IDG-Dichtungstechnik gaat voor geautomatiseerde intralogistiek met Jungheinrich

Het Duitse bedrijf IDG-Dichtungstechnik GmbH, gespecialiseerd in afdichtingsprofielen en -materialen, herstructureert zijn logistiek. Het bedrijf uit Kirchheim unter Teck (Baden-Württemberg) wil voor zijn nieuwe vestiging in Albershausen (Duitsland) overschakelen op automatisering. Daarvoor heeft het leverancier van intralogistieke oplossingen Jungheinrich in de arm genomen om een automatisch magazijn voor kleine onderdelen met één gang te bouwen.

Tot nu toe heeft IDG-Dichtungstechnik zijn materiaalstroom uitsluitend handmatig georganiseerd. Aangezien het bedrijf wegens de sterke groei zijn logistiek moet uitbreiden, grijpt het de kans om in het nieuwe gebouw over te schakelen op geautomatiseerde processen.
Het automatisch magazijn voor kleine onderdelen is 37m lang, 8m breed en 15,4m hoog en biedt 11.562 opslagplaatsen. Daarmee is de beschikbare capaciteit anderhalve keer meer ten opzichte van de huidige situatie.
 
De containers worden dubbeldiep opgeslagen en zijn via transporttechnologie verbonden met de voorzone voor de bevoorrading van de montage. Op het gelijkvloers zijn er twee orderpickstations en één werkplek voor goederenontvangst voorzien. Op de bovenverdieping bevindt zich nog een orderpickstation. In de toekomst zal er een eenploegendienst tewerkgesteld worden. Daarvoor levert Jungheinrich de magazijnkraan STC, inclusief besturing en visualisatie. Op die manier kunnen tot 150 containers per uur worden in- en uitgeslagen. De levering bestaat verder uit de rekkenconstructie, de containertransporttechniek, de platformsystemen, vier sluizen met acht snellooppoorten en vier brandwerende deuren. Het bedrijf uit Hamburg zal bovendien ook de elektrificatie en de aansluiting van het ERP-systeem van de klant op het Jungheinrich WMS-systeem leveren.
 
Aangezien de klant de installatie met inertisering ontwerpt (d.w.z. met
zuurstofvermindering als preventieve brandbeveiliging die een bijzonder dichte gebouwschil vereist) heeft Jungheinrich zijn brandbeveiligingsconcept aangepast. In plaats van de gebruikelijke sprinklerinstallaties zijn de sluizen uitgerust met snellooppoorten.
 
Daarnaast maakte Jungheinrich nog twee aanpassingen voor de klant. Zo maakt het voor de waterdichte betonnen vloerplaat gebruik van speciale injectiedeuvels en wordt de constructie niet via een muuropening geïnstalleerd zoals gewoonlijk het geval is. Omdat de zuurstofarme atmosfeer een constructie zonder lichtkoepels vereist, zal Jungheinrich alle componenten tijdens de bouwfase naar binnen brengen via de enige overgebleven opening in het dak.
 
Na dit eerste gezamenlijke project tussen Jungheinrich en IDG-Dichtungstechnik wordt al aan verdere samenwerking gedacht. Zo wordt het magazijn wellicht nog uitgebreid met een extra gang en orderpickstations waarop de technologie al is afgestemd. Verder zal de nu geautomatiseerde intralogistiek van IDG-Dichtungstechnik ondersteund worden via het servicecontract.

Foto: Jungheinrich / IDG-Dichtungstechnik

Recente nieuwsberichten

Schneider Electric transformeert wereldwijde logistiek met Manhattan Unified Supply Chain

Na twaalf jaar met een WMS van Manhattan te werken, heeft Schneider Electric, leverancier van diensten op het vlak van energiebeheer en industriële automatisering, besloten te upgraden naar Manhattan Active Warehouse Management en dat uit te breiden met Manhattan Active Transportation Management. De beslissing maakt deel uit van een bedrijfsbrede transformatiestrategie en moet het wereldwijde distributie- en transportnetwerk van Schneider Electric een boost geven.

Yusen Logistics Benelux rondt overname van Parts Express af

Leverancier van logistieke oplossingen Yusen Logistics (Benelux) heeft de overname afgerond van Parts Express, een bedrijf gespecialiseerd in dag- en nachtdistributie van auto-onderdelen in de Benelux.

Toyota brengt overgenomen bedrijven onder in TALG

Toyota Industries Corporation (TICO) heeft Toyota Automated Logistics Group (TALG) in het leven geroepen om er zijn dochteronderneming Toyota L&F in onder te brengen. Ook Bastian Solutions en Vanderlande – de bedrijven die Toyota in 2017 overnam – en Viastore – overgenomen in 2022 – maken deel uit van TALG. Met die beslissing wil Toyota zijn aanwezigheid als toonaangevende speler in automatiseringsprojecten wereldwijd vergroten en tegelijkertijd profiteren van de synergieën tussen de dochterbedrijven.

Still vertaalt ARIBIC-onderzoekresultaten naar digitale toepassingen voor intralogistiek

Recent werd het onderzoeksproject ARIBIC (Artificial Intelligence-Based Indoor Cartography) afgerond. Daarbij werden gegevens automatisch verzameld en gebruikt voor een live digital twin van een magazijn. Still, leverancier van intralogistieke oplossingen, trad daarbij op als projectleider en gaat de resultaten van het project nu vertalen naar marktklare producten.

Voorkom energieverliezen op de laadkaai

(Advertorial) Duurzaamheid staat tegenwoordig centraal bij de meeste bedrijven. Managers hebben niet alleen een morele verantwoordelijkheid, maar staan ook onder druk om hun CO2-uitstoot te minimaliseren en het energieverbruik terug te dringen.

Kuehne+Nagel breidt spare parts logistiek voor BMW uit

Als een belangrijke logistiek dienstverlener voor de auto-industrie beheert Kuehne+Nagel momenteel een 170.000m² groot centrum voor de verwerking en levering van auto-onderdelen in het Duitse Wallersdorf.

Nieuwe tarieven voor kilometerheffing vanaf 1 juli 2024

Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing.

Righi Elettroservizi tackelt leveringsproblemen met AutoStore van Dematic

Dematic heeft de levering en installatie voltooid van een AutoStore-systeem voor Righi Elettroservizi SpA, een Italiaanse onderneming actief op het vlak van industriële automatisering, systeemintegratie en informatietechnologie.

Sonepar schakelt opnieuw Knapp in voor magazijnautomatisering

Sonepar is een toonaangevende groothandel in elektrische apparaten en componenten voor professionals zoals elektriciens. Het bedrijf beschikt over 2.400 vestigingen in 40 landen en heeft ongeveer 45.000 medewerkers in dienst. Om de verwerking van kleine onderdelen in zijn bestaande magazijn in Holzwickede bij Dortmund te automatiseren, heeft de groothandel zijn jarenlange partner Knapp de opdracht gegeven een automatiseringsoplossing te implementeren. Die oplossing zal bestaan uit shuttle-technologie, ergonomische goederen-naar-persoon werkstations en de KiSoft software-oplossing van Knapp. Met de oplossing kan Sonepar niet alleen de handling van kleine onderdelen automatiseren, ook kan de bezorgservice worden uitgebreid.

Hardis Group opent vestiging in Italië

Hardis Group, de Franse ontwikkelaar en leverancier van de logistieke software suite Reflex en dienstverlener/aanbieder van de CRM-oplossingen van Salesforce via zijn dochteronderneming Cloudity, heeft een meerderheidsbelang verworven in Hardis Italia. Dat bedrijf is opgericht in 1995 en was jarenlang integratiepartner voor het logistieke softwaresysteem Reflex. De deal sluit aan bij de internationale groeistrategie van Hardis Group en resulteert in de oprichting van een nieuwe Italiaanse vestiging in Milaan. Het nieuws volgt op eerdere vergelijkbare stappen in Spanje (2017), Nederland (2018) en Polen (2021).

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.