Hyperloop biedt duurzaam potentieel voor e-commerce in Europa

E-commerce aanbieders openen nu nog meerdere distributiecentra, dicht bij de consumenten, om te kunnen voldoen aan de vraag van klanten naar levering op dezelfde of de volgende dag. Een Europees Cargoloop-netwerk kan daar evenwel verandering in brengen en die bedrijven in staat stellen hun voorraden in één Europees magazijn te consolideren.

Gevolg: minder voorraden en minder distributiecentra. Dat concludeert Walther Ploos van Amstel, professor in Citylogistics aan de Amsterdam University of Applied Sciences, uit onderzoek van de in Nederland gevestigde Hyperloop scale-up Hardt en de Hogeschool van Amsterdam.
 
De onderzoekers gingen na hoe vrachtoplossingen met de hyperloop (Cargoloop) kunnen helpen om duurzaam en efficiënt te voldoen aan de groeiende vraag naar snelle e-commerce zendingen. Samen maakten zijn een visiedocument, getiteld ‘Hyperloop for E-commerce – Sustainable, on-demand and high-speed e-commerce fulfillment enabled by Cargoloop’, als resultaat van gezamenlijke conceptontwikkeling en overleg met de e-commercesector.
De conclusie is dat hyperloop-technologie een ‘game-changing’ potentieel heeft nu overheden, retailers en ‘thought leaders’ op zoek zijn naar duurzame vrachtoplossingen.
 
Blue sky logistieke oplossingen nodig
De e-commercesector maakt een sterke groei door en ziet steeds hogere eisen van de klanten inzake service en snelle levering. Om dat op een efficiënte en duurzame manier aan te pakken, zullen naar verwachting op lange termijn nieuwe logistieke oplossingen nodig zijn.
Die uitdagingen en de voordelen die de hyperloop kan bieden in snelheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid, hebben grote spelers in de e-commerce ertoe aangezet de hyperloop te overwegen in hun onderzoek naar toekomstbestendige Europese leveringsstrategieën.
 
Voordelen van Cargoloop
Eenmaal gebouwd en operationeel, zou Cargoloop – een hyperloop voor vrachtvervoer ontwikkeld door Hardt – met autonome voertuigen met snelheden tot 700 km/u door lagedrukbuizen rijden. Dat maakt een end-to-end zero-emissie levering op Europese schaal binnen enkele uren mogelijk, waardoor omnichannel en online verkopers heel Europa vanuit één distributiecentrum kunnen bevoorraden.
 
In 2020 is de grensoverschrijdende e-commerce in Europa met 35% gegroeid. Ongeveer een kwart van alle e-commercebestellingen gaat nu over de grens en over langere afstanden. De verwachting is dat dit aandeel de komende jaren met dubbele cijfers zal stijgen, niet in de laatste plaats omdat nieuwe btw-wetgeving grensoverschrijdende verkopen binnen de Europese Unie stimuleert.
 
Succesvolle fulfilment hangt af van de snelheid van levering. Dat betekent dat distributiecentra nabij consumptiecentra nodig zijn. Echter, vastgoed voor regionale hubs is schaars. Een snel en duurzaam Europees distributienetwerk met hyperloop-technologie zou nieuwe logistieke mogelijkheden creëren voor onlineverkopers.
 
Een open hyperloopnetwerk voor Europees vrachtvervoer
Hardt ziet het hyperloop-netwerk voor vracht als een open netwerk, zodat elke verlader of logistiek dienstverlener er gebruik van kan maken. Als het eenmaal is aangelegd, zou het mogelijk zijn op dezelfde dag op het hele continent te leveren. Voertuigen die rechtstreeks van eender welk vertrekpunt naar eender welke bestemming rijden, kunnen honderden pakjes vervoeren en pelotons vormen, wat resulteert in een capaciteit van honderdduizenden pakjes per uur door dezelfde buis.
 
Een netwerk van Cargoloop-hubs, strategisch gelegen aan de rand van steden, kan worden verbonden met duurzame ‘last mile’-bezorgopties, waardoor een end-to-end zero-emission Europees thuisbezorgnetwerk ontstaat.
 
Momenteel zijn vertragingen in de supply chain, en dus de betrouwbaarheid van de levering, grotendeels afhankelijk van de verkeersdrukte en de weersomstandigheden. Dat zijn elementen waar een Cargoloop-systeem immuun voor is. Er is geen kruisend verkeer in de buisomgeving en de infrastructuur beschermt tegen alle externe invloeden, zoals weersomstandigheden. Bovendien rijden de voertuigen autonoom, waardoor er geen ruimte is voor menselijke fouten.
 
De eerste stap: Cargoloop Holland
Eerder dit jaar werd een publiek-private haalbaarheidsstudie aangekondigd die zich richt op meerdere bedrijfstakken in de regio Noord- en Zuid-Holland. Die pre-haalbaarheidsstudie van Cargoloop Holland heeft tot doel een eerste Cargoloop-route te identificeren. De resultaten worden in oktober 2021 gepubliceerd.
Cargoloop zal vervolgens in de loop van 2023 worden getest en gevalideerd in het European Hyperloop Center in Groningen. De voorbereidingen voor de bouw zijn in volle gang. Zodra die tests zijn afgerond, zal het systeem klaar zijn voor commerciële implementatie.

Walther Ploos van Amstel
Professor in Citylogistics – Amsterdam University of Applied Sciences

Bekijk hier de video

Recente nieuwsberichten

Parfums Christian Dior zet OSR Shuttle en robottechnologie in

In zijn internationale distributiecenter (IDC) in Saint Jean de Braye, nabij Parijs, verzorgt Parfums Christian Dior leveringen aan zowel retailers als e-commerce klanten, B2C. Omdat het bedrijf zijn IDC wilde automatiseren, werd Knapp in de arm genomen.

Tewerkstelling in transport en logistiek blijft positief

Volgens de recentste ManpowerGroup Barometer zou het klimaat in de sector Transport/Logistiek in de loop van het vierde kwartaal van 2018 gunstig moeten blijven.

Meer efficiëntie dankzij de Skyfall Pouch Sorter

(advertorial) WRH Global Belgium rust wasserij Dumoulin uit met het uiterst flexibele Skyfall sorteersysteem. Met meer dan 12.000 pouches behoort de installatie tot ‘s werelds grootste sorteerinstallatie in de industriële wasserijsector. Het systeem bestaat uit 5 automatische, door Ferag ontwikkelde, in- en uitvoer stations.

Frozen Fresh Petfood investeert in WMS in de cloud

Frozen Fresh Petfood, een van de nieuwste toevoegingen aan de Lipa Family, produceert verse en bevroren mixen voor de petfood industrie. Naast het opslaan van een eigen productvoorraad, incl. VAL-productie, levert het vrieshuis in Olen ook opslagdiensten voor derden.

Aventeon en Fleets-Online sluiten partnership

Fleets-Online biedt Fleet Management en Asset Management oplossingen, gericht op trucks, bestelwagens, trailers en andere vervoersmiddelen. Aventeon is gespecialiseerd in de ondersteuning van werkprocessen van chauffeurs en bezorgers. Samen willen beide bedrijven een totaaloplossing bieden die naar eigen zeggen vele malen flexibeler is dan wanneer vaste boordcomputersystemen worden ingezet.

Het e-food tijdperk

(advertorial) Door gebruik te maken van een optimaal voorraadsysteem kunt u klanten aantrekken voor het online kopen van levensmiddelen. Consumenten die via internet levensmiddelen willen kopen vragen met name de garantie dat de waren vers zijn en willen een snelle levering aan huis.

52% van Europese transportbedrijven geïnspecteerd op rij- en rusttijden

Meer dan de helft van de Europese transportbedrijven heeft afgelopen jaar een inspectie gehad op de naleving van de rij- en rusttijden. Dat blijkt uit recent onderzoek van TomTom Telematics (uitgevoerd door OnePoll) bij 1300 transporteurs in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië, Polen en het Verenigd Koninkrijk.

DSV zet in op e-commerce met overname van S&H

DSV heeft honderd procent van de aandelen verworven van e-fulfilmentbedrijf S&H. Met die overname wil DSV zijn dienstverlening in e-commerce uitbreiden, met name op het vlak van business-to-business en direct-to-consumer multi-channel fulfilment.

Alpega neemt Wtransnet over om territorium voor vrachtuitwisseling uit te breiden

Wtransnet is een steeds groeiend platform voor vrachtuitwisselingen in Spanje en Portugal, met ook toenemende activiteiten in o.a. Italië, Frankrijk en Duitsland. Wtransnet is eigendom van Wotrant SL, met hoofdzetel in Terrassa, Spanje. Teleroute, Bursa en 123cargo, de uitwisselingsplatformen voor vrachtvervoer van het Belgische softwarebedrijf Alpega, richten zich op andere geografische gebieden waaronder Frankrijk, de Benelux en Roemenië.

Efficiëntere order picking én packing door kleine investering!

(advertorial) Het beheren van correcte masterdata zorgt voor een betere slotting in warehouses. De afmetingen en het gewicht van een Stock Keeping Unit (SKU) zorgen – in samenwerking met order pick karakteristieken – voor een geoptimaliseerde indeling in de order pick zones van het warehouse.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.