Hyperloop biedt duurzaam potentieel voor e-commerce in Europa

E-commerce aanbieders openen nu nog meerdere distributiecentra, dicht bij de consumenten, om te kunnen voldoen aan de vraag van klanten naar levering op dezelfde of de volgende dag. Een Europees Cargoloop-netwerk kan daar evenwel verandering in brengen en die bedrijven in staat stellen hun voorraden in één Europees magazijn te consolideren.

Gevolg: minder voorraden en minder distributiecentra. Dat concludeert Walther Ploos van Amstel, professor in Citylogistics aan de Amsterdam University of Applied Sciences, uit onderzoek van de in Nederland gevestigde Hyperloop scale-up Hardt en de Hogeschool van Amsterdam.
 
De onderzoekers gingen na hoe vrachtoplossingen met de hyperloop (Cargoloop) kunnen helpen om duurzaam en efficiënt te voldoen aan de groeiende vraag naar snelle e-commerce zendingen. Samen maakten zijn een visiedocument, getiteld ‘Hyperloop for E-commerce – Sustainable, on-demand and high-speed e-commerce fulfillment enabled by Cargoloop’, als resultaat van gezamenlijke conceptontwikkeling en overleg met de e-commercesector.
De conclusie is dat hyperloop-technologie een ‘game-changing’ potentieel heeft nu overheden, retailers en ‘thought leaders’ op zoek zijn naar duurzame vrachtoplossingen.
 
Blue sky logistieke oplossingen nodig
De e-commercesector maakt een sterke groei door en ziet steeds hogere eisen van de klanten inzake service en snelle levering. Om dat op een efficiënte en duurzame manier aan te pakken, zullen naar verwachting op lange termijn nieuwe logistieke oplossingen nodig zijn.
Die uitdagingen en de voordelen die de hyperloop kan bieden in snelheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid, hebben grote spelers in de e-commerce ertoe aangezet de hyperloop te overwegen in hun onderzoek naar toekomstbestendige Europese leveringsstrategieën.
 
Voordelen van Cargoloop
Eenmaal gebouwd en operationeel, zou Cargoloop – een hyperloop voor vrachtvervoer ontwikkeld door Hardt – met autonome voertuigen met snelheden tot 700 km/u door lagedrukbuizen rijden. Dat maakt een end-to-end zero-emissie levering op Europese schaal binnen enkele uren mogelijk, waardoor omnichannel en online verkopers heel Europa vanuit één distributiecentrum kunnen bevoorraden.
 
In 2020 is de grensoverschrijdende e-commerce in Europa met 35% gegroeid. Ongeveer een kwart van alle e-commercebestellingen gaat nu over de grens en over langere afstanden. De verwachting is dat dit aandeel de komende jaren met dubbele cijfers zal stijgen, niet in de laatste plaats omdat nieuwe btw-wetgeving grensoverschrijdende verkopen binnen de Europese Unie stimuleert.
 
Succesvolle fulfilment hangt af van de snelheid van levering. Dat betekent dat distributiecentra nabij consumptiecentra nodig zijn. Echter, vastgoed voor regionale hubs is schaars. Een snel en duurzaam Europees distributienetwerk met hyperloop-technologie zou nieuwe logistieke mogelijkheden creëren voor onlineverkopers.
 
Een open hyperloopnetwerk voor Europees vrachtvervoer
Hardt ziet het hyperloop-netwerk voor vracht als een open netwerk, zodat elke verlader of logistiek dienstverlener er gebruik van kan maken. Als het eenmaal is aangelegd, zou het mogelijk zijn op dezelfde dag op het hele continent te leveren. Voertuigen die rechtstreeks van eender welk vertrekpunt naar eender welke bestemming rijden, kunnen honderden pakjes vervoeren en pelotons vormen, wat resulteert in een capaciteit van honderdduizenden pakjes per uur door dezelfde buis.
 
Een netwerk van Cargoloop-hubs, strategisch gelegen aan de rand van steden, kan worden verbonden met duurzame ‘last mile’-bezorgopties, waardoor een end-to-end zero-emission Europees thuisbezorgnetwerk ontstaat.
 
Momenteel zijn vertragingen in de supply chain, en dus de betrouwbaarheid van de levering, grotendeels afhankelijk van de verkeersdrukte en de weersomstandigheden. Dat zijn elementen waar een Cargoloop-systeem immuun voor is. Er is geen kruisend verkeer in de buisomgeving en de infrastructuur beschermt tegen alle externe invloeden, zoals weersomstandigheden. Bovendien rijden de voertuigen autonoom, waardoor er geen ruimte is voor menselijke fouten.
 
De eerste stap: Cargoloop Holland
Eerder dit jaar werd een publiek-private haalbaarheidsstudie aangekondigd die zich richt op meerdere bedrijfstakken in de regio Noord- en Zuid-Holland. Die pre-haalbaarheidsstudie van Cargoloop Holland heeft tot doel een eerste Cargoloop-route te identificeren. De resultaten worden in oktober 2021 gepubliceerd.
Cargoloop zal vervolgens in de loop van 2023 worden getest en gevalideerd in het European Hyperloop Center in Groningen. De voorbereidingen voor de bouw zijn in volle gang. Zodra die tests zijn afgerond, zal het systeem klaar zijn voor commerciële implementatie.

Walther Ploos van Amstel
Professor in Citylogistics – Amsterdam University of Applied Sciences

Bekijk hier de video

Recente nieuwsberichten

Manhattan Associates voorspelt top 5 retailtrends voor 2019

Retailers komen steeds meer onder druk te staan om aan de groeiende eisen van consumenten te beantwoorden. Manhattan Associates heeft vijf belangrijke trends geïdentificeerd waarvan zij voorspellen dat ze de retail in 2019 zullen beheersen.

FedEx Express biedt kmo’s in de EU snellere transittijden

FedEx Express heeft een nieuwe mijlpaal bereikt in de integratie met TNT. Het expresvervoerbedrijf zal voortaan gebruikmaken van het Europese netwerk van TNT om de transittijden van FedEx Intra-Europe Economy zendingen te optimaliseren.

Logistics Capital Partners koopt eerste terrein in België

Logistics Capital Partners (LCP), een pan-Europese ontwikkelaar en beheerder van logistiek vastgoed, verwerft een site van 6ha in de industriële en logistieke zone Nijvel-Zuid, vlakbij de Brusselse ring. Op die locatie, met directe toegang tot de E19 richting Brussel en de E42, de verbindingssnelweg tussen Frankrijk en Duitsland, kan LCP een ​​klasse A logistiek gebouw van 32.000m² ontwikkelen.

Jungheinrich pakt uit met hele reeks innovaties

In de aanloop naar LogiMAT later deze maand, onthulde Jungheinrich tijdens een internationale persconferentie in Hamburg alvast een groot aantal nieuwe producten. Hierbij wordt sterk ingezet op het elektrische segment en in het bijzonder de lithium-ionbatterijen, waar Jungheinrich zijn handelsmerk van lijkt te maken.

Deniway voor efficiënte retourbehandeling

(Advertorial) Zalando, online fashion en lifestyle marktleider in Europa, heeft 2 deniway transportsystemen in gebruik voor de afvoer van gebruikte dozen in haar logistieke afdeling in Brieselang bij Berlijn. De transporteurs hebben een totale lengte van 410 meter, ze zijn uitgerust met slechts een 1.6 kw motor en bedienen 3 van de 4 lijnen.

Storopack introduceert papieren buffersysteem PAPERplus Track

De nieuwe machine van de verpakkingsspecialist uit het Duitse Metzingen produceert papieren buffers in slechts enkele seconden ter plaatse aan het verpakkingsstation en biedt een doeltreffende opvulling met minder materiaal. Het systeem is geschikt voor middelgrote tot grote pakketten die tussen 5kg en 50kg wegen, bijvoorbeeld reserveonderdelen, elektronische componenten of keramische voorwerpen.

NaviTrans Scandinavië verhuist hoofdzetel

Door het toenemende aantal logistieke klanten van NaviTrans, groeit ook het personeelsbestand in Denemarken aan een sneltempo. Daarom verhuist de aanbieder van software voor de logistieke sector zijn Scandinavische hoofdzetel van Roskilde naar een nieuwe, moderne locatie in Albertslund.

Hoofdaandeelhouder Panalpina verwerpt overnamebod DSV

De Ernst Göhner Foundation (met 46% van de aandelen de grootste aandeelhouder van Panalpina) heeft de Raad van Bestuur van Panalpina laten weten dat ze het recente ongevraagde overnamebod van DSV niet ondersteunen. De hoofdaandeelhouder wil daarentegen wel de Raad van Bestuur steunen in een onafhankelijke groeistrategie, waar ook mergers en acquisities deel van uitmaken.

Birst biedt nieuwe inzichten met Smart Analytics

Birst, een Infor-bedrijf actief in Cloud Business Intelligence en Analytics, introduceert zijn Smart Analytics-oplossingen die mogelijk worden gemaakt door het artificial intelligence (AI) platform, Infor Coleman. Birst Smart Analytics bestaat uit een nieuwe reeks AI-functies die machine learning algoritmen gebruikt om zakelijke gebruikers nieuwe intelligente inzichten te bieden.

Contargo opent bib met jargon van multimodaal vervoer

Containerbedrijf Contargo biedt voortaan gratis de Java-bibliotheek ‘Intermodal Domain’ aan. Deze omvat vaktermen rond multimodaal vervoer en is gebaseerd op de vrijwillige norm DIN SPEC 91073-DIGIT. Door uniforme terminologie aan te bieden, wil Contargo de communicatie in de logistieke keten verbeteren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.