Premium

Deze inhoud is enkel leesbaar voor ingelogde Value Chain abonnees.

Heeft u een abonnement op het Value Chain informatiepakket? Meldt u aan via onderstaande knop en lees het gewenste artikel of magazine online.

Impact van AI op warehouseoptimalisering

Optioryx pakt tekortkomingen van traditionele WMS aan

Logistiek is een uitdagende sector waar de efficiëntie van de processen vaak direct meetbaar is. De optimalisering van die processen kan dan ook aanzienlijke besparingen opleveren. Dat is precies waar Bart Gadeyne, CEO en medeoprichter van Optioryx, op mikt. Met zijn jonge, innovatieve bedrijf uit Gent specialiseert hij zich in de optimalisering van magazijn- en verzendprocessen door middel van AI-gedreven microservices.

Sinds hij dertien jaar geleden als business engineer in supply chain management afstudeerde, heeft Bart Gadeyne een fascinatie voor het in de praktijk brengen van algoritmes. Intussen heeft hij heel wat ervaring op het vlak van logistieke optimalisering opgebouwd. “Onderweg heb ik ontdekt dat ik er niet enkel van hou algoritmes te ontwikkelen en te implementeren, maar ook graag met bedrijven overleg over de mogelijke pistes voor algoritmes in hun organisatie.”

Na verschillende rollen in de AI- en datawereld besloot Bart Gadeyne twee jaar geleden de sprong te wagen en samen met Gilles Vandewiele en Vic Degraeve een eigen bedrijf op te richten. “We hebben veel ideeën verzameld over hoe we met AI impact konden creëren, niet enkel in logistiek. Op basis van een rits criteria hebben we besloten ons op warehouseoptimalisering te focussen, omdat we merkten dat daar nog heel veel besparingspotentieel zit. We hebben toen ook met grote logistieke spelers gesproken om een goed beeld van de situatie te krijgen. Vervolgens zijn we met Optioryx onze eerste optimaliseringsalgoritmes gaan ontwikkelen.”

Sinds zijn oprichting heeft Optioryx een snelle groei doorgemaakt. Intussen is het bedrijf met een team van acht medewerkers in acht landen actief. “Momenteel opereren we vooral in Europa, maar dat betekent niet dat we niet op vragen daarbuiten inspelen. Onze oplossingen zijn erg schaalbaar, waardoor ze overal ter wereld kunnen worden ingezet”, legt Bart Gadeyne uit.

Met zijn AI-gedreven oplossingen wil Optioryx inspelen op de tekortkomingen van traditionele warehouse management systemen (WMS).
Bart Gadeyne: “Moderne WMS-pakketten zijn weliswaar geavanceerd en dekken vaak veel verschillende processen af, maar als het op optimalisering aankomt, missen ze vaak nog de nodige intelligentie en optimaliseringkracht. Dat kost logistiek dienstverleners geld. Optioryx speelt daar op in door zich te positioneren als een AI-laag boven op het WMS. Om enkele voorbeelden te geven van hiaten in WMS-pakketten: wandelafstanden zijn groter dan nodig, er wordt te veel lucht verpakt in dozen op pallets en in trucks. Daarnaast worden master data niet altijd correct verzameld waardoor sommige processen niet helemaal goed lopen.”

Optimalisering in diverse domeinen

Om op een aantal van die lacunes een antwoord te bieden, ontwikkelde Optioryx verschillende oplossingen die in diverse domeinen optimalisering kunnen helpen realiseren.

Hogere pickingproductiviteit
Om te beginnen is er het algoritme dat mikt op een hogere pickingproductiviteit. Dat algoritme zou de loopafstand voor magazijnmedewerkers met twintig tot vijftig procent kunnen verminderen. Via ‘heatmaps’ biedt de tool ook bruikbare inzichten in de magazijnorganisatie.

B. Gadeyne: “Wil je loopafstanden optimaliseren, dan heb je natuurlijk een magazijnlay-out nodig. Daarom hebben we een webapplicatie waarin je je magazijnlay-out in een digitaal formaat kunt nabootsen. Daarbij worden alle belangrijke data meegenomen, zoals obstakels of plaatsen waar bijvoorbeeld enkel eenrichtingsverkeer mogelijk is. Op basis van alle afstanden tussen de verschillende punten gaat het algoritme dan optimaliseren. Dat maakt het mogelijk de impact van bepaalde maatregelen eenvoudig te meten en wat-als-scenario’s in een digital twin te simuleren, kwantificeren en vergelijken. Laten we zeggen dat het interessant is dit algoritme te testen zodra je vier à vijf pickers in je magazijn hebt rondlopen. Het potentieel hangt natuurlijk ook af van hoe goed je al bezig bent en hoeveel restricties en bewegingsvrijheid je in je magazijn hebt.”

Betere laadefficiëntie en mobiele dimensionering
Daarnaast ontwikkelde Optioryx een geavanceerd stapelalgoritme dat mikt op een betere laadefficiëntie. Daardoor kan er efficiënter worden gestapeld op pallets en in dozen en kan de laadplanning van vrachtwagens worden geoptimaliseerd.

Een derde tool is de mobiele app ‘Dimmy’. Die app, die overal ter wereld kan worden gebruikt, maakt mobiele SKU- en palletdimensionering mogelijk via de smartphone.

Slottingoptimalisering
Een vierde oplossing, die momenteel nog in de startblokken staat, is slottingoptimalisering. “De meeste traditionele oplossingen baseren zich hiervoor nog steeds op ABC-analyses. Met andere woorden: welke artikelen roteren het best en welke het minst? Op basis daarvan krijgen ze dan een plaats in het magazijn”, vertelt Bart Gadeyne. “Met AI kun je een stuk verder gaan door specifieke orderpatronen binnen grote volumes te gaan detecteren. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten dat een toetsenbord en een muis vaak samen worden verkocht en daarom beter bij elkaar in de buurt liggen. Dat klinkt vrij logisch, maar wanneer je duizenden SKU’s hebt, kun je dat zonder AI onmogelijk nog overzien. De algoritmes om die optimalisering te ondersteunen zijn intussen zo goed als klaar. Daarnaast moeten we er natuurlijk voor zorgen dat de operationele haalbaarheid goed zit. Het kan niet de bedoeling zijn dat alle artikelen elke week een andere locatie krijgen, maar je kunt wel op gezette tijdstippen een lijst genereren van de top twintig ‘swaps’, bijvoorbeeld.”

FOTO2 Optioryx

Bart Gadeyne (3e van links): “We hebben veel ideeën verzameld over hoe we met AI impact konden creëren. Aangezien er in warehouseoptimalisering nog heel veel besparingspotentieel bleek te schuilen, hebben we besloten ons daar op te focussen.”

Eenvoudige integratie

Belangrijk voor Optioryx is dat die optimalisering toegankelijk en laagdrempelig is voor logistiek dienstverleners. De AI-laag is dus eenvoudig te koppelen aan een WMS of TMS. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van standaard API’s. Zodoende kunnen bedrijven de algoritmes en de optimaliseringoplossingen in veel gevallen ‘plug-and-play’ testen, zonder dat er grote investeringen in tijd of budget nodig zijn.

“Uiteraard lukt dat voor de ene oplossing al makkelijker dan voor de andere. Zo werken we voor de pickingoptimalisering vaak met een potentieelbepaling aan de hand van een historische dataset. Op basis daarvan kunnen we al een indicatie van het besparingspotentieel meegeven”, licht Bart Gadeyne toe. “De mobiele SKU- en palletdimensioneringsapplicatie kun je dan weer gewoon in de App Store downloaden om een week gratis te testen. Om de laadplanning voor vrachtwagens goed te optimaliseren, is er natuurlijk meer tijd nodig. Daar moet je immers ook rekening houden met specifieke regels, bijvoorbeeld i.v.m. de asbelasting. ”

Strategische partner voor verdere expansie

Intussen werken meer dan dertig bedrijven met de oplossingen van Optioryx, zoals Bleckmann, Van Moer Logistics en Stow International. De organisatie werkt ook samen met partners als Deloitte en Zetes om de implementatiemogelijkheden te vergroten. Een andere belangrijke zet is dat Network Venture Partners, een initiatief door en voor ondernemers, een minderheidsbelang in het bedrijf heeft genomen, wat de verdere internationale groei van het AI-gestuurde technologieplatform moet stimuleren.

“Die financiële middelen willen we gebruiken om onze producten sterker te maken en ons aanbod verder uit te breiden, bijvoorbeeld met de slottingtool”, besluit Bart Gadeyne. “We willen ook ons netwerk van partners en resellers uitbreiden. Verder hopen we op succesvolle partnerships met leveranciers van WMS-pakketten. Initieel stellen WMS-leveranciers zich vaak terughoudend op, maar hun klanten geven wel aan dat het huidige tekort aan WMS-optimaliseringskracht hen vaak resources en dus geld kost.”

TC

Premium

Deze inhoud is enkel leesbaar voor ingelogde Value Chain abonnees.

Heeft u een abonnement op het Value Chain informatiepakket? Meldt u aan via onderstaande knop en lees het gewenste artikel of magazine online.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.