Intelligente robot neemt de schappen over in e-commerce

Magazino is een jong bedrijf uit München dat technologie voor autonoom rijden combineert met robotica. Het resultaat heet Toru, een zelfrijdende logistieke robot. Magazino levert met de Toru een oplossing voor de goederenverwerking, die de efficiëntie in de logistiek kan verhogen. Met de huidige lage werkloosheid in Duitsland ligt de potentie van deze uitvinding voor de hand. Er is een groot tekort aan arbeidskrachten, met name ’s nachts en in het weekend. En dat zijn precies de tijdstippen waarop consumenten veel online inkopen. Door het gebruik van zelfstandig werkende, intelligente robots voor de logistiek kan het orderpicken op zijn minst worden voorbereid voor het begin van de week.

Magazino wil het eerste zelfdenkende, autonoom handelende magazijn ter wereld opzetten. Momenteel bewijst logistieke robot Toru zich in praktijktests bij grote transport- en verzendbedrijven. De bedrijven gebruiken het intelligente, zelfrijdende systeem vooral om schoendozen op te halen tijdens het orderpicken. Het concept achter Toru berust op zogeheten perceptiebesturing. Met camera’s, beeldverwerking, sensoren en kunstmatige intelligentie kan de robot zijn omgeving waarnemen en correct interpreteren. Op basis van die informatie kan de robot vervolgens zelfstandig beslissingen nemen.
 
Als Toru de opdracht krijgt een bepaald paar schoenen op te halen, krijgt hij eerst de magazijnlocatie en een streepjescode. Zo weet de robot waar zijn doel zich bevindt en navigeert hij direct naar de juiste locatie. De hefkolom aan de voorkant van het voertuig draait vervolgens 90 graden richting de stellage en een grijper beweegt naar de opgegeven container. Nu begint Toru zelfstandig beslissingen te nemen. Met driedimensionale camerabeelden vormt de robot zich eerst een beeld van de huidige situatie: staat er überhaupt een schoendoos in deze stellage? Is de juiste streepjescode aanwezig? Kan ik de doos oppakken? Misschien is de doos een paar centimeter opzijgeschoven en kan ze vast komen te zitten tijdens het oppakken? ... Die vragen beschrijven de primaire taken van de visuele analyse. Het Duitse systeem is echter uniek vanwege de antwoorden die het daarop geeft. Als een opdracht is gekoppeld aan een doos die door een medewerker scheef in de stellage is gezet, probeert de robot zijn grijpproces aan de omstandigheden aan te passen. Als Toru beoordeelt dat grijpen niet mogelijk is, wordt de opdracht aan het systeem teruggegeven. Een magazijnmedewerker moet het order dan alsnog handmatig picken.
 
Als de robot geen problemen detecteert, zijn het vooral de aandrijvingen van Faulhaber die het mogelijk maken de schoendoos te verplaatsen. Een metalen spatel wordt uitgestoken en ingetrokken door een lineair aandrijfsysteem, bestaande uit motion controllers, DC-micromotoren type 3242 met grafietcommutatie, planetaire reductoren en spindelaandrijvingen. De taak is hier om het gat tussen het voertuig en de onderkant van de stelling te dichten, zodat het pad voor de schoendozen vlak is. Deze kunnen nu met onderdruk uit de stelling op de spatel worden getrokken.

Recente nieuwsberichten

Jungheinrich stelt ETV serie 2i reachtrucks voor

De nieuwe lithium-ion heftruck van Jungheinrich is ontwikkeld voor lichte tot middelzware toepassingen en voor klanten die hun truck ongeveer vijf bedrijfsuren per dag of minder nodig hebben. De modellen ETV 214i en ETV 216i bieden draagvermogens van respectievelijk 1.400kg en 1.600kg tot een maximale hefhoogte van 10.700mm. De ETV serie 2i is volgens de leverancier bewust ontworpen met het oog op kosten- en energie-efficiëntie. Voor zijn nieuwste generatie reachtrucks ontwikkelde Jungheinrich een compleet nieuw aandrijfsysteem met een nieuwe rijmotor, transmissie en aandrijfwiel en een nieuwe generatie zelf ontworpen omvormers.

Descartes neemt Sellercloud over

Descartes Systems Group, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, heeft Sellercloud overgenomen, een leverancier van omnichannel e-commerce-oplossingen met hoofdkantoor in New Jersey, VS.

Prologis publiceert eerste Supply Chain Outlook rapport

Prologis, wereldwijde speler in logistiek vastgoed, heeft zijn ‘2025 Supply Chain Outlook Report’ gepubliceerd. Het rapport, dat aan zijn eerste editie toe is, biedt inzichten uit een onderzoek dat in opdracht van Prologis werd uitgevoerd door The Harris Poll bij meer dan 1.000 leidinggevenden in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Het rapport geeft weer hoe bedrijven zich voorbereiden op de toekomst van supply chains temidden van een toenemende druk door economische instabiliteit, een veranderende consumentenvraag en klimaatuitdagingen. De verzamelde inzichten moeten bedrijven een waardevolle benchmark bieden voor strategische planning, waardoor ze hun activiteiten kunnen afstemmen op de best practices en verwachtingen van topmanagers wereldwijd.

Verstoring van toelevering vormt grootste risico voor Procurement

Volgens recent onderzoek van Gartner vormt een verstoring van de toelevering de grootste bedreiging voor de inkoopactiviteiten in de toekomst.

Het onderzoek, dat van juni tot juli 2024 werd uitgevoerd bij 258 leiders op het gebied van sourcing en inkoop, was opgezet om chief procurement officers (CPO) inzicht te geven in de belangrijkste risico’s die een belemmering kunnen vormen voor de inkoopactiviteiten en deze te prioriteren. Samen met de inzichten geeft Gartner mee welke acties CPO’s kunnen ondernemen om die risico’s effectief te beheren.

In België wordt elektronische facturering tussen bedrijven (B2B) verplicht vanaf 1 januari 2026

(Advertorial) In 2021 kondigde het Belgische Ministerie van Financiën aan dat het van plan was om B2B-elektronische facturering verplicht te stellen. “2023 had de datum moeten zijn waarop deze hervorming van kracht werd, maar intussen wilde de regering verplichte e-belastingaangiften opnemen,” legt Christophe Viry, Product Marketing Director bij Generix Group, uit. Het wordt dus uiteindelijk 1 januari 2026: Minister van Financiën Vincent Van Peteghem kondigde aan dat hij op 29 september 2023 overeenstemming had bereikt met de Ministerraad voor de verplichte invoering van elektronische facturering.

Risicoloos software moderniseren

(Advertorial) Codeless helpt bedrijven met unieke processen hun verouderde software te moderniseren via de Slim Software Nabouwen methode. We bouwen uw huidige functionaliteiten na zonder toegang tot de broncode en vernieuwen in vier fasen: uitlijnen, nabouwen, optimaliseren en innoveren. Het resultaat? Toekomstbestendige software, volledig aangepast aan uw behoeften, en dat tegen een vaste prijs.

Masterclass Inventory 27 Nov - 4 Dec

(Advertorial) Veel bedrijven hebben moeite om de optimale voorraadniveaus te bepalen, rekening houdend met de bedrijfsomgeving en -beperkingen. Daar zijn verschillende redenen voor, maar één belangrijke reden is het gebrek aan praktische kennis over voorraadbeheer. Daarom hebben Optimact en PICS Belgium een unieke en zeer praktische training ontwikkeld op basis van hun uitgebreide ervaring.

Dematic op Logistica Next - koop uw gratis ticket

(Advertorial) Intralogistieke bedrijfsprocessen worden steeds meer gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Van 5-7 november toont Dematic in Jaarbeurs Utrecht de toekomst van intralogistiek, waaronder AMR's, AutoStore, Pouch Sorter en Multishuttle systemen op stand B065 in hal 7.

Osapiens breidt uit naar Benelux

Osapiens, leverancier van SaaS-oplossingen voor ESG-rapportages, opent een kantoor in Amsterdam om de Belgische en Nederlandse markt te bedienen. Naar schatting zullen zo’n 70.000 bedrijven in de Benelux te maken krijgen met de nieuwe Europese duurzaamheidsregelgeving. Om hen daarbij te ondersteunen biedt Osapiens een platform dat afgestemd is op de lokale markt.

DB Schenker bouwt warehouse voor halfgeleiders in Nederland

Logistiek dienstverlener DB Schenker is van plan een nieuw logistiek warehouse te openen in de omgeving van Amsterdam. De locatie, die zich zal richten op de halfgeleiderindustrie (microchips), zal in totaal 18.000 vierkante meter beslaan. De bouw van het magazijn is al gestart. Verwacht wordt dat het in het najaar van 2025 opengaat.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.