INEX Partners gaat voor omnichannel-integratie met Witron

Sinds april 2012 stelt de Finse logistiek dienstverlener INEX Partners, een dochteronderneming van handelsbedrijf SOK, op de vestiging in Sipoo alle algemene handelspakketten samen met geautomatiseerde en handmatige logistieke systemen van hoofdaannemer Witron Logistik Informatik GmbH. Tot nu toe leverde het 68.000m2 grote centrum in de buurt van Helsinki een wisselend assortiment van meer dan 300.000 verschillende artikelen per jaar uitsluitend aan de 1000 vestigingen van de groep. In de toekomst gaat het centrum echter ook de logistiek voor de snelgroeiende e-commerce-business en de verwerking van Click+Collect-bestellingen verzorgen. Het doel van SOK / INEX is om centraal vanuit één distributiecentrum een grote diversiteit aan verkoopkanalen economisch verantwoord en flexibel af te handelen: winkelfilialen, Click+Collect, thuiswinkelen.

Terwijl de bedrijfsactiviteiten blijven doorgaan, bouwt Witron het high-performance store-distributiecentrum uit tot een omnichannel distributiecentrum. De ingebruikname van de oplossing staat gepland voor het eerste kwartaal van 2022.
 
Tot nu toe konden winkelmedewerkers online bestellingen nog handmatig direct in het filiaal samenstellen en van daaruit verzenden, maar gezien de toename in e-commerce is bij INEX een dusdanig volume bereikt, waardoor die vorm van verwerking niet meer economisch verantwoord mogelijk is. Procesafhandeling direct in het distributiecentrum is daarentegen sneller en flexibeler en kan tegen aanzienlijk lagere logistieke kosten. Hier picken de medewerkers kleine artikelen met de semiautomatische goods-to-person-oplossing DPS (Dynamic Picking System), via pick-by-light vanuit de opslagcontainer of opslagpallet naar de verzendcontainer. Met het semiautomatische, pick-by-voice-ondersteunde CPS (Car Picking System) worden grote of zware artikelen in de pickgang via een optimale route vanaf opslagpallets of layertrays op rolcontainers gestapeld. Voor de medewerker is het niet relevant of het een winkelbestelling, thuiswinkelbestelling of een Click + Collect-bestelling betreft. Vanwege het doorgaans geringe aantal artikelen in een e-commerce-order, worden tijdens het picken containers samengesteld voor meerdere onlineklanten tegelijk.
 
Na het picken gaan alle DPS-ordercontainers met online bestellingen eerst tijdelijk in opslag in een geautomatiseerde orderconsolidatiebuffer. Daarna worden ze mechanisch op pallets gestapeld en met een vorkheftruck naar een e-commerce-sorteerruimte gebracht. Daar komen ze samen met de rolcontainers uit het CPS-gebied. Tijdens het consolidatieproces dat dan begint, worden alle klein- en grootvolume-items gescand en handmatig toegewezen aan het desbetreffende klantorder in een stellingrek en vervolgens verpakt en klaargemaakt voor verzending. Het consolidatieproces is niet van toepassing op bestellingen voor afzonderlijke artikelen. Deze worden gescand en direct vanuit de kist in de doos verpakt. Een transportdienstverlener levert de bestellingen rechtstreeks bij de klant af. Als alternatief kan de aflevering van een Click+Collect-bestelling ook in de winkel plaatsvinden.
Foto: WITRON Logistik Informatik GmbH / INEX Partners

Recente nieuwsberichten

Zetes pleit voor ecovriendelijke bezorging van online bestellingen

De sluiting van de winkels heeft de logistieke keten in ons land grondig verstoord. Online winkels namen tijdens de lockdownperiode een steeds hogere vlucht. Tegelijk eisen consumenten ook snellere, nauwkeurigere en stiptere leveringen. In een nieuw onderzoeksrapport geeft logistiek dienstverlener Zetes evenwel aan dat 20% van de pakketten niet bij de eerste poging worden geleverd, met een sterke impact op kosten en ook het milieu.

4 voordelen van CHEP voor uw e-commerce

De voorbije maanden is gebleken dat een flexibele supply chain essentieel is voor e-commerce om te kunnen reageren op onverwachte veranderingen in de markt. Met CHEP bent u zeker van kwalitatieve pallets, waar en wanneer u ze nodig hebt. Transporteer uw producten naar online retailers op blauwe pallets zonder palletruil, retourtransporten en verborgen kosten.

Hoe verstuurt u duurzaam en flexibel naar online retailers?

U verstuurt producten naar fysieke en online retailers? Wij begrijpen dat dat best complex kan zijn. Vertragingen, retours, product- en verpakkingsschade kunt u missen als kiespijn. Bovendien speelt ook duurzaamheid een  grote rol bij het succes van e-commerce.

Heylen Warehouses breidt T-Port Logistic Campus verder uit

Gezien het booming effect van e-commerce in coronatijden, ondervindt Heylen Warehouses dat meer klanten zoeken naar ruimte die meteen beschikbaar is om de overcapaciteit van de aanvoer van producten te kunnen verwerken. Daarom heeft de logistiek vastgoedontwikkelaar besloten te starten met de derde bouwfase van de logistieke campus T-Port Logistic Campus op XL Business Park Twente in het Nederlandse Almelo.

BRIXadvice lanceert online platform voor optimalisering van opslag

BRIXadvice, een onafhankelijk advies- en interimmanagementbureau gespecialiseerd in logistiek en supply chain diensten, heeft een online ‘sharing’ platform gecreëerd om bedrijven te helpen hun opslagcapaciteit te optimaliseren. BRIXshare, zoals het platform heet, brengt partijen die nood hebben aan tijdelijke opslagcapaciteit samen met partijen met een tijdelijk overschot aan opslagcapaciteit.

Igus introduceert gratis online simulatie van robots

Om robots gemakkelijk te kunnen programmeren, heeft Igus een besturingssoftware ontwikkeld voor zijn Low Cost automatiseringsoplossingen: Igus robot control. De software is gratis en licentievrij online beschikbaar en moet gebruikers een gemakkelijke introductie bieden tot de wereld van de automatisering.

Westfort Vleesproducten installeert nieuwe intralogistiek van Inther

De realisatie van het slimste vleesbedrijf van Westfort Vleesproducten krijgt steeds meer vorm. Begin maart 2020 is Inther Group on-site gestart met de installatie en bouw van de nieuwe intralogistiek. De huidige locatie in het Nederlandse IJsselstein wordt uitgebreid met een centrale verwerkingslocatie en geïntegreerde invries- en vriesopslag met een oppervlakte van 38.000m².

POM West-Vlaanderen en VIL blazen duurzame logistieke nieuw leven in

De uitbraak van het Covid-19 virus heeft geleid tot een terugval in de acties om de supply chain te verduurzamen. Daardoor wordt er momenteel vooral een beroep gedaan op wegtransport, zo meldt POM West-Vlaanderen. Correct cijferwerk moet overtuigen om opnieuw meer in te zetten op transport via binnenvaart en/of spoor.

H.Essers en Group Machiels werken samen in Port of Limburg

Group Machiels en H.Essers, twee Limburgse familiebedrijven, gaan samenwerken om op de voormalige Ford-terreinen een containerterminal uit te bouwen met een capaciteit van 350.000 TEU/jaar. Daarbij ligt de focus specifiek op de connectie tussen de Haven van Antwerpen en het Limburgse Hinterland via het Albertkanaal: Port of Limburg.

Corona treft ook Nederlandse binnenvaart

Door de coronacrisis is het goederenvervoer over water fors afgenomen. Dat blijkt uit een onderzoeksrapport van Topsector Logistiek, dat in april en mei 2020 interviews liet afnemen bij 25 Nederlandse binnenvaartverladers. De binnenvaart verloor al terrein in het vervoer van minerale brandstoffen, maar door de coronacrisis is dat nog erger geworden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.