INEX Partners gaat voor omnichannel-integratie met Witron

Sinds april 2012 stelt de Finse logistiek dienstverlener INEX Partners, een dochteronderneming van handelsbedrijf SOK, op de vestiging in Sipoo alle algemene handelspakketten samen met geautomatiseerde en handmatige logistieke systemen van hoofdaannemer Witron Logistik Informatik GmbH. Tot nu toe leverde het 68.000m2 grote centrum in de buurt van Helsinki een wisselend assortiment van meer dan 300.000 verschillende artikelen per jaar uitsluitend aan de 1000 vestigingen van de groep. In de toekomst gaat het centrum echter ook de logistiek voor de snelgroeiende e-commerce-business en de verwerking van Click+Collect-bestellingen verzorgen. Het doel van SOK / INEX is om centraal vanuit één distributiecentrum een grote diversiteit aan verkoopkanalen economisch verantwoord en flexibel af te handelen: winkelfilialen, Click+Collect, thuiswinkelen.

Terwijl de bedrijfsactiviteiten blijven doorgaan, bouwt Witron het high-performance store-distributiecentrum uit tot een omnichannel distributiecentrum. De ingebruikname van de oplossing staat gepland voor het eerste kwartaal van 2022.
 
Tot nu toe konden winkelmedewerkers online bestellingen nog handmatig direct in het filiaal samenstellen en van daaruit verzenden, maar gezien de toename in e-commerce is bij INEX een dusdanig volume bereikt, waardoor die vorm van verwerking niet meer economisch verantwoord mogelijk is. Procesafhandeling direct in het distributiecentrum is daarentegen sneller en flexibeler en kan tegen aanzienlijk lagere logistieke kosten. Hier picken de medewerkers kleine artikelen met de semiautomatische goods-to-person-oplossing DPS (Dynamic Picking System), via pick-by-light vanuit de opslagcontainer of opslagpallet naar de verzendcontainer. Met het semiautomatische, pick-by-voice-ondersteunde CPS (Car Picking System) worden grote of zware artikelen in de pickgang via een optimale route vanaf opslagpallets of layertrays op rolcontainers gestapeld. Voor de medewerker is het niet relevant of het een winkelbestelling, thuiswinkelbestelling of een Click + Collect-bestelling betreft. Vanwege het doorgaans geringe aantal artikelen in een e-commerce-order, worden tijdens het picken containers samengesteld voor meerdere onlineklanten tegelijk.
 
Na het picken gaan alle DPS-ordercontainers met online bestellingen eerst tijdelijk in opslag in een geautomatiseerde orderconsolidatiebuffer. Daarna worden ze mechanisch op pallets gestapeld en met een vorkheftruck naar een e-commerce-sorteerruimte gebracht. Daar komen ze samen met de rolcontainers uit het CPS-gebied. Tijdens het consolidatieproces dat dan begint, worden alle klein- en grootvolume-items gescand en handmatig toegewezen aan het desbetreffende klantorder in een stellingrek en vervolgens verpakt en klaargemaakt voor verzending. Het consolidatieproces is niet van toepassing op bestellingen voor afzonderlijke artikelen. Deze worden gescand en direct vanuit de kist in de doos verpakt. Een transportdienstverlener levert de bestellingen rechtstreeks bij de klant af. Als alternatief kan de aflevering van een Click+Collect-bestelling ook in de winkel plaatsvinden.
Foto: WITRON Logistik Informatik GmbH / INEX Partners

Recente nieuwsberichten

Nutreco sluit aan bij Transporeon-netwerk in streven naar duurzame logistiek

Nutreco is een wereldspeler in dierenvoeding en aquafeed. Het bedrijf is actief in 37 landen wereldwijd en beheert een complex systeem voor transport en logistiek om de dierenvoeding en aquafeed aan zijn klanten te leveren. Dat vormt een substantieel onderdeel van de milieu-impact van het bedrijf.

Werkgevers in transport & logistiek verwachten herstel in aanwervingen

Hoewel de vraag naar arbeidskrachten in de horeca en reissector zorgwekkend blijft, tonen werkgevers in de sector transport en logistiek wel optimisme in hun rekruteringsplannen. Dat blijkt uit de ManpowerGroup Barometer voor de Tewerkstellingsvooruitzichten die op 8 december 2020 is gepubliceerd.

Daher neemt Boa Concept in de arm om inkomende stromen te versnellen

Voor zijn vestiging in het Franse Cornebarrieu zocht vliegtuigbouwer en leverancier van industriële apparatuur Daher een traceability oplossing voor de kwaliteitscontrole en vervolgens de opslag van de binnenkomende onderdelen. De fabrikant zocht zijn toevlucht tot Boa Concept, dat zijn Plug-and-Carry-oplossing inzet om de inkomende stromen in Cornebarrieu te automatiseren.

XPO Logistics voorziet e-commerce warehouses van Touchless Machine Vision Scanners

Logistiek dienstverlener XPO Logistics heeft 370 barcodescanners geïnstalleerd in magazijnen in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Frankrijk. De vast gemonteerde, geautomatiseerde scanners moeten het uitlezen van de voorraadgegevens versnellen, terwijl gedeelde, handheld scanners worden vervangen door een meer hygiënische oplossing.

Belg bestelde dit jaar al 62% meer online

De online bestelwoede van de Belg heeft door corona een extra impuls gekregen. Het aantal geleverde pakjes ligt in 2020 voorlopig 62% hoger dan vorig jaar. Dat blijkt uit de allereerste ‘pakjesbarometer’ van technologiebedrijf Bringme.

Duitse speelgoedhandelaar installeert AutoStore empowered by Swisslog

Naast meer dan 90 winkels heeft de Duitse speelgoedhandelaar ROFU ook een groeiend online bedrijf. De retailer reageert daarop met de bouw van een geautomatiseerd magazijn voor speelgoed, kantoorbenodigdheden en decoratie-artikelen. Om de leveringscapaciteit te verbeteren en de efficiëntie te verhogen, koos ROFU voor Swisslog om een AutoStore-systeem te leveren, compleet met software en conveyortechnologie.

DSV telt magazijnvoorraad met autonome drones

DSV rust momenteel enkele van zijn warehouses uit met autonome drones die de voorraad moeten helpen beheren. Daarvoor werkt de logistiek dienstverlener samen met technologiebedrijf Verity. Beide partners testten de oplossing eerst in het warehouse van DSV in Moerdijk.

Leuze Electronic verhuist

Belgische klanten van Leuze Electronic kunnen vanaf 1 januari 2021 terecht op een nieuw adres: De Regenboog 11, 2800 Mechelen. Daarmee ruilt Leuze na dertig jaar zijn kantoor in Machelen in voor een nieuwe locatie. Leuze levert o.a. schakel- en meetsensoren, identificatiesystemen, datatransmissie- en beeldverwerkingsoplossingen en machineveiligheidscomponenten en -systemen voor de intralogistiek, verpakking, gereedschapsmachines, automobielindustrie en laboratoriumautomatisering.

Managementwissel bij Universal Robots

Teradyne, het moederbedrijf van Universal Robots, heeft aangekondigd dat Jürgen von Hollen, de voorzitter van Universal Robots, besloten heeft op 31 december 2020 het bedrijf te verlaten. Jürgen von Hollen, die sinds oktober 2016 aan het hoofd stond van Universal Robots, wil een nieuwe uitdaging aangaan in een andere branche.

Leroy Merlin automatiseert nieuw dc met TGW

Om de leveringen te verbeteren, heeft de Franse doe-het-zelfketen Leroy Merlin een nieuw distributiecentrum gelokaliseerd in Réau, ten zuidoosten van Parijs. Met dit nieuwe platform wil Leroy Merlin de stroom van zijn producten tussen de leveranciers, het magazijn en de distributie naar winkels en e-commerceklanten optimaal kunnen beheersen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.