Hyperloop biedt duurzaam potentieel voor e-commerce in Europa

E-commerce aanbieders openen nu nog meerdere distributiecentra, dicht bij de consumenten, om te kunnen voldoen aan de vraag van klanten naar levering op dezelfde of de volgende dag. Een Europees Cargoloop-netwerk kan daar evenwel verandering in brengen en die bedrijven in staat stellen hun voorraden in één Europees magazijn te consolideren.

Gevolg: minder voorraden en minder distributiecentra. Dat concludeert Walther Ploos van Amstel, professor in Citylogistics aan de Amsterdam University of Applied Sciences, uit onderzoek van de in Nederland gevestigde Hyperloop scale-up Hardt en de Hogeschool van Amsterdam.
 
De onderzoekers gingen na hoe vrachtoplossingen met de hyperloop (Cargoloop) kunnen helpen om duurzaam en efficiënt te voldoen aan de groeiende vraag naar snelle e-commerce zendingen. Samen maakten zijn een visiedocument, getiteld ‘Hyperloop for E-commerce – Sustainable, on-demand and high-speed e-commerce fulfillment enabled by Cargoloop’, als resultaat van gezamenlijke conceptontwikkeling en overleg met de e-commercesector.
De conclusie is dat hyperloop-technologie een ‘game-changing’ potentieel heeft nu overheden, retailers en ‘thought leaders’ op zoek zijn naar duurzame vrachtoplossingen.
 
Blue sky logistieke oplossingen nodig
De e-commercesector maakt een sterke groei door en ziet steeds hogere eisen van de klanten inzake service en snelle levering. Om dat op een efficiënte en duurzame manier aan te pakken, zullen naar verwachting op lange termijn nieuwe logistieke oplossingen nodig zijn.
Die uitdagingen en de voordelen die de hyperloop kan bieden in snelheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid, hebben grote spelers in de e-commerce ertoe aangezet de hyperloop te overwegen in hun onderzoek naar toekomstbestendige Europese leveringsstrategieën.
 
Voordelen van Cargoloop
Eenmaal gebouwd en operationeel, zou Cargoloop – een hyperloop voor vrachtvervoer ontwikkeld door Hardt – met autonome voertuigen met snelheden tot 700 km/u door lagedrukbuizen rijden. Dat maakt een end-to-end zero-emissie levering op Europese schaal binnen enkele uren mogelijk, waardoor omnichannel en online verkopers heel Europa vanuit één distributiecentrum kunnen bevoorraden.
 
In 2020 is de grensoverschrijdende e-commerce in Europa met 35% gegroeid. Ongeveer een kwart van alle e-commercebestellingen gaat nu over de grens en over langere afstanden. De verwachting is dat dit aandeel de komende jaren met dubbele cijfers zal stijgen, niet in de laatste plaats omdat nieuwe btw-wetgeving grensoverschrijdende verkopen binnen de Europese Unie stimuleert.
 
Succesvolle fulfilment hangt af van de snelheid van levering. Dat betekent dat distributiecentra nabij consumptiecentra nodig zijn. Echter, vastgoed voor regionale hubs is schaars. Een snel en duurzaam Europees distributienetwerk met hyperloop-technologie zou nieuwe logistieke mogelijkheden creëren voor onlineverkopers.
 
Een open hyperloopnetwerk voor Europees vrachtvervoer
Hardt ziet het hyperloop-netwerk voor vracht als een open netwerk, zodat elke verlader of logistiek dienstverlener er gebruik van kan maken. Als het eenmaal is aangelegd, zou het mogelijk zijn op dezelfde dag op het hele continent te leveren. Voertuigen die rechtstreeks van eender welk vertrekpunt naar eender welke bestemming rijden, kunnen honderden pakjes vervoeren en pelotons vormen, wat resulteert in een capaciteit van honderdduizenden pakjes per uur door dezelfde buis.
 
Een netwerk van Cargoloop-hubs, strategisch gelegen aan de rand van steden, kan worden verbonden met duurzame ‘last mile’-bezorgopties, waardoor een end-to-end zero-emission Europees thuisbezorgnetwerk ontstaat.
 
Momenteel zijn vertragingen in de supply chain, en dus de betrouwbaarheid van de levering, grotendeels afhankelijk van de verkeersdrukte en de weersomstandigheden. Dat zijn elementen waar een Cargoloop-systeem immuun voor is. Er is geen kruisend verkeer in de buisomgeving en de infrastructuur beschermt tegen alle externe invloeden, zoals weersomstandigheden. Bovendien rijden de voertuigen autonoom, waardoor er geen ruimte is voor menselijke fouten.
 
De eerste stap: Cargoloop Holland
Eerder dit jaar werd een publiek-private haalbaarheidsstudie aangekondigd die zich richt op meerdere bedrijfstakken in de regio Noord- en Zuid-Holland. Die pre-haalbaarheidsstudie van Cargoloop Holland heeft tot doel een eerste Cargoloop-route te identificeren. De resultaten worden in oktober 2021 gepubliceerd.
Cargoloop zal vervolgens in de loop van 2023 worden getest en gevalideerd in het European Hyperloop Center in Groningen. De voorbereidingen voor de bouw zijn in volle gang. Zodra die tests zijn afgerond, zal het systeem klaar zijn voor commerciële implementatie.

Walther Ploos van Amstel
Professor in Citylogistics – Amsterdam University of Applied Sciences

Bekijk hier de video

Recente nieuwsberichten

Jan Vercammen nieuwe managing director Dematic Central Europe

Jan Vercammen neemt met onmiddellijke ingang de leiding van het Dematic-team in Centraal-Europa over en vervangt daarmee Barbara Wladarz. Vercammen heeft uitgebreide managementervaring in logistieke automatisering en supply chain optimalisering.

Delaware opent nieuw kantoor in Lummen

Vanuit dit vijfde Belgische kantoor wil de IT-integrator voortaan ook de hele Limburgse regio vlot kunnen bedienen. Het nieuwe kantoor is gelegen op het knooppunt van de E313- en E314-snelweg (Klaverbladstraat 11) en biedt plaats aan meer dan 40 medewerkers.

Markt van heftrucks en magazijntoestellen beleeft recordjaar

Opnieuw was 2016 een topjaar in België voor de verkoop van heftrucks en magazijntoestellen. Dat blijkt uit het Economisch Dossier, dat Sigma traditiegetrouw net voor de zomer voorstelt. Met een groei van 10% doet 2016 het nog beter dan vorig jaar, toen een stijging van bijna 8% werd opgetekend.

Groep Heylen ontwikkelt dc in Weert

Investeerder Groep Heylen plant de realisatie van een distributiecentrum op bedrijventerrein Kampershoek 2.0, aan de A2 in Weert. Van de 187.000m² grote kavel (ruim 37 voetbalvelden) is 110.000m² voor het distributiecentrum bestemd. Dat dc wordt opgedeeld in units van 8.500 tot 15.000m².

Biertrein haalt 5000 vrachtwagens per jaar van de weg

Een samenwerkingsverband rond duurzame mobiliteit tussen Delhaize, AB InBev, Lineas, POM Oost-Vlaanderen en Remitrans riep de ‘biertrein’ in het leven. De trein vervangt het dagelijkse vrachtwagentransport van Jupiler tussen de AB InBev brouwerij in Jupille (Luik) en het depot van Delhaize in Ninove.

POM West-Vlaanderen en Waterwegen en Zeekanaal investeren in binnenvaart

Beide partners zullen de komende drie jaar zo’n 10 miljoen euro investeren in de ontwikkeling van extra capaciteit voor de binnenvaart. Enerzijds wordt er geïnvesteerd in de uitbreiding en renovatie van River Terminal Wielsbeke. Zo wordt de kaaimuur met 85 meter verlengd zodat in de toekomst drie schepen tegelijkertijd kunnen laden en lossen, of eventueel ook tegelijkertijd een groot rijnschip en een groot duwkonvooi.

Nieuwe Raad van Bestuur voor Speerpuntcluster logistiek

De nieuwe Raad van Bestuur van het VIL werd op 16 juni tijdens de Algemene Vergadering verkozen. De RvB is samengesteld uit maximaal vijf logistieke dienstverleners, maximaal vijf verladers of retailers en maximaal vijf strategische partners.

Partner Logistics overgenomen door Lineage

Het Noord-Amerikaanse Lineage Logistics is een grote, wereldwijde logistieke speler op het vlak van temperatuurgecontroleerde warehouses. Partner Logistics, met hoofdkwartier in Bergen op Zoom, is op zijn beurt een belangrijke Europese aanbieder van geautomatiseerde koudeopslag.

‘Syn-Ergie’ voor duurzaam transport op as West-Vlaanderen - Limburg'

POM West-Vlaanderen en LIOF slaan, in samenwerking met Voka – Kamer van Koophandel West-Vlaanderen, de handen in elkaar voor het project Syn-Ergie. Dat project wil een bijdrage leveren aan een ecologisch en economisch duurzamer goederentransport in de grensregio Vlaanderen-Nederland, meer bepaald tussen de provincies West-Vlaanderen en Nederlands Limburg.

DSV breidt uit met 83.000m² warehouse in Venlo

Onlangs kocht DSV 140.000m² grond naast zijn bestaande site in het Nederlandse Venlo. Op die plot plant de logistiek dienstverlener 83.000m² extra warehouse. Dat brengt de totale oppervlakte voor logistieke operaties van DSV in Venlo op 210.000m², de DSV Road cross-docking terminal 2 km verderop buiten beschouwing gelaten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.