IBM en Maersk brengen blockchainoplossing voor logistieke sector

IBM en Maersk werken samen aan een blockchainoplossing die het papierwerk rondom de wereldwijde supply chain digitaliseert. De oplossing moet tientallen miljoenen zeecontainers over de hele wereld helpen managen en volgen, moet terug transparantie brengen in alle onderdelen van de logistieke keten en moet de veilige uitwisseling van informatie tussen handelspartners garanderen. Zodra de oplossing op grote schaal in gebruik wordt genomen, zou dat de logistieke sector miljarden dollars kunnen besparen.

Omdat de scheepvaart goed is voor ongeveer 90% van de wereldhandel in goederen, hebben IBM en Maersk met een netwerk van verladers, expediteurs, rederijen, havens en douane, een oplossing gecreëerd die naar verwachting later dit jaar in productie gaat. In een Europees proefproject werden goederen van Schneider Electric met een Maersk Line containership vervoerd van de Rotterdamse haven naar de haven van Newark in de Verenigde Staten.
 
Naast de complexiteit verminderen en data op een veilige, accurate en efficiënte manier tussen handelspartners te delen, moet de oplossing barrières in de supply chain helpen verminderen. Daardoor zouden het wereldwijde bbp met bijna 5% en het totale handelsvolume met 15% kunnen stijgen.
 
De oplossing werkt als volgt:
Blockchain is een onveranderlijk en extreem veilig gedeeld netwerk dat elke deelnemer end-to-end visibiliteit biedt volgens zijn niveau van toelating.
Elke deelnemer in een supply chain ecosysteem kan zien hoe de goederen zich door de supply chain bewegen, en dus waar een container zich in transit bevindt. Deelnemers kunnen ook de status van douanedocumenten, bills of lading en andere gegevens raadplegen.
Gedetailleerde visibiliteit van de voortgang van de container door de supply chain wordt verbeterd door de real-time uitwisseling van originele supply chain documenten.
Eén enkele partij kan een record niet aanpassen, wissen of zelfs maar aanhechten zonder de consensus van de andere partijen in het netwerk.
Dit ongeziene niveau van transparantie moet fraude en fouten helpen elimineren, de tijd dat producten in het transit- en verzendproces doorbrengen verkorten, het voorraadbeheer verbeteren en uiteindelijk waste en kosten reduceren. 
De oplossing, ontwikkeld door Maersk en IBM, is gebaseerd op de open source Hyperledger Fabric van Linux Foundation en zal door IBM worden gehost op de IBM Cloud en het IBM high-security business network.

Recente nieuwsberichten

Kuehne + Nagel vermeldt CO2-uitstoot van zeevracht op factuur

Voortaan drukt Kuehne + Nagel de totale CO2-emissie van verzendingen over zee op de factuur af om verladers de voetafdruk van hun transport te laten weten. Bijgevolg kunnen verladers de analyse, de rapportering en het beheer van de CO2-uitstoot die hun transportketen veroorzaakt, verbeteren en zodoende hun impact op het milieu op lange termijn verminderen.

Particulier vervoert pakjes in ruil voor gratis brandstof

Total en Hytchers, een Belgische start-up, lanceren een nieuwe pakjesleveringsdienst onder de naam Hytchers. Het doel is particulieren, tegen een vergoeding, met hun eigen wagen pakjes te laten vervoeren. Op basis van een mobiele app en geolocalisatie zorgt Hytchers voor een match tussen het traject van de automobilist en het traject dat het pakket zou moeten volgen.

Carglass bouwt nieuw distributiecentrum in Bilzen

In het Limburgse Bilzen zijn de werkzaamheden gestart van een nieuw multimodaal Europees distributiecentrum voor Carglass Distribution, de afdeling die verantwoordelijk is voor de distributie van alle autoruiten en toebehoren in België en acht West-Europese landen.

WDP realiseert nieuw DC voor DHL Parcel in Amsterdam

Het nieuwe distributiecentrum betreft een state-of-the-art crossdockmagazijn met voorziene BREEAM Excellent-score langs de A5 autosnelweg in het Atlaspark in Amsterdam. Na oplevering – voorzien op 1 oktober 2018 – zal DHL Parcel verhuizen van zijn bestaande locatie in Amsterdam naar deze nieuwe terminal met een oppervlakte van ruim 14.000m².

Bedrijven onvoldoende voorbereid op digitale transformatie

Ruim een derde van de bedrijven is niet voorbereid op digitale transformatie. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport ‘Digital Change Survey’ van softwareleverancier IFS, die de volwassenheid van digitale transformatie onderzocht in de sectoren productie, olie en gas, luchtvaart, bouw en dienstverlening bij 750 beslissers in zestien landen.

Chazot implementeert maGistor WMS van A-SIS

Het Franse transportbedrijf Chazot koos voor het maGistor WMS van softwareontwikkelaar A-SIS (een merk van de Savoye Divisie) voor de aansturing van de goederenstromen in het nieuwe magazijn in Jonage (vlakbij het vliegveld van Lyon). In 2014 nam Chazot het bedrijf Durand Transport over, dat al een brede logistieke dienstverlening had ontwikkeld, inclusief opslag en orderverzamelen in zijn warehouse in Villeurbanne.

Festo doet ook in de VS een beroep op Witron

Festo, met hoofdkantoor in het Duitse Esslingen is wereldwijd actief in automatiseringstechnologie. Omdat het bedrijf in zijn productie-, service- en distributiecentrum in Long Island, NY (VS) tegen de capaciteitsgrenzen aanliep, besloot het die faciliteit te verhuizen naar Mason in Ohio.

Europa pakt oneerlijke concurrentie in wegvervoer aan

Europa heeft voorstellen geformuleerd die onwettige en oneerlijke concurrentie in het wegvervoer moeten wegwerken en in de plaats zullen komen van de nationale maatregelen. Volgende voorstellen werden opgenomen en zullen in de komende maanden in het Europees Parlement en de Raad worden besproken:

Zetes zorgt voor mobiele infrastructuur van bpost

bpost heeft Zetes gekozen voor de levering en support van de Honeywell CT50 mobiele terminals waarmee de postbodes op pad gaan. In een eerste fase zal bpost de huidige terminals van de gemotoriseerde postbodes vervangen door de Dolphin CT50, de nieuwste industriële mobiele terminal van Honeywell voor intensief gebruik.

DPDgroup scoort goed in het compenseren van CO2-uitstoot

De express pakketbezorger staat in voor bijna 5% van de markt voor vrijwillige CO2-compensatie in Europa en is daarmee koploper in zijn sector. Via het ‘DrivingChange’ programma engageert DPDgroup zich om elk pakket aan elke klant CO2-neutraal te leveren zonder extra kosten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.