Hyperloop biedt duurzaam potentieel voor e-commerce in Europa

E-commerce aanbieders openen nu nog meerdere distributiecentra, dicht bij de consumenten, om te kunnen voldoen aan de vraag van klanten naar levering op dezelfde of de volgende dag. Een Europees Cargoloop-netwerk kan daar evenwel verandering in brengen en die bedrijven in staat stellen hun voorraden in één Europees magazijn te consolideren.

Gevolg: minder voorraden en minder distributiecentra. Dat concludeert Walther Ploos van Amstel, professor in Citylogistics aan de Amsterdam University of Applied Sciences, uit onderzoek van de in Nederland gevestigde Hyperloop scale-up Hardt en de Hogeschool van Amsterdam.
 
De onderzoekers gingen na hoe vrachtoplossingen met de hyperloop (Cargoloop) kunnen helpen om duurzaam en efficiënt te voldoen aan de groeiende vraag naar snelle e-commerce zendingen. Samen maakten zijn een visiedocument, getiteld ‘Hyperloop for E-commerce – Sustainable, on-demand and high-speed e-commerce fulfillment enabled by Cargoloop’, als resultaat van gezamenlijke conceptontwikkeling en overleg met de e-commercesector.
De conclusie is dat hyperloop-technologie een ‘game-changing’ potentieel heeft nu overheden, retailers en ‘thought leaders’ op zoek zijn naar duurzame vrachtoplossingen.
 
Blue sky logistieke oplossingen nodig
De e-commercesector maakt een sterke groei door en ziet steeds hogere eisen van de klanten inzake service en snelle levering. Om dat op een efficiënte en duurzame manier aan te pakken, zullen naar verwachting op lange termijn nieuwe logistieke oplossingen nodig zijn.
Die uitdagingen en de voordelen die de hyperloop kan bieden in snelheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid, hebben grote spelers in de e-commerce ertoe aangezet de hyperloop te overwegen in hun onderzoek naar toekomstbestendige Europese leveringsstrategieën.
 
Voordelen van Cargoloop
Eenmaal gebouwd en operationeel, zou Cargoloop – een hyperloop voor vrachtvervoer ontwikkeld door Hardt – met autonome voertuigen met snelheden tot 700 km/u door lagedrukbuizen rijden. Dat maakt een end-to-end zero-emissie levering op Europese schaal binnen enkele uren mogelijk, waardoor omnichannel en online verkopers heel Europa vanuit één distributiecentrum kunnen bevoorraden.
 
In 2020 is de grensoverschrijdende e-commerce in Europa met 35% gegroeid. Ongeveer een kwart van alle e-commercebestellingen gaat nu over de grens en over langere afstanden. De verwachting is dat dit aandeel de komende jaren met dubbele cijfers zal stijgen, niet in de laatste plaats omdat nieuwe btw-wetgeving grensoverschrijdende verkopen binnen de Europese Unie stimuleert.
 
Succesvolle fulfilment hangt af van de snelheid van levering. Dat betekent dat distributiecentra nabij consumptiecentra nodig zijn. Echter, vastgoed voor regionale hubs is schaars. Een snel en duurzaam Europees distributienetwerk met hyperloop-technologie zou nieuwe logistieke mogelijkheden creëren voor onlineverkopers.
 
Een open hyperloopnetwerk voor Europees vrachtvervoer
Hardt ziet het hyperloop-netwerk voor vracht als een open netwerk, zodat elke verlader of logistiek dienstverlener er gebruik van kan maken. Als het eenmaal is aangelegd, zou het mogelijk zijn op dezelfde dag op het hele continent te leveren. Voertuigen die rechtstreeks van eender welk vertrekpunt naar eender welke bestemming rijden, kunnen honderden pakjes vervoeren en pelotons vormen, wat resulteert in een capaciteit van honderdduizenden pakjes per uur door dezelfde buis.
 
Een netwerk van Cargoloop-hubs, strategisch gelegen aan de rand van steden, kan worden verbonden met duurzame ‘last mile’-bezorgopties, waardoor een end-to-end zero-emission Europees thuisbezorgnetwerk ontstaat.
 
Momenteel zijn vertragingen in de supply chain, en dus de betrouwbaarheid van de levering, grotendeels afhankelijk van de verkeersdrukte en de weersomstandigheden. Dat zijn elementen waar een Cargoloop-systeem immuun voor is. Er is geen kruisend verkeer in de buisomgeving en de infrastructuur beschermt tegen alle externe invloeden, zoals weersomstandigheden. Bovendien rijden de voertuigen autonoom, waardoor er geen ruimte is voor menselijke fouten.
 
De eerste stap: Cargoloop Holland
Eerder dit jaar werd een publiek-private haalbaarheidsstudie aangekondigd die zich richt op meerdere bedrijfstakken in de regio Noord- en Zuid-Holland. Die pre-haalbaarheidsstudie van Cargoloop Holland heeft tot doel een eerste Cargoloop-route te identificeren. De resultaten worden in oktober 2021 gepubliceerd.
Cargoloop zal vervolgens in de loop van 2023 worden getest en gevalideerd in het European Hyperloop Center in Groningen. De voorbereidingen voor de bouw zijn in volle gang. Zodra die tests zijn afgerond, zal het systeem klaar zijn voor commerciële implementatie.

Walther Ploos van Amstel
Professor in Citylogistics – Amsterdam University of Applied Sciences

Bekijk hier de video

Recente nieuwsberichten

Generix Group en DDS Logistics leveren samen supply chain 360°-aanbod

Generix Group, aanbieder van collaboratieve supply chain oplossingen in de vorm van SaaS, heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met DDS Logistics, een SaaS-leverancier van oplossingen voor supply chain digitalisering en transportoptimalisering. Met het partnership willen beide partijen gezamenlijk een end-to-end aanbod bieden met een 360°-visie op de supply chain van hun klanten.

Optimact levert nu ook gedetailleerde customer forecasting

(Advertorial) Verschillende afdelingen binnen een onderneming hebben ook vaak een verschillend beeld nodig van hun markt. De marketingafdeling heeft bijvoorbeeld voorspellingen nodig op productniveau. Voor de budgettering zijn er dan weer forecasts nodig voor iedere productgroep. De logistiek wil misschien een beeld per regio en product. En het customer relations-team wil mogelijk nog dieper gaan, en voorspellingen maken per klant. Problemen met klantvoorspellingen vertonen zich vaak omdat er te weinig kan worden gesegmenteerd, en die segmenten dus niet diep genoeg gaan om heel gerichte forecasts te maken.

Movu Robotics lanceert een pakkende innovatie om geautomatiseerde order picking te transformeren

(Advertorial) Movu eligo is ontwikkeld om de kloof tussen handmatig en volledig automatisch orderverzamelen te dichten en biedt magazijnoperators hierbij een enorme stap vooruit.
Het biedt ook een oplossing voor het tekort aan arbeidskrachten, met een robot die buiten de reguliere werktijden kan werken tegen lagere kosten, maar met een hogere verzamelingsnauwkeurigheid en -kwaliteit.

Webinar: Adapting to carbon regulations: shaping the future of your supply chain

(Advertorial) Join our panel of experts at our upcoming PwC webinar co hosted with AIMMS, where we demonstrate practical use of supply chain optimisation technology for carbon modelling in your supply chain network design.

BAT Duitsland selecteert Arvato voor e-commerce van e-sigaretten

BAT Duitsland, de Duitse dochteronderneming van het Britse BAT (British American Tobacco), vertrouwt op Arvato als logistieke en fulfilmentpartner voor de e-commerceactiviteiten van e-sigaretten. Sinds eind juni 2023 worden de online bestellingen van BAT Duitsland centraal verwerkt vanuit de vestiging in Marienfeld, district Guetersloh (foto). Op die locatie beschikt Arvato, dienstverlener op het gebied van supply chain en e-commerce, over een distributiecentrum van ongeveer 32.000m², dat meerdere klanten in de technologiesector bedient. Voor BAT Duitsland staat Arvato er in voor de goederenontvangst, opslag, orderverzamelen, verpakking en verzending, evenals retourenbeheer.

Ontruck introduceert software voor transportoptimalisering op de Europese markt

Ontruck, leverancier van innovatieve oplossingen voor het wegtransport, lanceert een nieuwe productlijn op de Europese logistieke markt: Ontruck AI Tech. Daarmee integreert het technologiebedrijf artificiële intelligentie in de managementsystemen van transportbedrijven om de belangrijkste uitdagingen op het gebied van wegtransport aan te pakken.

Panasonic lanceert nieuwe temperatuurgevoelige transportoplossingen

Panasonic introduceert een nieuwe reeks grote VIXELL temperatuurgevoelige koelboxen en pallets met vacuüm geïsoleerde behuizingstechnologie.

TGW Logistics stelt Henry Puhl als nieuwe CEO aan

Dr. Henry Puhl (52) maakt de overstap van KION Group naar TGW Logistics en wordt in februari 2024 de nieuwe CEO van de Oostenrijkse aanbieder van intralogistiekoplossingen. Daarmee volgt hij Harald Schröpf op, die de afgelopen zes jaar CEO was van TGW Logistics en in 2024 met pensioen gaat.

Lyreco kiest Exotec om Benelux distributiecentrum te automatiseren

Lyreco, distributeur van producten en diensten voor de werkomgeving, heeft aanbieder van magazijnrobots Exotec gekozen om zijn distributiecentrum in Vottem (Herstal) uit te rusten met het Skypod Systeem. Op die manier wil Lyreco een vlekkeloze verwerking van de bestellingen garanderen en tegelijk de werkomstandigheden voor zijn medewerkers verbeteren.

STEF Groep wil Bakker Logistiek overnemen

De STEF Groep, een speler in de food supply chain, heeft een intentieverklaring getekend voor de overname van het Nederlandse Bakker Logistiek. De overname is onderhevig aan goedkeuring door de ACM, Autoriteit Consument en Markt, en alle wettelijke consultatieprocedures. De transactie zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2024 worden afgerond.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.