Hyperloop biedt duurzaam potentieel voor e-commerce in Europa

E-commerce aanbieders openen nu nog meerdere distributiecentra, dicht bij de consumenten, om te kunnen voldoen aan de vraag van klanten naar levering op dezelfde of de volgende dag. Een Europees Cargoloop-netwerk kan daar evenwel verandering in brengen en die bedrijven in staat stellen hun voorraden in één Europees magazijn te consolideren.

Gevolg: minder voorraden en minder distributiecentra. Dat concludeert Walther Ploos van Amstel, professor in Citylogistics aan de Amsterdam University of Applied Sciences, uit onderzoek van de in Nederland gevestigde Hyperloop scale-up Hardt en de Hogeschool van Amsterdam.
 
De onderzoekers gingen na hoe vrachtoplossingen met de hyperloop (Cargoloop) kunnen helpen om duurzaam en efficiënt te voldoen aan de groeiende vraag naar snelle e-commerce zendingen. Samen maakten zijn een visiedocument, getiteld ‘Hyperloop for E-commerce – Sustainable, on-demand and high-speed e-commerce fulfillment enabled by Cargoloop’, als resultaat van gezamenlijke conceptontwikkeling en overleg met de e-commercesector.
De conclusie is dat hyperloop-technologie een ‘game-changing’ potentieel heeft nu overheden, retailers en ‘thought leaders’ op zoek zijn naar duurzame vrachtoplossingen.
 
Blue sky logistieke oplossingen nodig
De e-commercesector maakt een sterke groei door en ziet steeds hogere eisen van de klanten inzake service en snelle levering. Om dat op een efficiënte en duurzame manier aan te pakken, zullen naar verwachting op lange termijn nieuwe logistieke oplossingen nodig zijn.
Die uitdagingen en de voordelen die de hyperloop kan bieden in snelheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid, hebben grote spelers in de e-commerce ertoe aangezet de hyperloop te overwegen in hun onderzoek naar toekomstbestendige Europese leveringsstrategieën.
 
Voordelen van Cargoloop
Eenmaal gebouwd en operationeel, zou Cargoloop – een hyperloop voor vrachtvervoer ontwikkeld door Hardt – met autonome voertuigen met snelheden tot 700 km/u door lagedrukbuizen rijden. Dat maakt een end-to-end zero-emissie levering op Europese schaal binnen enkele uren mogelijk, waardoor omnichannel en online verkopers heel Europa vanuit één distributiecentrum kunnen bevoorraden.
 
In 2020 is de grensoverschrijdende e-commerce in Europa met 35% gegroeid. Ongeveer een kwart van alle e-commercebestellingen gaat nu over de grens en over langere afstanden. De verwachting is dat dit aandeel de komende jaren met dubbele cijfers zal stijgen, niet in de laatste plaats omdat nieuwe btw-wetgeving grensoverschrijdende verkopen binnen de Europese Unie stimuleert.
 
Succesvolle fulfilment hangt af van de snelheid van levering. Dat betekent dat distributiecentra nabij consumptiecentra nodig zijn. Echter, vastgoed voor regionale hubs is schaars. Een snel en duurzaam Europees distributienetwerk met hyperloop-technologie zou nieuwe logistieke mogelijkheden creëren voor onlineverkopers.
 
Een open hyperloopnetwerk voor Europees vrachtvervoer
Hardt ziet het hyperloop-netwerk voor vracht als een open netwerk, zodat elke verlader of logistiek dienstverlener er gebruik van kan maken. Als het eenmaal is aangelegd, zou het mogelijk zijn op dezelfde dag op het hele continent te leveren. Voertuigen die rechtstreeks van eender welk vertrekpunt naar eender welke bestemming rijden, kunnen honderden pakjes vervoeren en pelotons vormen, wat resulteert in een capaciteit van honderdduizenden pakjes per uur door dezelfde buis.
 
Een netwerk van Cargoloop-hubs, strategisch gelegen aan de rand van steden, kan worden verbonden met duurzame ‘last mile’-bezorgopties, waardoor een end-to-end zero-emission Europees thuisbezorgnetwerk ontstaat.
 
Momenteel zijn vertragingen in de supply chain, en dus de betrouwbaarheid van de levering, grotendeels afhankelijk van de verkeersdrukte en de weersomstandigheden. Dat zijn elementen waar een Cargoloop-systeem immuun voor is. Er is geen kruisend verkeer in de buisomgeving en de infrastructuur beschermt tegen alle externe invloeden, zoals weersomstandigheden. Bovendien rijden de voertuigen autonoom, waardoor er geen ruimte is voor menselijke fouten.
 
De eerste stap: Cargoloop Holland
Eerder dit jaar werd een publiek-private haalbaarheidsstudie aangekondigd die zich richt op meerdere bedrijfstakken in de regio Noord- en Zuid-Holland. Die pre-haalbaarheidsstudie van Cargoloop Holland heeft tot doel een eerste Cargoloop-route te identificeren. De resultaten worden in oktober 2021 gepubliceerd.
Cargoloop zal vervolgens in de loop van 2023 worden getest en gevalideerd in het European Hyperloop Center in Groningen. De voorbereidingen voor de bouw zijn in volle gang. Zodra die tests zijn afgerond, zal het systeem klaar zijn voor commerciële implementatie.

Walther Ploos van Amstel
Professor in Citylogistics – Amsterdam University of Applied Sciences

Bekijk hier de video

Recente nieuwsberichten

Montea schept ruimte voor Bas Logistics

Montea heeft in Nederland een logistiek distributiecentrum aangekocht op Bedrijventerrein Vosdonk in Etten-Leur, tussen Breda en Roosendaal. Het dc bestaat uit 6.870m² opslagruimte en 1.730m² kantoren en is verhuurd aan logistiek dienstverlener Bas Logistics.

Bestelwagens aan opmars toe voor goederenvervoer over de weg

In Nederland wordt de bestelwagen steeds vaker ingezet voor goederenvervoer over de weg. Dat blijkt uit recente cijfers die het Nederlandse Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), in zijn Mobiliteitsbeeld 2017 publiceert. Zo blijkt dat de Nederlandse bestelauto’s in 2016 ruim 64 miljoen ton goederen vervoerden, waarvan 63 miljoen ton binnen Nederland.

Febetra eist controles bij herziening detacheringsrichtlijn

De Europese ministers van Werk hebben bevestigd dat de notie ‘detachering’ ook van toepassing is op de transportsector, maar dat de specifieke regels omwille van het mobiele karakter van de werknemers in de transportsector aan de hand van een zogenaamde ‘lex specialis’ in het kader van de ‘Mobility Package’ geconcretiseerd zullen worden.

Opel neemt Jungheinrich in de arm voor nieuw dc

Autofabrikant Opel opende recent zijn Europees distributiecentrum voor reserve-onderdelen in het Duitse Langendreer, in de buurt van Bochum. Meer dan elf miljoen Opel-chauffeurs in heel Europa worden voortaan voorzien van reserve-onderdelen uit dit magazijn, dat ongeveer twaalf voetbalvelden groot is.

Goed tussentijds rapport voor haven Antwerpen

De overslag in de Antwerpse haven blijft groeien. Na negen maanden staat de totale overslag op 167,1 miljoen ton, een stijging van 3,3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In nagenoeg alle sectoren werd tot en met september een sterke groei genoteerd: containers gingen er in tonnage met +3,7% op vooruit (91,9 miljoen ton), vloeibaar massagoed, zoals aardoliederivaten, dikte verder aan met +2,4% (54,4 miljoen ton), conventioneel stukgoed, zoals staal, ging er met +7,7% (7,8 miljoen ton) op vooruit en roro sluit met +10,7% (3,7 miljoen ton) het lijstje van groeiers af.

Havenfusie Gent en Zeeland Seaports weer een stap dichterbij

Het Vlaamse Havenbedrijf Gent en het Nederlandse Zeeland Seaports kondigden in november vorig jaar een fusieverkenning aan. Momenteel spreken de aandeelhouders zich over de fusieovereenkomst uit. Om die fusie tot stand te brengen is ook een wijziging van het Vlaamse Havendecreet nodig.

VIL roept Multimodaal.Vlaanderen in het leven

Als een van de maatregelen om het tij rond de toenemende congestie op onze wegen te keren, besliste de Vlaamse regering in juli 2017 een multimodaal adviespunt onder te brengen bij VIL. Dat adviespunt werd zopas gelanceerd. ‘Multimodaal.Vlaanderen’ wil bedrijven informeren, sensibiliseren en begeleiden om voor elke goederenstroom de meest optimale vervoerskeuze(s) te bepalen.

Omschakeling naar lean manufacturing

Een efficiëntere aanpak van de productie, meer opslagruimte, kortere doorlooptijden …, verneem hoe Bito dit realiseert bij haar klanten. Handige magazijnbakken met laag eigengewicht - makkelijk verplaatsbaar, maar met een hoge draagkracht voor zware onderdelen - , een betere oplossing voor identificatie en labeling in de productie   - minder verloren tijd met zoeken naar onderdelen -  … het is maar een greep uit de vele voordelen die BITO haar klant bezorgde.

Medux verbetert leveringen aan Medipoint-winkels met nieuw logistiek platform

Medux is een van de grootste welzijnsorganisaties in Nederland. Om de dienstverlening van de verschillende Medipoint thuiszorgwinkels en online webshop verder te verbeteren, heeft de organisatie haar logistieke platform voor al haar chauffeurs vernieuwd.

LORO spoorverbinding ontlast Antwerpse ring en Europese wegen

Om een antwoord te bieden aan de toenemende mobiliteitsproblematiek rond Antwerpen lanceerde Lineas Intermodal, de gecombineerd vervoeroperator van goederenspoorbedrijf Lineas, in april van vorig jaar de LORO. Die hoogfrequente spoorverbinding verbindt dagelijks de linker- en rechter Scheldeoever en haalt op die manier vrachtverkeer van de weg af.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.