Hyperloop biedt duurzaam potentieel voor e-commerce in Europa

E-commerce aanbieders openen nu nog meerdere distributiecentra, dicht bij de consumenten, om te kunnen voldoen aan de vraag van klanten naar levering op dezelfde of de volgende dag. Een Europees Cargoloop-netwerk kan daar evenwel verandering in brengen en die bedrijven in staat stellen hun voorraden in één Europees magazijn te consolideren.

Gevolg: minder voorraden en minder distributiecentra. Dat concludeert Walther Ploos van Amstel, professor in Citylogistics aan de Amsterdam University of Applied Sciences, uit onderzoek van de in Nederland gevestigde Hyperloop scale-up Hardt en de Hogeschool van Amsterdam.
 
De onderzoekers gingen na hoe vrachtoplossingen met de hyperloop (Cargoloop) kunnen helpen om duurzaam en efficiënt te voldoen aan de groeiende vraag naar snelle e-commerce zendingen. Samen maakten zijn een visiedocument, getiteld ‘Hyperloop for E-commerce – Sustainable, on-demand and high-speed e-commerce fulfillment enabled by Cargoloop’, als resultaat van gezamenlijke conceptontwikkeling en overleg met de e-commercesector.
De conclusie is dat hyperloop-technologie een ‘game-changing’ potentieel heeft nu overheden, retailers en ‘thought leaders’ op zoek zijn naar duurzame vrachtoplossingen.
 
Blue sky logistieke oplossingen nodig
De e-commercesector maakt een sterke groei door en ziet steeds hogere eisen van de klanten inzake service en snelle levering. Om dat op een efficiënte en duurzame manier aan te pakken, zullen naar verwachting op lange termijn nieuwe logistieke oplossingen nodig zijn.
Die uitdagingen en de voordelen die de hyperloop kan bieden in snelheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid, hebben grote spelers in de e-commerce ertoe aangezet de hyperloop te overwegen in hun onderzoek naar toekomstbestendige Europese leveringsstrategieën.
 
Voordelen van Cargoloop
Eenmaal gebouwd en operationeel, zou Cargoloop – een hyperloop voor vrachtvervoer ontwikkeld door Hardt – met autonome voertuigen met snelheden tot 700 km/u door lagedrukbuizen rijden. Dat maakt een end-to-end zero-emissie levering op Europese schaal binnen enkele uren mogelijk, waardoor omnichannel en online verkopers heel Europa vanuit één distributiecentrum kunnen bevoorraden.
 
In 2020 is de grensoverschrijdende e-commerce in Europa met 35% gegroeid. Ongeveer een kwart van alle e-commercebestellingen gaat nu over de grens en over langere afstanden. De verwachting is dat dit aandeel de komende jaren met dubbele cijfers zal stijgen, niet in de laatste plaats omdat nieuwe btw-wetgeving grensoverschrijdende verkopen binnen de Europese Unie stimuleert.
 
Succesvolle fulfilment hangt af van de snelheid van levering. Dat betekent dat distributiecentra nabij consumptiecentra nodig zijn. Echter, vastgoed voor regionale hubs is schaars. Een snel en duurzaam Europees distributienetwerk met hyperloop-technologie zou nieuwe logistieke mogelijkheden creëren voor onlineverkopers.
 
Een open hyperloopnetwerk voor Europees vrachtvervoer
Hardt ziet het hyperloop-netwerk voor vracht als een open netwerk, zodat elke verlader of logistiek dienstverlener er gebruik van kan maken. Als het eenmaal is aangelegd, zou het mogelijk zijn op dezelfde dag op het hele continent te leveren. Voertuigen die rechtstreeks van eender welk vertrekpunt naar eender welke bestemming rijden, kunnen honderden pakjes vervoeren en pelotons vormen, wat resulteert in een capaciteit van honderdduizenden pakjes per uur door dezelfde buis.
 
Een netwerk van Cargoloop-hubs, strategisch gelegen aan de rand van steden, kan worden verbonden met duurzame ‘last mile’-bezorgopties, waardoor een end-to-end zero-emission Europees thuisbezorgnetwerk ontstaat.
 
Momenteel zijn vertragingen in de supply chain, en dus de betrouwbaarheid van de levering, grotendeels afhankelijk van de verkeersdrukte en de weersomstandigheden. Dat zijn elementen waar een Cargoloop-systeem immuun voor is. Er is geen kruisend verkeer in de buisomgeving en de infrastructuur beschermt tegen alle externe invloeden, zoals weersomstandigheden. Bovendien rijden de voertuigen autonoom, waardoor er geen ruimte is voor menselijke fouten.
 
De eerste stap: Cargoloop Holland
Eerder dit jaar werd een publiek-private haalbaarheidsstudie aangekondigd die zich richt op meerdere bedrijfstakken in de regio Noord- en Zuid-Holland. Die pre-haalbaarheidsstudie van Cargoloop Holland heeft tot doel een eerste Cargoloop-route te identificeren. De resultaten worden in oktober 2021 gepubliceerd.
Cargoloop zal vervolgens in de loop van 2023 worden getest en gevalideerd in het European Hyperloop Center in Groningen. De voorbereidingen voor de bouw zijn in volle gang. Zodra die tests zijn afgerond, zal het systeem klaar zijn voor commerciële implementatie.

Walther Ploos van Amstel
Professor in Citylogistics – Amsterdam University of Applied Sciences

Bekijk hier de video

Recente nieuwsberichten

Dynamische & flexibele oplossingen bij Dematic in hal 10, stand C41

(Advertorial) Dematic maakt dit jaar zijn debuut op de LogiMAT 2023 in Stuttgart van 25 tot 27 april: Voor de eerste keer presenteren wij onze oplossingen voor een volledig geautomatiseerde supply chain samen met KION Group zusjes Linde Material Handling, STILL en Baoli.

Kickstart uw S&OP proces

(Advertorial) Weinig supply chain specialisten hoeven overtuigd te worden van de enorme meerwaarde van een gestructureerd S&OP proces. Toch zien we in de realiteit bijzonder weinig bedrijven het concept effectief toepassen. Wie een S&OP proces wil opzetten kiest best voor hands on benadering.

Panasonic lanceert afvalvrije internationale transportservice voor farmaceutische industrie

Panasonic Connect Europe heeft een circulair transportsysteem voor temperatuurgecontroleerde geneesmiddelen gelanceerd dat continenten met elkaar verbindt. Met behulp van de vacuümgeïsoleerde doos Vixell en in samenwerking met farmaceutisch transportbedrijf Nissin Corporation, zal de service in eerste instantie routes aanbieden tussen de EU, de VS en Japan.

Mercadona realiseert zevende DC voor diepvriesproducten met Witron

De Spaanse supermarktketen Mercadona voorziet klanten in Spanje en Portugal zowel via fysieke winkels als via online verkoop van goederen. Eind december 2022 tekende Mercadona opnieuw een contract met logistiek partner Witron voor het ontwerpen en implementeren van een nieuw distributiecentrum voor diepvriesproducten in Parc Sagunt (Valencia, Spanje).

Picanol kiest voor modal shift naar binnenvaart

Picanol, onderdeel van Tessenderlo Group, produceert hoogtechnologische weefmachines en verkoopt wereldwijd in meer dan 100 landen aan weverijen. Samen met zijn huistransporteur Group GTS, en onder begeleiding van De Vlaamse Waterweg, Multimodaal.Vlaanderen en POM West-Vlaanderen, is de weefmachineproducent overgegaan op de modal shift.

Datalogic introduceert Memor 11-serie mobiele computers

Datalogic, wereldwijd aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, heeft de Memor 11-serie van mobiele computers gelanceerd. Met deze toevoeging aan de bestaande Memor-serie levert Datalogic verbeterde, robuuste PDA’s voor toepassing in de detailhandel, opslag, transport en logistiek en productie.

Cambrex opent temperatuurgecontroleerde opslagfaciliteit in België

Cambrex is een wereldwijde organisatie die onderaannemingsdiensten levert voor de ontwikkeling en productie (CDMO) van geneesmiddelensubstanties, farmaceutische producten en levenscyclusanalyse voor geneesmiddelen. Q1 Scientific, de afdeling van Cambrex die instaat voor opslag bij gecontroleerde temperaturen, heeft een nieuwe cGMP-vestiging van 1.850m² geopend in Villers-le-Bouillet, vlak bij Luik en op ongeveer 90km van Brussel   De nieuwe vestiging is voorzien van temperatuurcontrole en monitoring en biedt 35.000 opslagruimtes voor alle belangrijke klimaatzones van ICH, inclusief langdurige, tussentijdse en versnelde stabiliteitsproeven, bij 2-8 C, 25 C/60% RV en 40 C/75% RV.

Sonepar installeert automatische verpakkingsmachines van Savoye

De Franse Sonepar Group, opgericht in 1969, is een grote speler in de b2b-distributie van elektrische apparatuur en componenten. Het bedrijf is actief op vijf continenten en in 40 landen en haalde in 2021 een omzet van 26,4 miljard euro met 45.000 medewerkers en meer dan 2.800 verkooppunten.

COROOS standaardiseert magazijnbeheer met Generix WMS

Het Nederlandse familiebedrijf Coroos produceert sinds 1957 oplossingen voor groenten, fruit en peulvruchten. Die producten worden zowel vanuit eigen A-merken, zoals Coroos Export en Servero, alsook vanuit een breed assortiment aan private labels aangeboden.

Nomeco digitaliseert koudeketen-leveringen en track & trace met ZetesChronos

De Deense farmaceutische groothandel Nomeco A/S investeert in een nieuwe leveringsoplossing met volledige track & trace mogelijkheden om de distributie van geneesmiddelen in Denemarken te verbeteren. Door de leveringsprocessen te digitaliseren met de ZetesChronos ePOD-oplossing (electronic Proof of Delivery) kan de groothandel alle processtromen volgen en tegelijkertijd zorgen voor een ononderbroken koudeketen om kwetsbare geneesmiddelen te beschermen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.