Ikea lanceert nieuw winkelconcept met medewerking van Swisslog

Ikea heeft een nieuw winkelconcept gelanceerd met een geautomatiseerd systeem voor kleine onderdelen. Als onderdeel van het ‘Store of the Future’-programma van de Zweedse meubelgigant werd de ‘micro-fulfilment’ proefoplossing voltooid in de Ikea-winkel in Zagreb, Kroatië. Swisslog, aanbieder van robot- en datagedreven oplossingen voor intralogistiek, implementeerde het nieuwe geautomatiseerde systeem, dat zich in de winkel tussen de Market Hall en het Cash & Carry-magazijn bevindt. Het bedrijf gaat Ikea nu ondersteunen bij het uitrollen van het micro-fulfilment-concept op andere locaties over de hele wereld.

Ikea koos voor de gerobotiseerde opslag- en orderverwerkingsoplossing AutoStore, compleet met 6.000 bakken, 14 robots en 4 pickstations. Het systeem biedt momenteel plaats aan 2.900 artikelen en zorgt voor de opslag en het picken van kleine artikelen met een gewicht van maximaal 30kg.
Voordat Ikea op AutoStore overging, moest een operator per order gemiddeld ongeveer één kilometer afleggen, met een productiviteit van 20 bestelregels per uur. Verwacht wordt dat de nieuwe geautomatiseerde en datagedreven oplossing de productiviteit tot 170 orderregels zal opkrikken. Dat maakt een belangrijke rationalisatie van de resources van de winkel mogelijk, mét een aanzienlijke ROI.
 
In de Ikea-winkel in Kroatië bevindt het Swisslog AutoStore-systeem met Black Line-robots zich op een mezzanine. Een Swisslog QuickMove lichte transportband transporteert de verzendeenheden die bij de AutoStore picking deuren zijn opgesteld naar een automatische machine voor het verpakken en sluiten van de dozen die klaar zijn om naar het outbound gebied te worden gebracht.
 
De kleine artikelen die door AutoStore worden verwerkt, worden geïntegreerd met de online bestellingen van extra grote artikelen, voordat ze handmatig worden gepickt in andere magazijngebieden. De gehele oplossing wordt beheerd en geoptimaliseerd door Swisslog SynQ Software.
 
De micro-fulfilment-oplossing bij Ikea geeft klanten de keuze tussen Click & Collect en thuisbezorging. De micro-fulfilment-aanpak zou talloze voordelen opleveren, waaronder hogere snelheid en efficiëntie van het fulfilment, verminderde transportkosten en kortere levertijden.
 
Het systeem werd in juli 2020 bij Swisslog besteld en is sinds april 2021 operationeel bij Ikea in Zagreb. Klik hier voor de video van het systeem (na de intro van Zagreb).

Foto: Domagoj Kunic

Recente nieuwsberichten

LKQ bedient Benelux en Frankrijk vanuit sterk geautomatiseerd fulfilmentcentrum in Berkel en Rodenijs

(Advertorial) Vanuit het gloednieuwe centrale distributiecentrum in Berkel en Rodenijs belevert LKQ, sinds eind 2023 zijn klanten in de Benelux en Frankrijk. LKQ is de grootste distributeur van producten en diensten in de automotive aftermarket en marktleider in Nederland en België.

Verantwoorde logistiek: Een pijler van de circulaire en duurzame toeleveringsketen

(Advertorial) De opkomst van verantwoorde logistiek speelt in op de toenemende vraag naar duurzaamheid van de toeleveringsketen en circulariteit. Deze beweging wordt ook gedreven door het hergebruik van tweedehands producten en de adoptie van groenere logistieke oplossingen. Ontdek hoe verantwoorde logistiek, samen met Generix WMS, bedrijven in staat stelt om deze nieuwe uitdagingen aan te gaan en tegelijkertijd hun economische en milieuprestaties te verbeteren.

Skechers vangt groei op met verhuizing naar groter EDC in Luik

Het Amerikaanse schoenen- en lifestylemerk Skechers is van plan zijn Europese distributiecentrum (EDC) in Wallonië te verhuizen naar een grotere, moderne ‘single-structure’ faciliteit in Luik. De multinational, die al sinds 2002 in Wallonië aanwezig is, wil vanuit de nieuwe vestiging zijn activiteiten strategisch over het hele continent uitbreiden.

Belux verwacht 109 miljoen pakketbezorgingen in aanloop naar feestdagen

Exprestransportbedrijf FedEx heeft de resultaten gepubliceerd van een onafhankelijk onderzoek dat recent door Effigy Consulting werd uitgevoerd. Volgens dat onafhankelijke onderzoek zullen pakketbezorgers tussen oktober en december 2024 gezamenlijk 6,2 miljard zendingen in heel Europa afleveren. Dat is 9% meer dan in dezelfde periode in 2023.

Coles kiest opnieuw Witron voor realisatie distributiecentrum

De Australische supermarktketen Coles heeft opnieuw Witron in de arm genomen voor de realisatie van een nieuw geautomatiseerd distributiecentrum (ADC). Concreet investeert Coles 880 miljoen Australische dollar (zowat 54,25 miljoen euro) in een nieuw ADC in Truganina, in de zuidoostelijke staat Victoria.

Linde lanceert nieuwe reeks elektrische heftrucks van 1 tot 2 ton

Linde Material Handling heeft zijn vloot met hefcapaciteiten van 1 tot 2 ton volledig vernieuwd. Het gaat in totaal om liefst 26 nieuwe drie- en vierwielmodellen.

Optimaliseer je warehouse met waardevolle inzichten!

(Advertorial) Ontdek de grootste uitdagingen waar warehouses vandaag te maken hebben en hoe je deze kunt overwinnen met innovatieve oplossingen! Ons nieuwste artikel belicht drie belangrijke problemen en biedt praktische strategieën met behulp van een warehouse management systeem. Leer hoe je de flexibiliteit kunt verhogen, duurzamer kunt opereren en automatisering naadloos kunt integreren in je processen. Mis deze waardevolle inzichten niet!

Veiliger laden en lossen begint bij uw business plan (+ 3 tips!)

(Advertorial) In ons vorige artikel reageerden we op een verslag over de Monitor Arbeidsongevallen 2023 (van de Arbeidsinspectie). Wederom bleek de sector logistiek negatief te scoren als het gaat om het aantal ongevallen en een veilige werkomgeving.

Codeless moderniseert legacy software

(Advertorial) Codeless heeft talrijke klantcases waarin bedrijven hun software succesvol hebben gemoderniseerd. Met de Slim Software Nabouwen methode vernieuwen we verouderde software, zonder toegang tot de broncode en met minimale verstoring van uw processen. Dit alles doen we tegen een vaste prijs, zodat u precies weet waar u aan toe bent.

Montea investeert voor het eerst in Haven van Antwerpen

Montea, ontwikkelend belegger in logistiek vastgoed, investeert in een eerste site in de haven van Antwerpen. Het gaat om ruim 20.000 vierkante meter magazijnruimte in bedrijvenpark Luithagen die Montea wil renoveren en verduurzamen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.