Igus brengt bionische hand voor ReBeL cobot op de markt

Foto: igus B.V.

Robots zijn niet meer weg te denken uit de industrie en vinden steeds vaker hun weg naar kleine en middelgrote bedrijven in de vorm van cobots. Ze sorteren, picken en verplaatsen met behulp van camera’s, zuigers en grijpersystemen. Igus, fabrikant van hoogwaardige polymeren voor beweging, heeft nu een vingergrijper ontwikkeld voor zijn ReBeL cobot, zodat deze ook humanoïde taken kan uitvoeren. De vingergrijper is volledig vervaardigd uit kunststoffen die vrij zijn van smeermiddelen en is eenvoudig te integreren.

Met de ReBeL heeft Igus een compacte, lichtgewicht en betaalbare cobot op de markt gebracht. De cobot leent zich voor o.a. assemblagetaken, kwaliteitsinspecties en klussen in de dienstverlenende sector. “Omdat de ReBel erg licht en betaalbaar is met een gewicht van ongeveer 8kg en een prijs vanaf 3.830 euro wordt hij vaak in humanoïde toepassingen gebruikt. Om die reden hebben we verschillende verzoeken van klanten ontvangen voor een robothand die gemakkelijk ‘plug and play’ op de ReBel kan worden aangesloten”, vertelt Roy Snellens, productmanager Low-Cost Automatisering bij Igus.

De ReBel-vingergrijper van Igus is verkrijgbaar voor 2.392 euro. De humanoïde hand is compatibel met alle ReBel-modellen. Hij wordt aangestuurd via DIO op het middelpunt van het gereedschap, waardoor hij eenvoudig te integreren is en geschikt is voor verschillende toepassingen. Het speciale kenmerk van de vingergrijper is dat hij de handbewegingen van een persoon kan nabootsen. “De ReBel kan een breed scala aan eenvoudige humanoïde taken en toepassingen uitvoeren met de nieuwe hand. We denken aan domeinen als onderzoek en ontwikkeling op universiteiten en taken in de catering of entertainmentindustrie”, illustreert Roy Snellens.

Alle componenten, inclusief de flens, kabels en besturingseenheid, worden rechtstreeks door Igus in Keulen geleverd. De glijlagers in de gewrichten van Iglidur-polymeren zorgen voor soepele en nauwkeurige bewegingen van de afzonderlijke vingers. De besturing is mogelijk via verschillende interfaces, waaronder USB, TTL (5V) serieel en interne scripting.

Recente nieuwsberichten

Montea investeert 29 miljoen euro in Nederland

Montea, gespecialiseerd in logistiek vastgoed, investeert 29 miljoen euro in twee duurzame projecten in Nederland. Het betreft de sanering van een brownfield in Etten-Leur en de sale & lease back van een logistiek pand in Ridderkerk. In Etten-Leur ontwikkelt Montea een nieuw distributiecentrum van ongeveer 26.500m² voor Bas Service Oriented Logistics (foto).

Budvar zet ZetesMedea in om aan wereldwijd stijgende vraag te voldoen

De Tsjechische bierbrouwer Budějovický Budvar produceert zijn bier nog altijd exclusief in het historische brouwerijstadje České Budějovice, internationaal beter bekend als Budweis. Om aan de snel toenemende internationale vraag te kunnen voldoen, moest de brouwer de afgelopen jaren zijn capaciteit in Budweis uitbreiden.

ServicePower en PwC België bieden samen aftermarket-oplossingen voor buitendienstbeheer

ServicePower, wereldwijd aanbieder van software voor buitendienstbeheer, en PwC Enterprise Advisory (PwC België) hebben een partnership gesloten voor het leveren van een gezamenlijk buitendienstbeheer voor productiebedrijven in heel Europa.

Safelog rust nieuwe generatie AGV’s standaard uit met inductie-oplaadtechnologie

Safelog, producent van flexibele en schaalbare AGV-modellen, en technologiebedrijf Wiferion hebben een overeenkomst gesloten om gezamenlijk de prestaties van automatisch geleide voertuigen (AGV’s) te verhogen en nieuwe toepassingsconcepten te ontwikkelen.

Hoe wist Deny Logistics de beladingsgraad met gemiddeld 30% te verhogen?

Tijdens ‘Smart Solutions for Transport Operations 2021 - The Online Summit about solutions for Cost Effective Transport’, dat plaatsvindt op donderdag 10 juni, vertelt Bertrand Deny hoe Deny Logistics de beladingsgraad van zijn vrachtwagens met gemiddeld dertig procent verbeterde door ritplanningssoftware van PTV te implementeren.

Coronacrisis jaagt tekort aan (logistiek) talent de hoogte in

Volgens de nieuwste ManpowerGroup Barometer zijn werkgevers in de transport- en logistieke sector van plan het tempo van aanwervingen in het derde kwartaal van 2021 te versnellen.

DFDS en Volvo Trucks werken samen aan elektrische transporten

Transport- en logistiekbedrijf DFDS en Volvo Trucks bundelen hun krachten om elektrisch rijden met zware transporten mogelijk te maken. Als eerste stap zet DFDS een volledig elektrische truck in om onderdelen te leveren aan de Volvo Trucks-fabriek in de buurt van Göteborg.

Vlaanderen investeert 42 miljoen euro in Port of Limburg

Vlaanderen investeert 42 miljoen euro in de infrastructuurwerken voor de ontsluiting van het trimodale bedrijventerrein Port of Limburg op de voormalige Ford-terreinen in Genk. De werken worden uitgevoerd in opdracht van De Vlaamse Waterweg nv.

Smart Transport (Network) Operations; Creating Visibility, Affordability, Resilience & Sustainability (VARS)

Tijdens ‘Smart Solutions for Transport Operations 2021 - The Online Summit about solutions for Cost Effective Transport’, dat plaatsvindt op donderdag 10 juni, gaat Robert Wieggers in op de keuzes die een onderneming moet maken om haar transportoperaties te optimaliseren vanuit zichtbaarheid en controle (Visibility), kostenoogpunt (Affordability), veerkracht en aanpassingsvermogen (Resilience) en duurzaamheid (Sustainability).

Versluys Logistics, luchthaven Oostende-Brugge en haven van Zeebrugge richten gezamenlijk logistiek zee- en luchtvrachtplatform op

In navolging van de exclusieve samenwerkingsovereenkomst die Versluys Logistics vorig jaar sloot met de luchthaven Oostende-Brugge voor de ontwikkeling van ‘Cargo Village’ met logistiek vastgoed op bepaalde delen van de luchthaven, werd nu een intentieverklaring getekend tussen Versluys Logistics en de haven van Zeebrugge.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.