Hyperloop biedt duurzaam potentieel voor e-commerce in Europa

E-commerce aanbieders openen nu nog meerdere distributiecentra, dicht bij de consumenten, om te kunnen voldoen aan de vraag van klanten naar levering op dezelfde of de volgende dag. Een Europees Cargoloop-netwerk kan daar evenwel verandering in brengen en die bedrijven in staat stellen hun voorraden in één Europees magazijn te consolideren.

Gevolg: minder voorraden en minder distributiecentra. Dat concludeert Walther Ploos van Amstel, professor in Citylogistics aan de Amsterdam University of Applied Sciences, uit onderzoek van de in Nederland gevestigde Hyperloop scale-up Hardt en de Hogeschool van Amsterdam.
 
De onderzoekers gingen na hoe vrachtoplossingen met de hyperloop (Cargoloop) kunnen helpen om duurzaam en efficiënt te voldoen aan de groeiende vraag naar snelle e-commerce zendingen. Samen maakten zijn een visiedocument, getiteld ‘Hyperloop for E-commerce – Sustainable, on-demand and high-speed e-commerce fulfillment enabled by Cargoloop’, als resultaat van gezamenlijke conceptontwikkeling en overleg met de e-commercesector.
De conclusie is dat hyperloop-technologie een ‘game-changing’ potentieel heeft nu overheden, retailers en ‘thought leaders’ op zoek zijn naar duurzame vrachtoplossingen.
 
Blue sky logistieke oplossingen nodig
De e-commercesector maakt een sterke groei door en ziet steeds hogere eisen van de klanten inzake service en snelle levering. Om dat op een efficiënte en duurzame manier aan te pakken, zullen naar verwachting op lange termijn nieuwe logistieke oplossingen nodig zijn.
Die uitdagingen en de voordelen die de hyperloop kan bieden in snelheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid, hebben grote spelers in de e-commerce ertoe aangezet de hyperloop te overwegen in hun onderzoek naar toekomstbestendige Europese leveringsstrategieën.
 
Voordelen van Cargoloop
Eenmaal gebouwd en operationeel, zou Cargoloop – een hyperloop voor vrachtvervoer ontwikkeld door Hardt – met autonome voertuigen met snelheden tot 700 km/u door lagedrukbuizen rijden. Dat maakt een end-to-end zero-emissie levering op Europese schaal binnen enkele uren mogelijk, waardoor omnichannel en online verkopers heel Europa vanuit één distributiecentrum kunnen bevoorraden.
 
In 2020 is de grensoverschrijdende e-commerce in Europa met 35% gegroeid. Ongeveer een kwart van alle e-commercebestellingen gaat nu over de grens en over langere afstanden. De verwachting is dat dit aandeel de komende jaren met dubbele cijfers zal stijgen, niet in de laatste plaats omdat nieuwe btw-wetgeving grensoverschrijdende verkopen binnen de Europese Unie stimuleert.
 
Succesvolle fulfilment hangt af van de snelheid van levering. Dat betekent dat distributiecentra nabij consumptiecentra nodig zijn. Echter, vastgoed voor regionale hubs is schaars. Een snel en duurzaam Europees distributienetwerk met hyperloop-technologie zou nieuwe logistieke mogelijkheden creëren voor onlineverkopers.
 
Een open hyperloopnetwerk voor Europees vrachtvervoer
Hardt ziet het hyperloop-netwerk voor vracht als een open netwerk, zodat elke verlader of logistiek dienstverlener er gebruik van kan maken. Als het eenmaal is aangelegd, zou het mogelijk zijn op dezelfde dag op het hele continent te leveren. Voertuigen die rechtstreeks van eender welk vertrekpunt naar eender welke bestemming rijden, kunnen honderden pakjes vervoeren en pelotons vormen, wat resulteert in een capaciteit van honderdduizenden pakjes per uur door dezelfde buis.
 
Een netwerk van Cargoloop-hubs, strategisch gelegen aan de rand van steden, kan worden verbonden met duurzame ‘last mile’-bezorgopties, waardoor een end-to-end zero-emission Europees thuisbezorgnetwerk ontstaat.
 
Momenteel zijn vertragingen in de supply chain, en dus de betrouwbaarheid van de levering, grotendeels afhankelijk van de verkeersdrukte en de weersomstandigheden. Dat zijn elementen waar een Cargoloop-systeem immuun voor is. Er is geen kruisend verkeer in de buisomgeving en de infrastructuur beschermt tegen alle externe invloeden, zoals weersomstandigheden. Bovendien rijden de voertuigen autonoom, waardoor er geen ruimte is voor menselijke fouten.
 
De eerste stap: Cargoloop Holland
Eerder dit jaar werd een publiek-private haalbaarheidsstudie aangekondigd die zich richt op meerdere bedrijfstakken in de regio Noord- en Zuid-Holland. Die pre-haalbaarheidsstudie van Cargoloop Holland heeft tot doel een eerste Cargoloop-route te identificeren. De resultaten worden in oktober 2021 gepubliceerd.
Cargoloop zal vervolgens in de loop van 2023 worden getest en gevalideerd in het European Hyperloop Center in Groningen. De voorbereidingen voor de bouw zijn in volle gang. Zodra die tests zijn afgerond, zal het systeem klaar zijn voor commerciële implementatie.

Walther Ploos van Amstel
Professor in Citylogistics – Amsterdam University of Applied Sciences

Bekijk hier de video

Recente nieuwsberichten

UPS versnelt met non-stop vlucht zendingen van de VS naar het Midden-Oosten

UPS start met een dagelijkse non-stop vlucht vanuit zijn wereldwijde hub Worldport in Louisville (Kentucky) naar Dubai. Het traject Louisville-Dubai is onderdeel van een vluchtroute ‘rond de wereld’ die begint en eindigt in UPS Worldport. Voor het volume dat vanuit Noord- en Zuid-Amerika via Worldport gaat, betekent de nieuwe route een verbetering van de time-in-transit naar Dubai met een volledige dag.

Nieuwe eisen voor verklaring over verbruik en CO2-uitstoot van zware trucks

Vanaf 1 januari 2019 wordt het in de EU wettelijk verplicht om nieuw geproduceerde vrachtwagens te voorzien van een verklaring met betrekking tot het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot. Dat moet het voor kopers gemakkelijker maken om zuinige voertuigen met minder negatieve effecten op het klimaat aan te schaffen, waardoor de uitstoot van het vrachtverkeer daalt.

The Rackpal 1208M – One product, three sectors, the ideal solution for automated logistics

(advertorial) Schoeller Allibert’s constant strive for innovative solutions in each sector just hit a new level with this ideal base for automated handling systems. The Rackpal 1208M is indeed answering to a growing demand in various sectors.

Toyota bouwt verder op ‘slimme trucks’ systeem

Tien jaar geleden al introduceerde Toyota het telematicaplatform I_Site en riep daarmee het concept van een slimme truck in het leven, die prestatiegegevens en activiteitsniveaus registreert en een effectief beheer van truckwerkzaamheden mogelijk maakt.

TomTom Telematics lanceert nieuwe generatie fleet management

De Software-as-a-Service (SaaS) oplossing, Webfleet is volledig opnieuw opgebouwd en aangevuld met nieuwe functionaliteit en een frisse, meer intuïtieve gebruikersinterface die naar eigen wens kan worden aangepast. De vernieuwde software komt volgens de leverancier nog beter tot zijn recht wanneer hij wordt gekoppeld met de nieuwe serie TomTom Pro driver terminals.

SSI Schäfer lanceert de fulfilmentfabriek

De leverancier van producten en systemen voor intercompany goederenstromen en afval- en milieu engineering kondigt aan dat enkele van zijn klanten al het nieuwe ‘fulfilment factory’ implementeren. Het gaat om een oplossing voor bedrijven die hun e-commerce-activiteiten willen combineren met hun standaard logistieke processen.

Vanden Borre krijgt nieuw dc in Willebroek

Na de fusie tussen Fnac en Vanden Borre in 2016 was er nood aan een versterking van de huidige vestiging van Vanden Borre in Sint-Pieters-Leeuw. De elektroretailer heeft daarop een huurovereenkomst gesloten met MG Real Estate voor een sleutel-op-de-deurproject van 14.000m² aan logistieke oppervlakte en 600m² aan bureauruimte.

Knapp automatiseert grootste distributiecentrum van Zuid-Korea

Met meer dan 1.200 lifestyle winkels is A-Sung Daiso de nummer één retailer van huishoudartikelen in Zuid-Korea. Het uitgebreide productassortiment van A-Sung Daiso omvat 30.000 verschillende artikelen. Naast huishoudartikelen zijn dat cosmetica, sportuitrusting, speelgoed, gezondheidsproducten en tuinartikelen.

Aantal Euro 6-vrachtwagenkilometers in België bijna verdubbeld sinds invoering kilometerheffing

Het aandeel vrachtwagens met emissienorm Euro 6 (de minst vervuilende), in de gereden kilometers op de Belgische betalende wegen heeft eind vorig jaar de grens van vijftig procent overschreden. Bij de invoering van de kilometerheffing voor trucks met een maximaal toegelaten massa (MMT) van meer dan 3,5 ton, in april 2016, was dat aandeel nog 29,3 procent.

Jungheinrich stelt reeks innovaties voor

In de aanloop naar Logimat in maart presenteert Jungheinrich alvast enkele nieuwigheden. Zo stelt de fabrikant voor het eerst trucks voor die exclusief met lithium-ionbatterij verkrijgbaar zijn. Daartoe behoort ook de EKX 516 combitruck, die vanaf dit jaar ook als Automated Guided Vehicle beschikbaar is onder de naam EKX 516a.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.