Inland Container Yard concept moet modal shift containers versnellen

Multimodaal.Vlaanderen – onderdeel van VIL – lanceert een nieuwe community die expediteurs, verladers en rederijen samenbrengt rond het Inland Container Yard (ICY) concept om de modal shift van containers te versnellen. De ambitie bestaat erin in het eerste jaar 50.000 vrachtwagenritten naar spoor en binnenvaart over te hevelen.

 Bij het ICY-concept staan rederijen zelf in voor het vervoer via barge of spoor van de containers vanaf of tot aan de dichtstbijzijnde containerterminal in het hinterland, waar zij depot houden van lege containers. Op die manier worden lege containers niet meer opgepikt of teruggebracht naar de haven, wat op zich een halvering van het aantal vrachtwagenritten inhoudt. De volle containers worden bij ICY intermodaal vervoerd, waardoor enkel nog het traject tussen hinterland terminal en laad- of losplaats via de weg moet gebeuren.
 
Het ICY-concept moet alle betrokken partijen voordeel opleveren. De rol van de expediteur blijft ongewijzigd: hij boekt de zeevracht, inclusief het transport tussen terminal en haven, regelt het voor- of natransport per truck tussen terminal en laad- of losplaats, zorgt voor de benodigde documenten, (douane)formaliteiten en andere value added services. Rederijen krijgen op hun beurt zicht op hinterlandbewegingen van hun equipment, wat ervoor moet zorgen dat ze hun pool van containers efficiënter kunnen beheren.
Verladers krijgen dan weer een duurzame intermodale oplossing aangeboden aan competitieve tarieven, iets wat volgens Intermodaal.Vlaanderen vaak moeilijk is bij de klassieke werkwijze waar de container vertrekt en aankomt in de haven.
Ten slotte biedt ICY het voordeel dat de ‘free time’, de tijd waarover de klant beschikt om de container terug binnen te leveren bij de rederij, pas begint te lopen vanaf de hinterland terminal en niet vanaf de haven van Antwerpen.
 
In de nieuwe community van expediteurs en verladers zal het Multimodaal adviespunt relevante containerflows identificeren en er de ICY-businesscase van uitwerken, waardoor containers die normaal per vrachtwagen leeg opgepikt of vol binnengebracht worden in de Antwerpse haven, geshift worden naar water of spoor. Dat moet jaarlijks 50.000 vrachtwagenritten uitsparen.
De community start in oktober voor een eerste periode van zes maanden.

Recente nieuwsberichten

Simac-PhiData en NYCE.LOGIC gaan samenwerking aan

NYCE.LOGIC Warehouse Management System, onderdeel van Extenda Retail en een toonaangevende WMS-speler in Scandinavië, gaat een samenwerking aan met het Nederlandse IT-bedrijf Simac-PhiData om gezamenlijk IT-diensten te verlenen.

H.Essers opent magazijnsite voor chemieklanten in Lommel

Op 22 juni 2023 werd op industrieterrein Kristalpark III in Lommel de nieuwe magazijnsite van H.Essers officieel geopend. Met de nieuwe site, op termijn goed voor een magazijnoppervlakte van 160.000m², wil de logistiek dienstverlener een antwoord bieden op de groeiende vraag van chemiebedrijven naar geschikte oplossingen voor gevarengoederen.

Filogic en Route42 helpen transportplanning meer voorspelbaar te maken

Filogic, ontwikkelaar en leverancier van het gelijknamige transport management systeem dat 100% in de cloud werkt, gaat samenwerken met Route42, dat business intelligence oplossingen levert voor de transportsector. Gezamenlijk willen ze transporteurs helpen om meer voorspelbaar te kunnen plannen.

VF Corporation gaat in nieuw DC van start met Fastpick van Vanderlande

VF Corporation, een wereldspeler op het gebied van kleding, schoenen en accessoires – met merken als Vans, Timerland, Kipling, Eastpak, The North Face, e.a. – heeft in zijn nieuwe distributiecentrum in Ontario, Californië, de sterk geautomatiseerde Fastpick-oplossing van Vanderlande geïnstalleerd.

Contargo investeert in Gas-to-Liquids voor binnenschepen

Uiterlijk tegen eind juni 2023 zullen alle binnenschepen van het Europese logistieke containernetwerk Contargo North France overgestapt zijn op GTL (Gas-to-Liquids) als brandstof. Die brandstof moet zorgen voor aanzienlijk minder uitstoot van schadelijke stoffen en lawaai.

Cidev Group optimaliseert picking-verificatie en voorraadnauwkeurigheid met ZetesMedea

Cidev Group Ltd, een van de toonaangevende distributeurs van elektronische componenten in Israël, implementeert ZetesMedea om de logistieke uitvoering in het distributiecentrum te stroomlijnen. De oplossing, die de Zetes ImageID-technologie bevat, maakt een snelle en simultane identificatie van een groot aantal barcodes van verschillende componentenfabrikanten mogelijk, terwijl de data direct worden omgezet naar de configuratie van het catalogussysteem van Cidev.

Datalogic sluit aan bij Euronext Tech Leaders

Datalogic S.p.A., leverancier van automatische gegevensregistratie en industriële automatisering, sluit zich aan bij Euronext Tech Leaders, het nieuwe initiatief gewijd aan snelgroeiende en toonaangevende technologiebedrijven. Het tech-ecosysteem van Euronext brengt meer dan 700 technologiebedrijven, die genoteerd staan op de Euronext-markten, samen met meer dan 660 alumni van zijn pre-IPO-programma’s en een grote internationale investeerdersbasis die de groeiprofielen van technologiebedrijven financiert.

Radial verhuisd naar nieuw fulfilmentcenter in Groningen

Radial, een aanbieder van b2c e-commerce orderfulfilmentoplossingen die deel uitmaakt van Bpostgroup, heeft zijn – te klein geworden – bestaande magazijn overgeheveld naar een modern fulfilmentcenter in het Nederlandse Groningen. Het magazijn van 26.000m² moet ervoor zorgen dat de ordervoorbereiding voor webwinkels zo efficiënt en effectief mogelijk verloopt.

Magazijnautomatisering leidt tot meer plezier op de werkvloer

(Advertorial) Magazijnautomatisering werd voorheen al snel gezien als dreiging van ontslagen, maar is inmiddels omarmd als de toekomst. Het automatiseren van bepaalde magazijnwerkzaamheden zorgt ervoor dat werknemers veel beter en efficiënter hun werk kunnen doen.

3 manieren waarop semiautomatische orderpicktrucks u voordeel opleveren

(Advertorial) Indien uw onderneming gebruik maakt van orderpicktrucks, zal het u vast ook al zijn opgevallen: bij orderpicken gaat enorm veel tijd naar het wandelen van en naar de truck, en naar het telkens opnieuw op- en afstappen om deze in beweging te zetten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.