IBM en Maersk brengen blockchainoplossing voor logistieke sector

IBM en Maersk werken samen aan een blockchainoplossing die het papierwerk rondom de wereldwijde supply chain digitaliseert. De oplossing moet tientallen miljoenen zeecontainers over de hele wereld helpen managen en volgen, moet terug transparantie brengen in alle onderdelen van de logistieke keten en moet de veilige uitwisseling van informatie tussen handelspartners garanderen. Zodra de oplossing op grote schaal in gebruik wordt genomen, zou dat de logistieke sector miljarden dollars kunnen besparen.

Omdat de scheepvaart goed is voor ongeveer 90% van de wereldhandel in goederen, hebben IBM en Maersk met een netwerk van verladers, expediteurs, rederijen, havens en douane, een oplossing gecreëerd die naar verwachting later dit jaar in productie gaat. In een Europees proefproject werden goederen van Schneider Electric met een Maersk Line containership vervoerd van de Rotterdamse haven naar de haven van Newark in de Verenigde Staten.
 
Naast de complexiteit verminderen en data op een veilige, accurate en efficiënte manier tussen handelspartners te delen, moet de oplossing barrières in de supply chain helpen verminderen. Daardoor zouden het wereldwijde bbp met bijna 5% en het totale handelsvolume met 15% kunnen stijgen.
 
De oplossing werkt als volgt:
Blockchain is een onveranderlijk en extreem veilig gedeeld netwerk dat elke deelnemer end-to-end visibiliteit biedt volgens zijn niveau van toelating.
Elke deelnemer in een supply chain ecosysteem kan zien hoe de goederen zich door de supply chain bewegen, en dus waar een container zich in transit bevindt. Deelnemers kunnen ook de status van douanedocumenten, bills of lading en andere gegevens raadplegen.
Gedetailleerde visibiliteit van de voortgang van de container door de supply chain wordt verbeterd door de real-time uitwisseling van originele supply chain documenten.
Eén enkele partij kan een record niet aanpassen, wissen of zelfs maar aanhechten zonder de consensus van de andere partijen in het netwerk.
Dit ongeziene niveau van transparantie moet fraude en fouten helpen elimineren, de tijd dat producten in het transit- en verzendproces doorbrengen verkorten, het voorraadbeheer verbeteren en uiteindelijk waste en kosten reduceren. 
De oplossing, ontwikkeld door Maersk en IBM, is gebaseerd op de open source Hyperledger Fabric van Linux Foundation en zal door IBM worden gehost op de IBM Cloud en het IBM high-security business network.

Recente nieuwsberichten

C.E. Pattberg slaat compact op met AutoStore van Dematic

Het Duitse C.E. Pattberg, fabrikant van linten voor pakjes of als versiering, heeft een AutoStore-systeem van Dematic in gebruik genomen. Dankzij dat compacte pickingsysteem kan het bedrijf zijn opslagruimte optimaal gebruiken en tegelijk automatiseren.

Groep Volga-Dnepr en CargoLogicAir sluiten akkoord met Liege Airport

De Groep Volga-Dnepr (VDG) en zijn partner, de Britse luchtvrachtmaatschappij CargoLogicAir (CLA), hebben een strategisch samenwerkingsakkoord gesloten met Liege Airport. Met dat akkoord willen ze in Luik een regionaal centrum oprichten om hun plaats op de Europese markt te versterken en hun vrachtvolume te vergroten.

Microlistics brengt zijn WMS naar de Europese markt

Met zijn komst naar een belangrijke handelsregio als Europa wil de Australische WMS-leverancier Microlistics, die zich in januari 2018 bij de WiseTech Global group aansloot, het wereldwijde bereik van WiseTech uitbreiden. Microlistics is al actief in thuisland Australië, de regio Azië/Pacific, Noord-Amerika en het Midden-Oosten en zal nu ook in Europa ondersteuning bieden vanuit regionale kantoren in het Nederlandse Ede en Milton Keynes in het Verenigd Koninkrijk.

Beschikbare transportcapaciteit daalt opnieuw sinds maart

Ook in de vijfendertigste editie van de Transport Market Monitor beoordelen Capgemini Consulting en Transporeon zoals ieder kwartaal de dynamiek van het Europese transport en goederenvervoer. De nieuwste editie van de TMM onthult dat, als gevolg van het seizoensherstel in het begin van het jaar, de beschikbare transportcapaciteit sinds maart opnieuw aan het dalen is.

Swisslog en Kuka lanceren samen robotgebaseerde palletiseeroplossing

De robotgebaseerde ACPaQ-oplossing automatiseert een van de belangrijkste activiteiten voor succesvol retailen: uit homogene, single-SKU pallets klantspecifieke mixed pallets samenstellen voor individuele winkels. Het innovatieve palletiseersysteem heeft een erg modulair ontwerp en kan worden ingezet in zowel kamer- of omgevingstemperatuur als in gekoelde zones.

Belg krijgt sleutelfunctie bij Chep Europe

De Belg Christophe Campe is aangesteld als nieuwe senior vice president European Supply Chain bij Chep, wereldwijd aanbieder van logistieke verpakkingen voor de supply chain. In zijn nieuwe functie wordt Christophe Campe verantwoordelijk voor de 350 Europese servicecenters van Chep en het beheer van de hele logistiek binnen het Chep-netwerk in Europa.

Descartes breidt GLN-oplossing uit door overname Velocity Mail

Descartes Systems Group, actief in de integratie van handelsverkeer tussen logistiek-intensieve organisaties, heeft verschillende onderdelen overgenomen van Velocity Mail, een elektronisch transportnetwerk dat internationale luchtvrachtmaatschappijen voorziet van scan- en trackingoplossingen voor post- en pakketzendingen.

Dematic introduceert piece picking robot

De nieuwe piece picking robot van Dematic moet de laatste stap in de afhandeling van bestellingen – waarbij goederen in verschillende vormen en formaten vaak manueel worden verwerkt – nauwkeuriger en efficiënter doen verlopen. De robot kiest, grijpt en tilt individuele items met diverse afmetingen en plaatst ze in de juiste containers of bakken om het order af te ronden.

Transporeon Group en TIM Consult gaan samenwerking aan

Het internationale consultancybureau TIM Consult werd in 1995 in Duitsland opgericht en biedt logistiek bedrijfsadvies, marktkennis en tenderdiensten in alle vervoersmodaliteiten en industrieën. Door de samenwerking zal het portfolio van TIM Consult worden toegevoegd aan het Transporeon Group platform.

Nieuwste cabineoptie voor Hyster RS46 Reachstacker verbetert zicht voor havens en terminals

Er is een nieuwe cabineoptie beschikbaar voor de Hyster RS46 ReachStacker. Men kan nu opteren voor een nieuwe, scharnierende en hefbare cabine. Dit biedt een optimaal zicht en meer comfort bij veeleisende toepassingen in havens en terminals.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.