat aan de slag met Objective MES en WMS

IJspaleis, een Nederlandse producent van consumptie-ijs, maakt niet alleen ijs voor de eigen merken, zoals IJspaleis, Boerderijs, Pâtissier en Playa Ice Cream, maar is ook een belangrijke leverancier van private label ijs. Inmiddels kan IJspaleis alle Nederlandse retailers en groothandels, alsook heel wat buitenlandse, onder zijn klanten rekenen.

Urban Outfitters neemt TGW in de arm voor automatisering in het VK

Urban Outfitters heeft TGW aangewezen voor het ontwerp en de implementatie van een automatiseringsoplossing voor zijn nieuwe distributiecentrum in Peterborough in het Verenigd Koninkrijk. Het project zou in 2021 live moeten gaan. Urban Outfitters biedt lifestyleproducten en -diensten onder de consumentenmerken Anthropologie, BHLDN, Free People, Terrain, Urban Outfitters en Nuuly.

Bijna de helft van de Europese vervoerders verwacht dalende transportprijzen

Ook dit jaar hield Transporeon zijn Europese vervoerdersenquête bij meer dan 1200 wegvervoerders in 33 landen. De resultaten van de enquête wijzen op een dringende behoefte aan digitale investeringen tegen de sombere achtergrond van de pandemie.

Dematic lanceert automatiseringsoplossing voor de proteïnemarkt

Dematic lanceert een nieuwe versie van haar Order Fulfillment Solution. Die oplossing is speciaal ontwikkeld voor de proteïnemarkt (vis, pluimvee en vlees) en automatiseert de vaak arbeidsintensieve orderverzameling, distributie en verzending.

Covid-19 maakt nieuwe businessmodellen noodzakelijk

Naarmate de pandemie voortwoekert, moeten business leaders zorgen voor een nieuwe strategie waarin een grotere weerbaarheid is ingebouwd. Gartner stelt dat het cruciaal is voor organisaties om strategische beslissingen te maken die hen door het nieuwe normaal kunnen loodsen.

Vanderlande introduceert Homepick voor efficiënt online grocery fulfilment

Deze oplossing maakt deel uit van Vanderlandes nieuwe generatie schaalbare oplossingen (evolutions). Homepick moet het proces van online boodschappen in het magazijn versnellen en efficiënter maken. De oplossing speelt in op het feit dat sinds de coronacrisis boodschappen veel vaker online worden besteld.

Aviko innoveert magazijnbeheer met SAP EWM

De aardappelverwerker beheert voortaan zijn magazijnen met SAP Extended Warehouse Management (EWM). Aviko zet zo de stap richting één softwaresysteem voor het beheer van alle goederenbewegingen en voorraden in zijn magazijnen. Op die manier wil Aviko de kosten voor het magazijnbeheer indijken.

Zetes pakt uit met Full Pallet Inventory module

De nieuwe module moet logistieke bedrijven toelaten om hun magazijnen nog efficiënter te digitaliseren. Het toestel maakt gebruik van industriële visualisatietechnologie om voorraden op pallets sneller te tellen. De oplossing is volledig geïntegreerd met de magazijnsoftware ZetesMedea.

Exact brengt app voor voorraadtellingen op de markt

De nieuwe app voorkomt dat voorraadtellingen veel tijd en handmatige, foutgevoelige inspanning kosten. Handmatig worden de aantallen eerst geteld op papieren lijsten en later manueel ingevoerd in het systeem, waardoor verschillen kunnen ontstaan.

DHL Aviation standaardiseert elektronische communicatie voor luchtvrachtvervoer

DHL Aviation heeft softwareaanbieder Descartes in de arm genomen om de elektronische berichtgeving met haar wereldwijde klantenbestand te standaardiseren. De Global Air Messaging Gateway van Descartes biedt een eenduidig platform waarop DHL Aviation kan communiceren met grote expediteurs, luchtvaartmaatschappijen, post- en koerierbedrijven en afhandelingsbedrijven.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.