Imnasa automatiseert DC met Toyota Material Handling en Interroll
Het Spaanse bedrijf Imnasa produceert en distribueert nautische apparatuur van tal van merkfabrikanten aan bedrijven en particuliere klanten. Met een assortiment van meer dan 30.000 verschillende producten is het een van de toonaangevende spelers in zijn sector in Europa. De onderneming deed een beroep op Toyota Material Handling en Interroll om in haar DC in Campllong, bij Girona, een transportsysteem te installeren. De belangrijkste componenten van de nieuwe material handling oplossing zijn het Modular Conveyor Platform (MCP), de RollerDrive EC 5000 en de MultiControl van Interroll. Het systeem, dat ongeveer 360 meter overspant, automatiseert de goederenstroom tussen twee gebouwen, moet de productiviteit verhogen en zorgen voor zowel een betere klantenservice als werkomgeving voor de medewerkers.
Het geautomatiseerde transportsysteem voor Imnasa is volledig ontworpen en geïnstalleerd door Toyota Material Handling.
Het uitgangspunt voor de nieuwe oplossing was de constructie van een nieuw gebouwencomplex van 9.000m² waarmee de capaciteit van het distributiecentrum van Imnasa werd uitgebreid. Om de verschillende werkprocessen naadloos te integreren binnen de bestaande en nieuwe gebouwen, werden de twee locaties verbonden door een 360 meter lang transportsysteem in een tunnel. Met behulp van een material handling oplossing zonder drukaccumulatie worden de diverse goederen daarbij automatisch tussen de orderpickzone in het bestaande gebouw, via de respectieve pakstations, naar de verzendzone in het nieuwe gebouw geleid.
Met de nieuwe oplossing kon Imnasa niet alleen de capaciteit en productiviteit van het DC aanzienlijk verhogen, maar is ook de klanttevredenheid toegenomen door snellere en meer betrouwbare leveringen. Daarnaast zorgt de oplossing ervoor dat de medewerkers meer ergonomisch kunnen werken.
In totaal worden ongeveer 250 EC 5000 RollerDrive en 120 MultiControl van Interroll gebruikt voor het energiebesparende transport van dozen en bakken via aangedreven rollen- en bandtransporteurs.
Foto: Interroll