Hyperloop biedt duurzaam potentieel voor e-commerce in Europa

E-commerce aanbieders openen nu nog meerdere distributiecentra, dicht bij de consumenten, om te kunnen voldoen aan de vraag van klanten naar levering op dezelfde of de volgende dag. Een Europees Cargoloop-netwerk kan daar evenwel verandering in brengen en die bedrijven in staat stellen hun voorraden in één Europees magazijn te consolideren.

Gevolg: minder voorraden en minder distributiecentra. Dat concludeert Walther Ploos van Amstel, professor in Citylogistics aan de Amsterdam University of Applied Sciences, uit onderzoek van de in Nederland gevestigde Hyperloop scale-up Hardt en de Hogeschool van Amsterdam.
 
De onderzoekers gingen na hoe vrachtoplossingen met de hyperloop (Cargoloop) kunnen helpen om duurzaam en efficiënt te voldoen aan de groeiende vraag naar snelle e-commerce zendingen. Samen maakten zijn een visiedocument, getiteld ‘Hyperloop for E-commerce – Sustainable, on-demand and high-speed e-commerce fulfillment enabled by Cargoloop’, als resultaat van gezamenlijke conceptontwikkeling en overleg met de e-commercesector.
De conclusie is dat hyperloop-technologie een ‘game-changing’ potentieel heeft nu overheden, retailers en ‘thought leaders’ op zoek zijn naar duurzame vrachtoplossingen.
 
Blue sky logistieke oplossingen nodig
De e-commercesector maakt een sterke groei door en ziet steeds hogere eisen van de klanten inzake service en snelle levering. Om dat op een efficiënte en duurzame manier aan te pakken, zullen naar verwachting op lange termijn nieuwe logistieke oplossingen nodig zijn.
Die uitdagingen en de voordelen die de hyperloop kan bieden in snelheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid, hebben grote spelers in de e-commerce ertoe aangezet de hyperloop te overwegen in hun onderzoek naar toekomstbestendige Europese leveringsstrategieën.
 
Voordelen van Cargoloop
Eenmaal gebouwd en operationeel, zou Cargoloop – een hyperloop voor vrachtvervoer ontwikkeld door Hardt – met autonome voertuigen met snelheden tot 700 km/u door lagedrukbuizen rijden. Dat maakt een end-to-end zero-emissie levering op Europese schaal binnen enkele uren mogelijk, waardoor omnichannel en online verkopers heel Europa vanuit één distributiecentrum kunnen bevoorraden.
 
In 2020 is de grensoverschrijdende e-commerce in Europa met 35% gegroeid. Ongeveer een kwart van alle e-commercebestellingen gaat nu over de grens en over langere afstanden. De verwachting is dat dit aandeel de komende jaren met dubbele cijfers zal stijgen, niet in de laatste plaats omdat nieuwe btw-wetgeving grensoverschrijdende verkopen binnen de Europese Unie stimuleert.
 
Succesvolle fulfilment hangt af van de snelheid van levering. Dat betekent dat distributiecentra nabij consumptiecentra nodig zijn. Echter, vastgoed voor regionale hubs is schaars. Een snel en duurzaam Europees distributienetwerk met hyperloop-technologie zou nieuwe logistieke mogelijkheden creëren voor onlineverkopers.
 
Een open hyperloopnetwerk voor Europees vrachtvervoer
Hardt ziet het hyperloop-netwerk voor vracht als een open netwerk, zodat elke verlader of logistiek dienstverlener er gebruik van kan maken. Als het eenmaal is aangelegd, zou het mogelijk zijn op dezelfde dag op het hele continent te leveren. Voertuigen die rechtstreeks van eender welk vertrekpunt naar eender welke bestemming rijden, kunnen honderden pakjes vervoeren en pelotons vormen, wat resulteert in een capaciteit van honderdduizenden pakjes per uur door dezelfde buis.
 
Een netwerk van Cargoloop-hubs, strategisch gelegen aan de rand van steden, kan worden verbonden met duurzame ‘last mile’-bezorgopties, waardoor een end-to-end zero-emission Europees thuisbezorgnetwerk ontstaat.
 
Momenteel zijn vertragingen in de supply chain, en dus de betrouwbaarheid van de levering, grotendeels afhankelijk van de verkeersdrukte en de weersomstandigheden. Dat zijn elementen waar een Cargoloop-systeem immuun voor is. Er is geen kruisend verkeer in de buisomgeving en de infrastructuur beschermt tegen alle externe invloeden, zoals weersomstandigheden. Bovendien rijden de voertuigen autonoom, waardoor er geen ruimte is voor menselijke fouten.
 
De eerste stap: Cargoloop Holland
Eerder dit jaar werd een publiek-private haalbaarheidsstudie aangekondigd die zich richt op meerdere bedrijfstakken in de regio Noord- en Zuid-Holland. Die pre-haalbaarheidsstudie van Cargoloop Holland heeft tot doel een eerste Cargoloop-route te identificeren. De resultaten worden in oktober 2021 gepubliceerd.
Cargoloop zal vervolgens in de loop van 2023 worden getest en gevalideerd in het European Hyperloop Center in Groningen. De voorbereidingen voor de bouw zijn in volle gang. Zodra die tests zijn afgerond, zal het systeem klaar zijn voor commerciële implementatie.

Walther Ploos van Amstel
Professor in Citylogistics – Amsterdam University of Applied Sciences

Bekijk hier de video

Recente nieuwsberichten

Toename in transportcapaciteit wijst op daling van economische groei

In het eerste kwartaal van 2019 nam de beschikbare wegtransportcapaciteit met bijna één derde toe vergeleken met het vierde kwartaal van 2018. Dat wil zeggen dat in het begin van dit jaar veel minder goederen werden vervoerd vergeleken met de voorgaande maanden.

Peter-Robin Mijderwijk nieuwe CEO bij Objective International

Sinds 1 mei 2019 vervult Peter-Robin Mijderwijk de taak van CEO bij Objective International. Daarmee treedt hij in de voetsporen van oprichter Koen de Clercq, die na 22,5 jaar de verantwoordelijkheid als CEO doorgeeft. Peter-Robin heeft een jarenlange, internationale ervaring in leiderschapsrollen in een aantal grote software- en hightechbedrijven als IBM, Oracle en Microsoft.

Jungheinrich mikt hoog met nieuwe EKS 412s orderverzamelaar

Jungheinrich heeft een nieuwe generatie van zijn verticale orderverzamelaar EKS voorgesteld. Talrijke nieuwe ontwikkelingen moeten ervoor zorgen dat de truck optimaal presteert in kleine ruimtes. Zo is de EKS uitgerust met een nieuwe, overgangsvrije, drievoudige, telescopische hefmast die in deze vorm voorlopig uniek is.

Hamann breidt uit met nieuwbouw in Wetteren

Om de te verwachten groei te kunnen opvangen, heeft Hamann International Logistics een stuk grond gekocht op Industrieterrein Biezeweg in Wetteren, op een steenworp van zijn bestaande infrastructuur. Het terrein heeft een oppervlakte van 23.502m², waarop een overslagmagazijn zal worden gebouwd van 7.000m² met 51 laadkaaien, 800m² kantoorruimte en voldoende parkeergelegenheid voor vracht- en personenwagens.

Zebra TC56 computers verbeteren bagageafhandeling in luchthavens op Griekse eilanden

Om de bagageafhandeling op 14 lokale luchthavens op de Griekse eilanden efficiënter te laten verlopen, implementeerde Airport Systems, een afdeling van de Infra divisie van Engie Fabricom, er de TC56 mobiele computers van Zebra Technologies Corporation.

ReThink ERP

Op 21 mei vindt in Lochristi de vijfde editie van ReThink ERP plaats. Op dit bedrijfsevent kunnen geïnteresseerden zien wat een ERP-implementatie allemaal met zich meebrengt. En dat aan de hand van vier bedrijven die er hun ervaringen delen: Van Moer Logistics, Loomis, Gedimat Bouwgroep en Piessens Electro Industrie.

Autofabrikanten kunnen connected car diensten aanbieden met TomTom Telematics

TomTom Telematics, sinds kort onderdeel van Bridgestone, heeft het OEM.connect programma gelanceerd, dat autofabrikanten in staat stelt te verbinden met het TomTom Telematics Service Platform. Dat platform bevindt zich in de kern van de fleetmanagement-oplossingen van het bedrijf, zoals Webfleet en Nextfleet.

Gartner stelt top 8 op van trends in supply chain technologie

Research- en adviesbureau Gartner heeft een opsomming gemaakt van de acht belangrijkste trends in supply chain technologie in 2019. De trends hebben een brede impact op de industrie, maar zijn nog niet massaal ingeburgerd. “Maar supply chain managers kunnen gewoonweg niet om die technologieën heen”, meent Christian Titze, research vice president bij Gartner.

Brighteye introduceert Momentum voor productiebedrijven

Brighteye, aanbieder van MOM-software (manufacturing operation management), zorgt met ‘Momentum’ voor een rebranding van zijn softwareplatform. Voortaan moet Momentum een allesomvattende oplossing zijn voor de complete facilitering van productie, logistiek, warehouse en operations management.

Bolloré Logistics gaat CargoWise One wereldwijd uitrollen

Bolloré Logistics, een wereldwijde speler in supply chain management, heeft een strategische overeenkomst gesloten met WiseTech Global voor de wereldwijde roll-out van diens geïntegreerde logistieke platform CargoWise One vanaf mei 2019. CargoWise One, dat momenteel in zo’n 130 landen wordt gebruikt, helpt logistieke dienstverleners bij erg complexe transacties op het vlak van o.a.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.