Ikea lanceert nieuw winkelconcept met medewerking van Swisslog
Ikea heeft een nieuw winkelconcept gelanceerd met een geautomatiseerd systeem voor kleine onderdelen. Als onderdeel van het ‘Store of the Future’-programma van de Zweedse meubelgigant werd de ‘micro-fulfilment’ proefoplossing voltooid in de Ikea-winkel in Zagreb, Kroatië. Swisslog, aanbieder van robot- en datagedreven oplossingen voor intralogistiek, implementeerde het nieuwe geautomatiseerde systeem, dat zich in de winkel tussen de Market Hall en het Cash & Carry-magazijn bevindt. Het bedrijf gaat Ikea nu ondersteunen bij het uitrollen van het micro-fulfilment-concept op andere locaties over de hele wereld.
Ikea koos voor de gerobotiseerde opslag- en orderverwerkingsoplossing AutoStore, compleet met 6.000 bakken, 14 robots en 4 pickstations. Het systeem biedt momenteel plaats aan 2.900 artikelen en zorgt voor de opslag en het picken van kleine artikelen met een gewicht van maximaal 30kg.
Voordat Ikea op AutoStore overging, moest een operator per order gemiddeld ongeveer één kilometer afleggen, met een productiviteit van 20 bestelregels per uur. Verwacht wordt dat de nieuwe geautomatiseerde en datagedreven oplossing de productiviteit tot 170 orderregels zal opkrikken. Dat maakt een belangrijke rationalisatie van de resources van de winkel mogelijk, mét een aanzienlijke ROI.
In de Ikea-winkel in Kroatië bevindt het Swisslog AutoStore-systeem met Black Line-robots zich op een mezzanine. Een Swisslog QuickMove lichte transportband transporteert de verzendeenheden die bij de AutoStore picking deuren zijn opgesteld naar een automatische machine voor het verpakken en sluiten van de dozen die klaar zijn om naar het outbound gebied te worden gebracht.
De kleine artikelen die door AutoStore worden verwerkt, worden geïntegreerd met de online bestellingen van extra grote artikelen, voordat ze handmatig worden gepickt in andere magazijngebieden. De gehele oplossing wordt beheerd en geoptimaliseerd door Swisslog SynQ Software.
De micro-fulfilment-oplossing bij Ikea geeft klanten de keuze tussen Click & Collect en thuisbezorging. De micro-fulfilment-aanpak zou talloze voordelen opleveren, waaronder hogere snelheid en efficiëntie van het fulfilment, verminderde transportkosten en kortere levertijden.
Het systeem werd in juli 2020 bij Swisslog besteld en is sinds april 2021 operationeel bij Ikea in Zagreb. Klik hier voor de video van het systeem (na de intro van Zagreb).
Foto: Domagoj Kunic