Igus maakt mobiele robots betaalbaar voor kmo’s

Foto: igus B.V.

De markt voor automatisch geleide voertuigen (AGV’s) en autonome mobiele robots (AMR’s) is booming. Volgens Igus, producent van industriële apparatuur uit kunststof, bedraagt de wereldwijde markt voor mobiele robotica, inclusief servicerobots, momenteel ongeveer 20,3 miljard dollar en experts verwachten dat dit cijfer tegen 2028 bijna verdubbeld zal zijn. Mobiele robots zijn vooral wijdverspreid in materiaal handling en industriële toepassingen, maar ook bij cateringbedrijven en in ziekenhuizen doen ze steeds vaker hun intrede.

De kostprijs voor conventionele modellen op de markt begint bij ongeveer 25.000 euro, terwijl oplossingen met een geïntegreerde robotarm ongeveer 70.000 euro kosten. Vanwege de hoge prijzen is grootschalig gebruik voor kmo’s vaak onbetaalbaar. Omdat Igus daar verandering in wil brengen, lanceert het een nieuw aanbod van ‘low cost robotica’ en presenteert het een serie betaalbare mobiele robots van kunststof.

Igus, gespecialiseerd in ‘motion plastics’, test al vier jaar met succes AGV’s in eigen huis – bestuurderloze rekken die post en zendingen naar kantoren brengen en mobiele robots in de productie die transporten en roterende stapelcontainers verplaatsen. De opgedane ervaring is direct verwerkt in de ontwikkeling van een nieuwe low cost automatiserings-productielijn, de ‘ReBeL on Wheels’. Het doel: de weg vrijmaken voor kmo’s voor kosteneffectieve mobiele robotica.

De basis van elk mobiel robotsysteem is de ReBeL. Door het gebruik van kunststof is de robot met een prijs van net geen 5000 euro erg betaalbaar. Met een nettogewicht van 8,2kg zou hij meteen ook de lichtste servicerobot met cobotfunctie in zijn klasse zijn. Zonder uitzondering ontwikkelt en produceert Igus alle mechanische componenten waaruit de ReBeL bestaat.

Het laadvermogen bedraagt 2kg en de reikwijdte 664mm. Er zijn verschillende bewegende systemen gepland waarin de ReBeL centraal geïntegreerd is. Igus introduceert een betaalbare versie voor de onderwijssector voor 14.699 euro inclusief de robotarm. Gebaseerd op open-source software en uitgerust met een grijper, fungeert de ReBeL EduMove als autonoom leerplatform voor onderwijsinstellingen. Het heeft een modulair ontwerp, zodat andere functies zoals lidar, cameratechnologie of een slam-algoritme kunnen worden toegevoegd. Een andere versie is een automatisch geleid voertuig voor kmo’s, dat tot 30kg kan vervoeren. Met de optionele ReBeL kunnen eenvoudige positioneringstaken van A naar B worden uitgevoerd. Het maakt dure sensortechnologie overbodig en vertrouwt in plaats daarvan op zelf ontwikkelde 3D-sensortechnologie. De prijs is 17.999 euro. Daarnaast presenteert Igus de studie van een low cost servicerobot. De ReBeL Butler is geschikt voor eenvoudige, maar tijdrovende ophaal- en afleverdiensten, bijvoorbeeld in de horeca.

Het doel van al die ontwikkelingen is het ‘lighthouse project’, een mobiele robot met geïntegreerde HMI en zicht die zelfs in staat zou zijn zelfstandig een kantoor op te ruimen.

Recente nieuwsberichten

3 manieren waarop semiautomatische orderpicktrucks u voordeel opleveren

(Advertorial) Indien uw onderneming gebruik maakt van orderpicktrucks, zal het u vast ook al zijn opgevallen: bij orderpicken gaat enorm veel tijd naar het wandelen van en naar de truck, en naar het telkens opnieuw op- en afstappen om deze in beweging te zetten.

Ceva Logistics test waterstofcel-truck samen met Toyota Motor Europe

Third party logistics provider Ceva Logistics gaat een van de eerste heavy-duty waterstof brandstofcel (Hydrogen Full Cell – HFC) trucks op de markt testen in samenwerking met Toyota Motor Europe (TME). Het prototype truck, ontworpen voor TME door de Nederlandse fabrikant VDL Groep, zal gedurende een testperiode van vijf jaar worden ingezet tussen vestigingen van TME en moet op die manier de supply chain van TME koolstofvrij maken en tegelijkertijd nuttige informatie leveren over de prestaties van HFC.

Cabka introduceert Pallet Box 2.0 voor levensmiddelen, agrarische producten en afvalbeheer

Cabka, gespecialiseerd in transportverpakkingen van gerecycleerd plastic, lanceert de Pallet Box 2.0. Het betreft een plastic ladingdrager met een intern volume van 1400 liter, die moet zorgen voor een verbeterde hanteerbaarheid en een hogere duurzaamheid.

UPS Supply Chain Solutions Europe zet biobrandstofvrachtwagens in

In zijn wereldwijde streven naar ‘net zero’ transport en het verkleinen van zijn ecologische voetafdruk, breidt UPS Supply Chain Solutions (SCS) zijn Europese vloot uit met vier nieuwe HVO100 biobrandstofvrachtwagens. De nieuwe vrachtwagens zijn bestemd voor direct gebruik in de Benelux en zijn gestationeerd in Nederland.

Vernieuwd klantenportaal van DP World vereenvoudigt het boeken van tijdslots voor containerbehandeling

E-World 1700, het online klantenportaal van DP World, werd voorzien van een aantal nieuwe functies die het boeken van een afspraak voor containerbehandeling eenvoudiger en sneller moeten maken. Een eerste nieuwigheid is dat vrachtwagendispatchers voortaan automatisch alle afspraakopties te zien krijgen, waarna ze meteen hun keuze kunnen maken en daardoor snel en efficiënter kunnen plannen.

Webfleet introduceert proactieve controle- en rapportagetool voor beheer van opleggers

Webfleet, de oplossing voor wagenparkbeheer van Bridgestone, stelt Webfleet Trailer voor. Het gaat om een oplossing voor opleggerbeheer die speciaal ontworpen is om transport- en logistieke bedrijven die gebruik maken van opleggers voor lange afstanden, te ondersteunen.

EPG breidt gratis demo app van LYDIA Voice uit

Het Duitse technologiebedrijf EPG stelt vanaf nu de nieuwe, uitgebreide versie van de LYDIA Voice Demo App gratis ter beschikking via de Google Play Store. Met de proefapp wil EPG geïnteresseerde gebruikers gratis laten kennismaken met 100% spraakgestuurd picken via de Android-smartphone.

Werkgevers voorzichtig optimistisch om aan te werven in Q3/2023

Volgens de recentste ManpowerGroup Jobbarometer zou de activiteit op de Belgische arbeidsmarkt in de zomermaanden positief moeten evolueren, ook al zullen de werkgevers voorzichtig blijven in hun beslissingen om aan te werven. Van de 510 Belgische werkgevers die eind april 2023 door ManpowerGroup werden bevraagd, is immers 38% van plan hun personeelsbestand tegen eind september 2023 uit te breiden, terwijl 15% het aantal medewerkers plant te verminderen.

Siemens integreert realtime supply chain intelligence in Siemens Xcelerator

Siemens Digital Industries Software integreert het Supplyframe Design-to-Source Intelligence platform met zijn Siemens Xcelerator portfolio van software en diensten. De volledig geïntegreerde oplossing, die nu beschikbaar is, moet zorgen voor een meer veerkrachtige supply chain door realtime inzicht te bieden in de wereldwijde beschikbaarheid van componenten, vraag, kosten, compliance en bijbehorende data op het moment van ontwerp.

Snijden in je voorraad? Bekijk eerst je assortiment

(Advertorial) Consumenten verwachten telkens meer. Dus wil je als bedrijf al snel je assortiment uitbreiden. Alleen zorgt dat soms voor te hoge voorraden en te grote voorraden zijn nooit een goed voorteken. Dan maar snijden in je voorraad?

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.