Hyperloop biedt duurzaam potentieel voor e-commerce in Europa

E-commerce aanbieders openen nu nog meerdere distributiecentra, dicht bij de consumenten, om te kunnen voldoen aan de vraag van klanten naar levering op dezelfde of de volgende dag. Een Europees Cargoloop-netwerk kan daar evenwel verandering in brengen en die bedrijven in staat stellen hun voorraden in één Europees magazijn te consolideren.

Gevolg: minder voorraden en minder distributiecentra. Dat concludeert Walther Ploos van Amstel, professor in Citylogistics aan de Amsterdam University of Applied Sciences, uit onderzoek van de in Nederland gevestigde Hyperloop scale-up Hardt en de Hogeschool van Amsterdam.
 
De onderzoekers gingen na hoe vrachtoplossingen met de hyperloop (Cargoloop) kunnen helpen om duurzaam en efficiënt te voldoen aan de groeiende vraag naar snelle e-commerce zendingen. Samen maakten zijn een visiedocument, getiteld ‘Hyperloop for E-commerce – Sustainable, on-demand and high-speed e-commerce fulfillment enabled by Cargoloop’, als resultaat van gezamenlijke conceptontwikkeling en overleg met de e-commercesector.
De conclusie is dat hyperloop-technologie een ‘game-changing’ potentieel heeft nu overheden, retailers en ‘thought leaders’ op zoek zijn naar duurzame vrachtoplossingen.
 
Blue sky logistieke oplossingen nodig
De e-commercesector maakt een sterke groei door en ziet steeds hogere eisen van de klanten inzake service en snelle levering. Om dat op een efficiënte en duurzame manier aan te pakken, zullen naar verwachting op lange termijn nieuwe logistieke oplossingen nodig zijn.
Die uitdagingen en de voordelen die de hyperloop kan bieden in snelheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid, hebben grote spelers in de e-commerce ertoe aangezet de hyperloop te overwegen in hun onderzoek naar toekomstbestendige Europese leveringsstrategieën.
 
Voordelen van Cargoloop
Eenmaal gebouwd en operationeel, zou Cargoloop – een hyperloop voor vrachtvervoer ontwikkeld door Hardt – met autonome voertuigen met snelheden tot 700 km/u door lagedrukbuizen rijden. Dat maakt een end-to-end zero-emissie levering op Europese schaal binnen enkele uren mogelijk, waardoor omnichannel en online verkopers heel Europa vanuit één distributiecentrum kunnen bevoorraden.
 
In 2020 is de grensoverschrijdende e-commerce in Europa met 35% gegroeid. Ongeveer een kwart van alle e-commercebestellingen gaat nu over de grens en over langere afstanden. De verwachting is dat dit aandeel de komende jaren met dubbele cijfers zal stijgen, niet in de laatste plaats omdat nieuwe btw-wetgeving grensoverschrijdende verkopen binnen de Europese Unie stimuleert.
 
Succesvolle fulfilment hangt af van de snelheid van levering. Dat betekent dat distributiecentra nabij consumptiecentra nodig zijn. Echter, vastgoed voor regionale hubs is schaars. Een snel en duurzaam Europees distributienetwerk met hyperloop-technologie zou nieuwe logistieke mogelijkheden creëren voor onlineverkopers.
 
Een open hyperloopnetwerk voor Europees vrachtvervoer
Hardt ziet het hyperloop-netwerk voor vracht als een open netwerk, zodat elke verlader of logistiek dienstverlener er gebruik van kan maken. Als het eenmaal is aangelegd, zou het mogelijk zijn op dezelfde dag op het hele continent te leveren. Voertuigen die rechtstreeks van eender welk vertrekpunt naar eender welke bestemming rijden, kunnen honderden pakjes vervoeren en pelotons vormen, wat resulteert in een capaciteit van honderdduizenden pakjes per uur door dezelfde buis.
 
Een netwerk van Cargoloop-hubs, strategisch gelegen aan de rand van steden, kan worden verbonden met duurzame ‘last mile’-bezorgopties, waardoor een end-to-end zero-emission Europees thuisbezorgnetwerk ontstaat.
 
Momenteel zijn vertragingen in de supply chain, en dus de betrouwbaarheid van de levering, grotendeels afhankelijk van de verkeersdrukte en de weersomstandigheden. Dat zijn elementen waar een Cargoloop-systeem immuun voor is. Er is geen kruisend verkeer in de buisomgeving en de infrastructuur beschermt tegen alle externe invloeden, zoals weersomstandigheden. Bovendien rijden de voertuigen autonoom, waardoor er geen ruimte is voor menselijke fouten.
 
De eerste stap: Cargoloop Holland
Eerder dit jaar werd een publiek-private haalbaarheidsstudie aangekondigd die zich richt op meerdere bedrijfstakken in de regio Noord- en Zuid-Holland. Die pre-haalbaarheidsstudie van Cargoloop Holland heeft tot doel een eerste Cargoloop-route te identificeren. De resultaten worden in oktober 2021 gepubliceerd.
Cargoloop zal vervolgens in de loop van 2023 worden getest en gevalideerd in het European Hyperloop Center in Groningen. De voorbereidingen voor de bouw zijn in volle gang. Zodra die tests zijn afgerond, zal het systeem klaar zijn voor commerciële implementatie.

Walther Ploos van Amstel
Professor in Citylogistics – Amsterdam University of Applied Sciences

Bekijk hier de video

Recente nieuwsberichten

TLV zit opnieuw samen met Satellic en Viapass

Recent is vervoersorganisatie Transport & Logistiek Vlaanderen opnieuw met Satellic en Viapass rond de tafel gaan zitten. Intussen werden al een aantal pijnpunten aangepakt, zoals de administratieve last en de grote stroom onterechte boetes.

Antwerpse haven haalt nieuw bananencontract binnen

De Antwerpse haven sloot 2016 af met een nieuw overslagrecord en ook 2017 kondigt zich beloftevol aan. Greenyard, gespecialiseerd in verse en bereide groenten en fruit uit Sint-Katelijne-Waver, heeft een contract afgesloten met rederij CMA CGM voor de rechtstreekse behandeling van bananen bij Belgian New Fruit Wharf (BNFW) in de Antwerpse haven.

Digitale transformatie onder druk door dagelijkse beslommeringen

In opdracht van Dimension Data onderzocht onderzoeksbureau IDC hoe de optimalisering van IT-activiteiten het digitale transformatieproces beïnvloedt. Voor het online onderzoek bevroeg IDC IT- en senior managers in tien landen uit 275 bedrijven die elk meer dan 1.000 medewerkers in dienst hebben.

Danfoss reduceert verzendfouten van 600 naar nul met ZetesMedea

Het Deense Danfoss is wereldwijd leverancier van energie-efficiënte oplossingen. Het hoofdmagazijn van Danfoss verwerkt jaarlijks 1,5 miljoen bestelde items en 80.000 leveringen. In de vroegere situatie was het laadcontroleproces voor de voertuigen arbeidsintensief en tijdrovend en kwamen er grote hoeveelheden papierwerk aan te pas om de goederen af te vinken bij het laden en het verdere transport.

Type2Solutions ontwikkelt Scope om gegevens van vrijhandelszones te analyseren

Het is voor bedrijven niet altijd eenvoudig te voldoen aan internationale douaneregels. Evenmin is het makkelijk te bepalen of ze wel of geen douanerechten moeten betalen voor een product, gebaseerd op de receptuur ervan. Momenteel vormen de NAFTA-regels de standaard, de meetlat waarlangs meerdere landen hun controles leggen.

Qlik lanceert Qlik Sense Cloud Business

Qlik Sense Cloud Business is een SaaS-oplossing voor directe web-based visuele analyses. Met het nieuwe product moeten kleine en middelgrote bedrijven, teams en groepen op iedere locatie analyses in de cloud kunnen uitvoeren, beheren en delen.

Domus Logistics automatiseert nieuw dc voor Casa met Egemin

Domus Logistics, het logistieke zusterbedrijf van Casa International, baat sinds geruime tijd een distributiecentrum uit in Heultje bij Westerlo. Vanuit dat logistieke centrum rijden jaarlijks duizenden vrachtwagens naar 520 Casa-winkels in acht Europese landen.

Schoeller Allibert stelt Maximus1212 voor

Schoeller Allibert, Europees aanbieder van RTP-verpakkingsoplossingen, stelt binnenkort op de Fruit Logistica beurs in Berlijn zijn eerste innovatie van 2017 voor. De nieuwe verpakkingsoplossing, de Maximus1212, is een sterke, geventileerde Bix Box die met name appel- en perentelers moet aanspreken.

WDP verhuurt 50.000m² in Nederland en Frankrijk

Het distributiecentrum in het Nederlandse Nieuwegein, dat na het faillissement van de huurder V&D halverwege 2016 leeg kwam te staan, is momenteel voor ruim de helft (27.000m²) verhuurd aan de Duitse logistieke dienstverlener Fiege. Op deze locatie wil Fiege een strategische hub creëren die zal instaan voor de belevering van verschillende van zijn binnenlandse klanten.

Prologis verhuurt 20.000m² aan Rajapack in Tongeren

De huurovereenkomst heeft betrekking op een bestaand pand op Prologis Park in Tongeren. Rajapack, gespecialiseerd in verpakking, verzorgt van daar uit de distributie voor de Benelux-markt én voor Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Denemarken.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.