IBM en Maersk brengen blockchainoplossing voor logistieke sector

IBM en Maersk werken samen aan een blockchainoplossing die het papierwerk rondom de wereldwijde supply chain digitaliseert. De oplossing moet tientallen miljoenen zeecontainers over de hele wereld helpen managen en volgen, moet terug transparantie brengen in alle onderdelen van de logistieke keten en moet de veilige uitwisseling van informatie tussen handelspartners garanderen. Zodra de oplossing op grote schaal in gebruik wordt genomen, zou dat de logistieke sector miljarden dollars kunnen besparen.

Omdat de scheepvaart goed is voor ongeveer 90% van de wereldhandel in goederen, hebben IBM en Maersk met een netwerk van verladers, expediteurs, rederijen, havens en douane, een oplossing gecreëerd die naar verwachting later dit jaar in productie gaat. In een Europees proefproject werden goederen van Schneider Electric met een Maersk Line containership vervoerd van de Rotterdamse haven naar de haven van Newark in de Verenigde Staten.
 
Naast de complexiteit verminderen en data op een veilige, accurate en efficiënte manier tussen handelspartners te delen, moet de oplossing barrières in de supply chain helpen verminderen. Daardoor zouden het wereldwijde bbp met bijna 5% en het totale handelsvolume met 15% kunnen stijgen.
 
De oplossing werkt als volgt:
Blockchain is een onveranderlijk en extreem veilig gedeeld netwerk dat elke deelnemer end-to-end visibiliteit biedt volgens zijn niveau van toelating.
Elke deelnemer in een supply chain ecosysteem kan zien hoe de goederen zich door de supply chain bewegen, en dus waar een container zich in transit bevindt. Deelnemers kunnen ook de status van douanedocumenten, bills of lading en andere gegevens raadplegen.
Gedetailleerde visibiliteit van de voortgang van de container door de supply chain wordt verbeterd door de real-time uitwisseling van originele supply chain documenten.
Eén enkele partij kan een record niet aanpassen, wissen of zelfs maar aanhechten zonder de consensus van de andere partijen in het netwerk.
Dit ongeziene niveau van transparantie moet fraude en fouten helpen elimineren, de tijd dat producten in het transit- en verzendproces doorbrengen verkorten, het voorraadbeheer verbeteren en uiteindelijk waste en kosten reduceren. 
De oplossing, ontwikkeld door Maersk en IBM, is gebaseerd op de open source Hyperledger Fabric van Linux Foundation en zal door IBM worden gehost op de IBM Cloud en het IBM high-security business network.

Recente nieuwsberichten

Duvel Moortgat kiest planning- en scheduling tools van Infor

Duvel Moortgat is als familiebedrijf gegroeid van een lokale brouwerij naar een mondiale speler met 10 productiesites in o.a. België, de VS en Tsjechië. Doordat bierproductie seizoensgebonden is, door de coronapandemie die tot een onvoorspelbare productie leidde en door de algemeen constante groei van Duvel, bereikte de planning van het productieproces via Excel de limiet.

Nieuw diepvriesmagazijn van Mercadona is operationeel met Witron

De Spaanse supermarktketen Mercadona heeft zijn nieuwe geautomatiseerde magazijn voor diepvriesproducten in Guadix (Granada, Spanje) op tijd kunnen opstarten, na de succesvolle technologie-implementatie door Witron. Hoewel de coronapandemie voor organisatorische en logistieke uitdagingen zorgde, kon de productieve opstart van het diepvriesmagazijn toch na acht weken, binnen de contractueel overeengekomen termijn, worden afgerond.

Descartes verbetert rittenplanning en mobiele oplossingen met AI- en machine learning

Descartes, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek, verbetert zijn rittenplanning en mobiele oplossingen met artificial intelligence (AI) en machine learning (ML). Die verbeteringen moeten gebruikers meer inzicht in de vlootprestaties bieden en zorgen voor optimalisering op het vlak van rittenplanning.

Bruneau stuurt nieuw magazijn in Italië aan met WMS van Savoye

Het Franse e-commercebedrijf Bruneau, gespecialiseerd in kantoorbenodigdheden en -meubelen, verbruiksartikelen en apparatuur, gaat in zijn nieuwe magazijn in Siziano (bij Milaan) Odatio WMS gebruiken, de recente warehouse managementoplossing van systeemintegrator Savoye.

Sensolus en VanRoey.be sluiten partnership voor geïntegreerd end-to-end asset management

De Gentse scale-up Sensolus – leverancier van traceer- en IoT-technologie – en de Kempische IT-dienstverlener VanRoey.be – dat bedrijven bijstaat in de digitalisering en automatisering van hun processen – slaan de handen in elkaar. Met de systeemkennis van VanRoey.be en de productkennis van Sensolus enerzijds, en een complementair diensten- en productportfolio anderzijds, willen de partners een end-to-end asset management-oplossing aanbieden die volledig kan worden geïntegreerd in complexe bedrijfsprocessen.

Aspire bouwt geautomatiseerde productiesite voor insecteneiwitten met Dematic

Het Canadese bedrijf Aspire Food Group kweekt en verwerkt krekels tot natuurlijke, duurzame voedingsingrediënten. Het bedrijf richt zich op markten die krekels en hun bijproducten gebruiken in voeding voor mens en dier, in de biogeneeskunde en in de agrochemie.

Vega implementeert Magistor WMS van Savoye

Vega is gespecialiseerd in hygiëne-, reinigings- en verpakkingsproducten voor professionals uit Nieuw-Caledonië. Het bedrijf is zowel producent als distributeur van meer dan 2.000 artikelen en bedient klanten in Nieuw-Caledonië en de landen in de Stille Oceaan.

Aptean neemt Objective over

MES- en WMS-provider Objective, met hoofdkantoor in het Belgische Wichelen, is overgenomen door Aptean, een wereldwijde leverancier van branchespecifieke softwareoplossingen, met hoofdkantoor in Alpharetta, Georgia (VS). Aptean beschikt over kantoren in Noord-Amerika, Europa en Azië-Pacific en biedt zowel cloud- als on-premise implementatie-opties.

Infor neemt Lighthouse Systems over

Infor, aanbieder van industriespecifieke ERP-oplossingen, kondigt de overname aan van Lighthouse Systems, een leverancier van manufacturing execution systems, gevestigd in het Engelse Crawley, ten zuiden van Londen. Het bekendste product van Lighthouse Systems is Shopfloor-Online.

Shippeo en Simacan maken samen goederentransport voorspelbaar

Shippeo, leverancier van realtime transport visibility-oplossingen (RTTV), en Simacan, een Nederlandse aanbieder van slimme last mile-distributieoplossingen, kondigen een strategische samenwerking aan om de leveringsketen te integreren. Door hun cloudsoftware te combineren, willen beide bedrijven inzicht bieden in de prestaties van de gehele transportketen, zonder in te leveren op dataveiligheid of -volledigheid.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.