Hyperloop biedt duurzaam potentieel voor e-commerce in Europa

E-commerce aanbieders openen nu nog meerdere distributiecentra, dicht bij de consumenten, om te kunnen voldoen aan de vraag van klanten naar levering op dezelfde of de volgende dag. Een Europees Cargoloop-netwerk kan daar evenwel verandering in brengen en die bedrijven in staat stellen hun voorraden in één Europees magazijn te consolideren.

Gevolg: minder voorraden en minder distributiecentra. Dat concludeert Walther Ploos van Amstel, professor in Citylogistics aan de Amsterdam University of Applied Sciences, uit onderzoek van de in Nederland gevestigde Hyperloop scale-up Hardt en de Hogeschool van Amsterdam.
 
De onderzoekers gingen na hoe vrachtoplossingen met de hyperloop (Cargoloop) kunnen helpen om duurzaam en efficiënt te voldoen aan de groeiende vraag naar snelle e-commerce zendingen. Samen maakten zijn een visiedocument, getiteld ‘Hyperloop for E-commerce – Sustainable, on-demand and high-speed e-commerce fulfillment enabled by Cargoloop’, als resultaat van gezamenlijke conceptontwikkeling en overleg met de e-commercesector.
De conclusie is dat hyperloop-technologie een ‘game-changing’ potentieel heeft nu overheden, retailers en ‘thought leaders’ op zoek zijn naar duurzame vrachtoplossingen.
 
Blue sky logistieke oplossingen nodig
De e-commercesector maakt een sterke groei door en ziet steeds hogere eisen van de klanten inzake service en snelle levering. Om dat op een efficiënte en duurzame manier aan te pakken, zullen naar verwachting op lange termijn nieuwe logistieke oplossingen nodig zijn.
Die uitdagingen en de voordelen die de hyperloop kan bieden in snelheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid, hebben grote spelers in de e-commerce ertoe aangezet de hyperloop te overwegen in hun onderzoek naar toekomstbestendige Europese leveringsstrategieën.
 
Voordelen van Cargoloop
Eenmaal gebouwd en operationeel, zou Cargoloop – een hyperloop voor vrachtvervoer ontwikkeld door Hardt – met autonome voertuigen met snelheden tot 700 km/u door lagedrukbuizen rijden. Dat maakt een end-to-end zero-emissie levering op Europese schaal binnen enkele uren mogelijk, waardoor omnichannel en online verkopers heel Europa vanuit één distributiecentrum kunnen bevoorraden.
 
In 2020 is de grensoverschrijdende e-commerce in Europa met 35% gegroeid. Ongeveer een kwart van alle e-commercebestellingen gaat nu over de grens en over langere afstanden. De verwachting is dat dit aandeel de komende jaren met dubbele cijfers zal stijgen, niet in de laatste plaats omdat nieuwe btw-wetgeving grensoverschrijdende verkopen binnen de Europese Unie stimuleert.
 
Succesvolle fulfilment hangt af van de snelheid van levering. Dat betekent dat distributiecentra nabij consumptiecentra nodig zijn. Echter, vastgoed voor regionale hubs is schaars. Een snel en duurzaam Europees distributienetwerk met hyperloop-technologie zou nieuwe logistieke mogelijkheden creëren voor onlineverkopers.
 
Een open hyperloopnetwerk voor Europees vrachtvervoer
Hardt ziet het hyperloop-netwerk voor vracht als een open netwerk, zodat elke verlader of logistiek dienstverlener er gebruik van kan maken. Als het eenmaal is aangelegd, zou het mogelijk zijn op dezelfde dag op het hele continent te leveren. Voertuigen die rechtstreeks van eender welk vertrekpunt naar eender welke bestemming rijden, kunnen honderden pakjes vervoeren en pelotons vormen, wat resulteert in een capaciteit van honderdduizenden pakjes per uur door dezelfde buis.
 
Een netwerk van Cargoloop-hubs, strategisch gelegen aan de rand van steden, kan worden verbonden met duurzame ‘last mile’-bezorgopties, waardoor een end-to-end zero-emission Europees thuisbezorgnetwerk ontstaat.
 
Momenteel zijn vertragingen in de supply chain, en dus de betrouwbaarheid van de levering, grotendeels afhankelijk van de verkeersdrukte en de weersomstandigheden. Dat zijn elementen waar een Cargoloop-systeem immuun voor is. Er is geen kruisend verkeer in de buisomgeving en de infrastructuur beschermt tegen alle externe invloeden, zoals weersomstandigheden. Bovendien rijden de voertuigen autonoom, waardoor er geen ruimte is voor menselijke fouten.
 
De eerste stap: Cargoloop Holland
Eerder dit jaar werd een publiek-private haalbaarheidsstudie aangekondigd die zich richt op meerdere bedrijfstakken in de regio Noord- en Zuid-Holland. Die pre-haalbaarheidsstudie van Cargoloop Holland heeft tot doel een eerste Cargoloop-route te identificeren. De resultaten worden in oktober 2021 gepubliceerd.
Cargoloop zal vervolgens in de loop van 2023 worden getest en gevalideerd in het European Hyperloop Center in Groningen. De voorbereidingen voor de bouw zijn in volle gang. Zodra die tests zijn afgerond, zal het systeem klaar zijn voor commerciële implementatie.

Walther Ploos van Amstel
Professor in Citylogistics – Amsterdam University of Applied Sciences

Bekijk hier de video

Recente nieuwsberichten

Crown voorziet Wave Work Assist Vehicle van V-Force lithium-ion technologie

Intralogistieke onderneming Crown heeft zijn Wave Work Assist Vehicle uitgerust met de V-Force lithium-ion batterijtechnologie. Klanten kunnen de WAV 60-serie van Crown vanaf nu in twee verschillende lithium-ion uitvoeringen bestellen: Voor gebruikelijke, alledaagse toepassingen biedt Crown de compacte V-Force lithium-ion batterij (24 volt, 105 ampère-uur) met een ingebouwde 50 ampère lader.

D’Ieteren zet Zetes in voor toekomstbestendige distributie

D’Ieteren Automotive is de exclusieve verdeler van de merken van Volkswagen waaronder bijvoorbeeld Audi, Seat, Škoda, Bentley en Porsche. Met een marktaandeel van 22% is D’Ieteren een van de belangrijkste autodistributeurs van België. De vlotte organisatie van het transport van wagens en onderdelen – goed voor 49 droppoints overdag en 220 droppoints ’s nachts – is dan ook de sleutel tot het succes van het bedrijf.

Audax implementeert WMS met Consafe Logistics

Bijna dagelijks levert het Nederlandse Audax tijdschriften, boeken en kantoorartikelen aan ruim 150 eigen winkelpunten, 470 franchisewinkels en in totaal 5.500 buurt- en distributiepunten, waaronder verschillende retailers. De historische groei van Audax Logistiek heeft geresulteerd in verschillende logistieke IT-systemen met veel maatwerk.

Jungheinrich opent tweede fabriek voor tweedehands heftrucks

Jungheinrich opent zijn tweede fabriek voor de revisie van tweedehands heftrucks in Ploiești (Roemenië). In de nieuwe vestiging van ongeveer 5.000m² zullen de elektrische meeloop handpallettrucks van het type EJE en elektrische heftrucks van het type EFG gereviseerd worden voor de Europese markt.

GreyOrange introduceert assisted picking m.b.v. Ranger Assist robot

GreyOrange, leverancier van oplossingen voor het moderniseren van fulfilment-operaties, gaat zijn GreyMatter AI-software optimaliseren door assisted picking bij orderverwerking mogelijk te maken met behulp van de nieuwe Ranger Assist-robot.

Slavenburg & Huyser zet Yellowstar in voor transitie naar 4PL

De Rotterdamse cargadoor en expediteur Slavenburg & Huyser ontwikkelt zich stapsgewijs tot een 4PL logistiek dienstverlener. Aan de basis daarvan staat een grote digitaliseringsslag. Met nieuwe software maakt het bedrijf elk wereldwijd traject vanaf het inkooporder van goederen tot aan de aflevering in real time zichtbaar voor de klant en zijn leveranciers, zodat waar nodig, direct kan worden bijgestuurd.

De tijd van wegwerppallets in e-commerce is voorbij

E-commerce boomt. En dat vraagt om efficiënte en flexibele leveringen aan online retailers. Maar weet jij hoeveel tijd en vooral geld je verliest door wegwerp- of ruilpallets te gebruiken, zeker met de huidige houtprijzen? Iris Ohyama stapte over naar CHEP-palletpooling voor hun e-commerce flows.

PTV bouwt nieuwe set planningscomponenten

PTV staat bekend als leverancier van softwarecomponenten voor mapping, routing, geocoding & optimisation. Na integratie van die componenten veranderen bestaande IT-systemen in een multifunctionele systemen met geïntegreerde functionaliteit voor onder meer het geocoderen van adressen, weergeven van kaarten, berekenen van routes en optimaliseren van ritten.

Reflex en Digilo werken samen voor realtime laadcontrole in logistieke centra

Reflex Logistics Solutions (Hardis Group), ontwikkelaar van oplossingen voor logistieke uitvoering, gaat een partnership aan met Digilo, mede-ontwikkelaar en distributeur van Scanless Dock Control. Die oplossing maakt realtime crossdocking mogelijk in logistieke centra met behulp van iBeacon-technologie.

Savoye demonstreert Haipick Robot in Log!Ville

Na de eerdere aankondiging over de samenwerking met Hai Robotics, installeert Savoye een speciale demo-opstelling van de Haipick-oplossing in het demonstratiecentrum van Log!Ville in Niel. Voortaan kunnen logistiek managers er live kennismaken met de educatieve opstelling.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.