Intelligente robot neemt de schappen over in e-commerce
Magazino is een jong bedrijf uit München dat technologie voor autonoom rijden combineert met robotica. Het resultaat heet Toru, een zelfrijdende logistieke robot. Magazino levert met de Toru een oplossing voor de goederenverwerking, die de efficiëntie in de logistiek kan verhogen. Met de huidige lage werkloosheid in Duitsland ligt de potentie van deze uitvinding voor de hand. Er is een groot tekort aan arbeidskrachten, met name ’s nachts en in het weekend. En dat zijn precies de tijdstippen waarop consumenten veel online inkopen. Door het gebruik van zelfstandig werkende, intelligente robots voor de logistiek kan het orderpicken op zijn minst worden voorbereid voor het begin van de week.
Magazino wil het eerste zelfdenkende, autonoom handelende magazijn ter wereld opzetten. Momenteel bewijst logistieke robot Toru zich in praktijktests bij grote transport- en verzendbedrijven. De bedrijven gebruiken het intelligente, zelfrijdende systeem vooral om schoendozen op te halen tijdens het orderpicken. Het concept achter Toru berust op zogeheten perceptiebesturing. Met camera’s, beeldverwerking, sensoren en kunstmatige intelligentie kan de robot zijn omgeving waarnemen en correct interpreteren. Op basis van die informatie kan de robot vervolgens zelfstandig beslissingen nemen.
Als Toru de opdracht krijgt een bepaald paar schoenen op te halen, krijgt hij eerst de magazijnlocatie en een streepjescode. Zo weet de robot waar zijn doel zich bevindt en navigeert hij direct naar de juiste locatie. De hefkolom aan de voorkant van het voertuig draait vervolgens 90 graden richting de stellage en een grijper beweegt naar de opgegeven container. Nu begint Toru zelfstandig beslissingen te nemen. Met driedimensionale camerabeelden vormt de robot zich eerst een beeld van de huidige situatie: staat er überhaupt een schoendoos in deze stellage? Is de juiste streepjescode aanwezig? Kan ik de doos oppakken? Misschien is de doos een paar centimeter opzijgeschoven en kan ze vast komen te zitten tijdens het oppakken? ... Die vragen beschrijven de primaire taken van de visuele analyse. Het Duitse systeem is echter uniek vanwege de antwoorden die het daarop geeft. Als een opdracht is gekoppeld aan een doos die door een medewerker scheef in de stellage is gezet, probeert de robot zijn grijpproces aan de omstandigheden aan te passen. Als Toru beoordeelt dat grijpen niet mogelijk is, wordt de opdracht aan het systeem teruggegeven. Een magazijnmedewerker moet het order dan alsnog handmatig picken.
Als de robot geen problemen detecteert, zijn het vooral de aandrijvingen van Faulhaber die het mogelijk maken de schoendoos te verplaatsen. Een metalen spatel wordt uitgestoken en ingetrokken door een lineair aandrijfsysteem, bestaande uit motion controllers, DC-micromotoren type 3242 met grafietcommutatie, planetaire reductoren en spindelaandrijvingen. De taak is hier om het gat tussen het voertuig en de onderkant van de stelling te dichten, zodat het pad voor de schoendozen vlak is. Deze kunnen nu met onderdruk uit de stelling op de spatel worden getrokken.