INEX Partners gaat voor omnichannel-integratie met Witron

Sinds april 2012 stelt de Finse logistiek dienstverlener INEX Partners, een dochteronderneming van handelsbedrijf SOK, op de vestiging in Sipoo alle algemene handelspakketten samen met geautomatiseerde en handmatige logistieke systemen van hoofdaannemer Witron Logistik Informatik GmbH. Tot nu toe leverde het 68.000m2 grote centrum in de buurt van Helsinki een wisselend assortiment van meer dan 300.000 verschillende artikelen per jaar uitsluitend aan de 1000 vestigingen van de groep. In de toekomst gaat het centrum echter ook de logistiek voor de snelgroeiende e-commerce-business en de verwerking van Click+Collect-bestellingen verzorgen. Het doel van SOK / INEX is om centraal vanuit één distributiecentrum een grote diversiteit aan verkoopkanalen economisch verantwoord en flexibel af te handelen: winkelfilialen, Click+Collect, thuiswinkelen.

Terwijl de bedrijfsactiviteiten blijven doorgaan, bouwt Witron het high-performance store-distributiecentrum uit tot een omnichannel distributiecentrum. De ingebruikname van de oplossing staat gepland voor het eerste kwartaal van 2022.
 
Tot nu toe konden winkelmedewerkers online bestellingen nog handmatig direct in het filiaal samenstellen en van daaruit verzenden, maar gezien de toename in e-commerce is bij INEX een dusdanig volume bereikt, waardoor die vorm van verwerking niet meer economisch verantwoord mogelijk is. Procesafhandeling direct in het distributiecentrum is daarentegen sneller en flexibeler en kan tegen aanzienlijk lagere logistieke kosten. Hier picken de medewerkers kleine artikelen met de semiautomatische goods-to-person-oplossing DPS (Dynamic Picking System), via pick-by-light vanuit de opslagcontainer of opslagpallet naar de verzendcontainer. Met het semiautomatische, pick-by-voice-ondersteunde CPS (Car Picking System) worden grote of zware artikelen in de pickgang via een optimale route vanaf opslagpallets of layertrays op rolcontainers gestapeld. Voor de medewerker is het niet relevant of het een winkelbestelling, thuiswinkelbestelling of een Click + Collect-bestelling betreft. Vanwege het doorgaans geringe aantal artikelen in een e-commerce-order, worden tijdens het picken containers samengesteld voor meerdere onlineklanten tegelijk.
 
Na het picken gaan alle DPS-ordercontainers met online bestellingen eerst tijdelijk in opslag in een geautomatiseerde orderconsolidatiebuffer. Daarna worden ze mechanisch op pallets gestapeld en met een vorkheftruck naar een e-commerce-sorteerruimte gebracht. Daar komen ze samen met de rolcontainers uit het CPS-gebied. Tijdens het consolidatieproces dat dan begint, worden alle klein- en grootvolume-items gescand en handmatig toegewezen aan het desbetreffende klantorder in een stellingrek en vervolgens verpakt en klaargemaakt voor verzending. Het consolidatieproces is niet van toepassing op bestellingen voor afzonderlijke artikelen. Deze worden gescand en direct vanuit de kist in de doos verpakt. Een transportdienstverlener levert de bestellingen rechtstreeks bij de klant af. Als alternatief kan de aflevering van een Click+Collect-bestelling ook in de winkel plaatsvinden.
Foto: WITRON Logistik Informatik GmbH / INEX Partners

Recente nieuwsberichten

Transuniverse Forwarding heeft met Europa Road een nieuwe partner in Engeland

Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) heeft een samenwerkingsakkoord in de groepage gesloten met de Britse groep Europa Worldwide. Concreet betekent dit dat de divisie ‘Europa Road’ van Europa Worldwide sinds 1 juni 2021 exclusief agent in Engeland van de Belgische groepagespecialist is en omgekeerd.

Dematic automatiseert distributiecentrum voor Kering in Noord-Italië

Dematic, aanbieder van intralogistieke oplossingen, maakt bekend dat het geautomatiseerde distributiecentrum voor de wereldwijde luxegroep Kering in het Noord-Italiaanse Trecate bijna is voltooid. De nieuwe wereldwijde logistieke hub van Kering heeft een oppervlakte van ruim 162.000m².

Webinar: Belangrijke inzichten in digitale transformatie en de technologie cruciaal om het verschil te maken.

(Advertorial) Wat is de impact van COVID-19 op onze Belgische bedrijven en hun digitale transformatie? En hoe kan de juiste technologie uw transformatie stimuleren en uw organisatie wendbaar genoeg maken om te evolueren in een dynamische markt?

Optimact biedt Demand Planning Services aan.

(Advertorial) Forecasting en Demand Planning vormen een essentieel onderdeel van de bedrijfsplanning en hebben betrekking op een breed scala van functionele gebieden, zoals marketing & verkoop, financiën, operations & logistiek. Statistische prognoses bieden een eerste stap naar een betrouwbare voorspelling van wat de toekomst zal brengen, door binnen de historische gegevens trends, patronen en business drivers te identificeren.

Montea investeert 29 miljoen euro in Nederland

Montea, gespecialiseerd in logistiek vastgoed, investeert 29 miljoen euro in twee duurzame projecten in Nederland. Het betreft de sanering van een brownfield in Etten-Leur en de sale & lease back van een logistiek pand in Ridderkerk. In Etten-Leur ontwikkelt Montea een nieuw distributiecentrum van ongeveer 26.500m² voor Bas Service Oriented Logistics (foto).

Budvar zet ZetesMedea in om aan wereldwijd stijgende vraag te voldoen

De Tsjechische bierbrouwer Budějovický Budvar produceert zijn bier nog altijd exclusief in het historische brouwerijstadje České Budějovice, internationaal beter bekend als Budweis. Om aan de snel toenemende internationale vraag te kunnen voldoen, moest de brouwer de afgelopen jaren zijn capaciteit in Budweis uitbreiden.

ServicePower en PwC België bieden samen aftermarket-oplossingen voor buitendienstbeheer

ServicePower, wereldwijd aanbieder van software voor buitendienstbeheer, en PwC Enterprise Advisory (PwC België) hebben een partnership gesloten voor het leveren van een gezamenlijk buitendienstbeheer voor productiebedrijven in heel Europa.

Safelog rust nieuwe generatie AGV’s standaard uit met inductie-oplaadtechnologie

Safelog, producent van flexibele en schaalbare AGV-modellen, en technologiebedrijf Wiferion hebben een overeenkomst gesloten om gezamenlijk de prestaties van automatisch geleide voertuigen (AGV’s) te verhogen en nieuwe toepassingsconcepten te ontwikkelen.

Hoe wist Deny Logistics de beladingsgraad met gemiddeld 30% te verhogen?

Tijdens ‘Smart Solutions for Transport Operations 2021 - The Online Summit about solutions for Cost Effective Transport’, dat plaatsvindt op donderdag 10 juni, vertelt Bertrand Deny hoe Deny Logistics de beladingsgraad van zijn vrachtwagens met gemiddeld dertig procent verbeterde door ritplanningssoftware van PTV te implementeren.

Coronacrisis jaagt tekort aan (logistiek) talent de hoogte in

Volgens de nieuwste ManpowerGroup Barometer zijn werkgevers in de transport- en logistieke sector van plan het tempo van aanwervingen in het derde kwartaal van 2021 te versnellen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.