IBM en Maersk brengen blockchainoplossing voor logistieke sector

IBM en Maersk werken samen aan een blockchainoplossing die het papierwerk rondom de wereldwijde supply chain digitaliseert. De oplossing moet tientallen miljoenen zeecontainers over de hele wereld helpen managen en volgen, moet terug transparantie brengen in alle onderdelen van de logistieke keten en moet de veilige uitwisseling van informatie tussen handelspartners garanderen. Zodra de oplossing op grote schaal in gebruik wordt genomen, zou dat de logistieke sector miljarden dollars kunnen besparen.

Omdat de scheepvaart goed is voor ongeveer 90% van de wereldhandel in goederen, hebben IBM en Maersk met een netwerk van verladers, expediteurs, rederijen, havens en douane, een oplossing gecreëerd die naar verwachting later dit jaar in productie gaat. In een Europees proefproject werden goederen van Schneider Electric met een Maersk Line containership vervoerd van de Rotterdamse haven naar de haven van Newark in de Verenigde Staten.
 
Naast de complexiteit verminderen en data op een veilige, accurate en efficiënte manier tussen handelspartners te delen, moet de oplossing barrières in de supply chain helpen verminderen. Daardoor zouden het wereldwijde bbp met bijna 5% en het totale handelsvolume met 15% kunnen stijgen.
 
De oplossing werkt als volgt:
Blockchain is een onveranderlijk en extreem veilig gedeeld netwerk dat elke deelnemer end-to-end visibiliteit biedt volgens zijn niveau van toelating.
Elke deelnemer in een supply chain ecosysteem kan zien hoe de goederen zich door de supply chain bewegen, en dus waar een container zich in transit bevindt. Deelnemers kunnen ook de status van douanedocumenten, bills of lading en andere gegevens raadplegen.
Gedetailleerde visibiliteit van de voortgang van de container door de supply chain wordt verbeterd door de real-time uitwisseling van originele supply chain documenten.
Eén enkele partij kan een record niet aanpassen, wissen of zelfs maar aanhechten zonder de consensus van de andere partijen in het netwerk.
Dit ongeziene niveau van transparantie moet fraude en fouten helpen elimineren, de tijd dat producten in het transit- en verzendproces doorbrengen verkorten, het voorraadbeheer verbeteren en uiteindelijk waste en kosten reduceren. 
De oplossing, ontwikkeld door Maersk en IBM, is gebaseerd op de open source Hyperledger Fabric van Linux Foundation en zal door IBM worden gehost op de IBM Cloud en het IBM high-security business network.

Recente nieuwsberichten

Aldi schrijft meest duurzame dc van België op zijn naam

Aldi investeert 50 miljoen euro in het meest duurzame distributiecentrum van België. Het nieuwe distributiecentrum is gevestigd in Turnhout en neemt de taken van het dc in Rijkevorsel over, dat een zestigtal Aldi-winkels in de provincie Antwerpen bevoorraadt, maar te klein geworden is.

UPS steunt Amerikaanse klanten met pick-up op zaterdag voor internationale zendingen

UPS zorgt ervoor dat internationale pakketjes van Amerikaanse klanten die op zaterdag worden verzonden, voortaan even snel worden geleverd als binnenlandse verzendingen. Dat betekent dat bedrijven die op zaterdag een aankoop plannen van de Verenigde Staten naar 57 verschillende markten in Noord- en Zuid-Amerika, Europa en Azië de levering op maandag al mogen verwachten, een dag sneller dan de vroegere reistijd van UPS.

Manhattan Associates stimuleert betere winkelervaring

Manhattan Associates breidt zijn Customer Engagement aanbod uit met een nieuwe ‘instore’ functionaliteit, die deel uitmaakt van de Manhattan Active Omni-oplossingen. De functionaliteit moet het omnichannel serviceniveau verbeteren door winkelmedewerkers de tools en informatie te geven die ze nodig hebben om klantbetrokkenheid te vergroten.

Stemming Mobility Package treft Belgische transportbedrijven

Afgelopen vrijdag heeft de TRAN-commissie gestemd over de Europese transportregels van het zogenoemde Mobility Package. De meeste voorstellen werden weggestemd, waardoor de afhandeling van het Mobility Package opnieuw vertraging oploopt. Wat wel werd goedgekeurd, is de verplichte terugkeer van het voertuig naar het thuisland na drie dagen cabotage.

LPP rolt wereldwijd RFID uit met Checkpoint Systems

De Poolse retailgroep LPP gaat voor zijn modemerk ‘Reserved’ wereldwijd een radio frequency-identificatieprogramma (RFID) inzetten. Daarvoor neemt LPP Checkpoint Systems in de arm, waarop het al langer een beroep doet voor EAS-technologie (elektronische artikelbeveiliging).

Endoline introduceert 4.0 industry in de 704 volautomatische random dozensluiters

Endoline Machinery is de internationale marktleider in eindverpakkingsmachines en – systemen. Endoline wordt in België vertegenwoordigd door WRH Global Belgium. Met een aanwezigheid in de voedingsindustrie van meer dan 30 jaar wordt de kwaliteit en duurzaamheid van Endoline systemen bewezen.

Stijn Bijnens vervoegt raad van bestuur bij H.Essers

Begin dit jaar ruilde Stijn Bijnens, destijds medeoprichter van Ubizen, zijn rol van algemeen directeur bij de Limburgse Reconversiemaatschappij (LRM) in voor de functie van CEO bij IT-Groep Cegeka. Nu treedt hij ook toe tot de raad van bestuur van logistiek dienstverlener H.Essers, waar hij Luc Cardinaels zal vervangen.

P&O Ferrymasters verbindt Turkije met Zeebrugge en Rotterdam

P&O Ferrymasters heeft een nieuwe intermodale dienstverlening gelanceerd vanuit de Turkse havens Pendik, Ambarli en Mersin naar de haven van Trieste in Italië, met verdere aansluiting op zijn Europese intermodale netwerk. De nieuwe dienstverlening – met zes vertrekken per week in beide richtingen – verbindt de haven van Trieste via het spoor met de continentale hubs van P&O Ferries in Zeebrugge en Rotterdam.

DHL Express levert pakjes duurzaam in Gent

DHL Express is in Gent begonnen met de distributie van pakjes met een nieuw type cargofiets, de cubicycle. Dit duurzame voertuig, dat sinds medio 2017 ook al in Antwerpen wordt ingezet, is een elektrische cargofiets met vier wielen die uitgerust is met een speciale container.

River Terminal Wielsbeke bestendigt duurzame overslag

Sinds de overname door de POM West-Vlaanderen in 2014 kan de River Terminal Wielsbeke mooie overslagcijfers voorleggen. Zo verwerkte de binnenvaartterminal in 2017 15.000 TEU (1 TEU: container van 20 voet lang, 8 breed en 8,5 hoog). Die goede resultaten maakten een uitbreiding van de capaciteit noodzakelijk en ook een grondige renovatie drong zich op.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.