Hyperloop biedt duurzaam potentieel voor e-commerce in Europa

E-commerce aanbieders openen nu nog meerdere distributiecentra, dicht bij de consumenten, om te kunnen voldoen aan de vraag van klanten naar levering op dezelfde of de volgende dag. Een Europees Cargoloop-netwerk kan daar evenwel verandering in brengen en die bedrijven in staat stellen hun voorraden in één Europees magazijn te consolideren.

Gevolg: minder voorraden en minder distributiecentra. Dat concludeert Walther Ploos van Amstel, professor in Citylogistics aan de Amsterdam University of Applied Sciences, uit onderzoek van de in Nederland gevestigde Hyperloop scale-up Hardt en de Hogeschool van Amsterdam.
 
De onderzoekers gingen na hoe vrachtoplossingen met de hyperloop (Cargoloop) kunnen helpen om duurzaam en efficiënt te voldoen aan de groeiende vraag naar snelle e-commerce zendingen. Samen maakten zijn een visiedocument, getiteld ‘Hyperloop for E-commerce – Sustainable, on-demand and high-speed e-commerce fulfillment enabled by Cargoloop’, als resultaat van gezamenlijke conceptontwikkeling en overleg met de e-commercesector.
De conclusie is dat hyperloop-technologie een ‘game-changing’ potentieel heeft nu overheden, retailers en ‘thought leaders’ op zoek zijn naar duurzame vrachtoplossingen.
 
Blue sky logistieke oplossingen nodig
De e-commercesector maakt een sterke groei door en ziet steeds hogere eisen van de klanten inzake service en snelle levering. Om dat op een efficiënte en duurzame manier aan te pakken, zullen naar verwachting op lange termijn nieuwe logistieke oplossingen nodig zijn.
Die uitdagingen en de voordelen die de hyperloop kan bieden in snelheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid, hebben grote spelers in de e-commerce ertoe aangezet de hyperloop te overwegen in hun onderzoek naar toekomstbestendige Europese leveringsstrategieën.
 
Voordelen van Cargoloop
Eenmaal gebouwd en operationeel, zou Cargoloop – een hyperloop voor vrachtvervoer ontwikkeld door Hardt – met autonome voertuigen met snelheden tot 700 km/u door lagedrukbuizen rijden. Dat maakt een end-to-end zero-emissie levering op Europese schaal binnen enkele uren mogelijk, waardoor omnichannel en online verkopers heel Europa vanuit één distributiecentrum kunnen bevoorraden.
 
In 2020 is de grensoverschrijdende e-commerce in Europa met 35% gegroeid. Ongeveer een kwart van alle e-commercebestellingen gaat nu over de grens en over langere afstanden. De verwachting is dat dit aandeel de komende jaren met dubbele cijfers zal stijgen, niet in de laatste plaats omdat nieuwe btw-wetgeving grensoverschrijdende verkopen binnen de Europese Unie stimuleert.
 
Succesvolle fulfilment hangt af van de snelheid van levering. Dat betekent dat distributiecentra nabij consumptiecentra nodig zijn. Echter, vastgoed voor regionale hubs is schaars. Een snel en duurzaam Europees distributienetwerk met hyperloop-technologie zou nieuwe logistieke mogelijkheden creëren voor onlineverkopers.
 
Een open hyperloopnetwerk voor Europees vrachtvervoer
Hardt ziet het hyperloop-netwerk voor vracht als een open netwerk, zodat elke verlader of logistiek dienstverlener er gebruik van kan maken. Als het eenmaal is aangelegd, zou het mogelijk zijn op dezelfde dag op het hele continent te leveren. Voertuigen die rechtstreeks van eender welk vertrekpunt naar eender welke bestemming rijden, kunnen honderden pakjes vervoeren en pelotons vormen, wat resulteert in een capaciteit van honderdduizenden pakjes per uur door dezelfde buis.
 
Een netwerk van Cargoloop-hubs, strategisch gelegen aan de rand van steden, kan worden verbonden met duurzame ‘last mile’-bezorgopties, waardoor een end-to-end zero-emission Europees thuisbezorgnetwerk ontstaat.
 
Momenteel zijn vertragingen in de supply chain, en dus de betrouwbaarheid van de levering, grotendeels afhankelijk van de verkeersdrukte en de weersomstandigheden. Dat zijn elementen waar een Cargoloop-systeem immuun voor is. Er is geen kruisend verkeer in de buisomgeving en de infrastructuur beschermt tegen alle externe invloeden, zoals weersomstandigheden. Bovendien rijden de voertuigen autonoom, waardoor er geen ruimte is voor menselijke fouten.
 
De eerste stap: Cargoloop Holland
Eerder dit jaar werd een publiek-private haalbaarheidsstudie aangekondigd die zich richt op meerdere bedrijfstakken in de regio Noord- en Zuid-Holland. Die pre-haalbaarheidsstudie van Cargoloop Holland heeft tot doel een eerste Cargoloop-route te identificeren. De resultaten worden in oktober 2021 gepubliceerd.
Cargoloop zal vervolgens in de loop van 2023 worden getest en gevalideerd in het European Hyperloop Center in Groningen. De voorbereidingen voor de bouw zijn in volle gang. Zodra die tests zijn afgerond, zal het systeem klaar zijn voor commerciële implementatie.

Walther Ploos van Amstel
Professor in Citylogistics – Amsterdam University of Applied Sciences

Bekijk hier de video

Recente nieuwsberichten

Identificeer meer SKU’s per palletsectie op grondniveau met behoud van uw buffervoorraad

Een palletmagazijn gebruikt u in principe om volle pallets te verzamelen en op te slaan, om als volle pallets uit te leveren, of om item picking-magazijnen te bevoorraden. Toch worden in vele magazijnen picking-activiteiten op doos-niveau of zelfs op “itemniveau” uitgevoerd.

Reflex WMS krijgt functie voor visuele aansturing van logistieke centra

Adviesbureau, digitale dienstverlener en softwareontwikkelaar Hardis Group breidt zijn warehouse management systeem Reflex WMS uit met Virtual Warehouse, een nieuwe functie waarmee de inhoud van magazijnen grafisch kan worden weergegeven. Met Virtual Warehouse kunnen logistiek managers een ‘mapping’ maken van magazijnen en opslagruimtes in productiebedrijven.

Flagship distributiecentrum Nestlé en XPO Logistics operationeel in VK

Logistiek dienstverlener XPO Logistics en voedings- en drankenbedrijf Nestlé hebben hun nieuwe flagship distributiecentrum en technologiehub in het VK in gebruik genomen. Beide bedrijven begonnen in 2018 samen te werken aan het ontwerp en de bouw van het ‘Digital Distribution Warehouse of the Future’, samen met technologiepartner Swisslog Logistics Automation.

Inther Group introduceert gerobotiseerde machine GRIPP

Met de ontwikkeling van de GRIPP voegt system integrator Inther Group een volautomatische pickingtechnologie aan zijn productportfolio toe. GRIPP, wat staat voor Gantry Robotic Intelligent Piece Picker, is voorzien van een intuïtieve user interface en kan tot 1200 stuks per uur verwerken.

Coöperatie Hoogstraten traceert aardbeien met visie- en RFID-technologie

Aangezien de aardbeien van Coöperatie Hoogstraten afkomstig zijn van een 200-tal telers, is het logistiek gezien niet eenvoudig de producten doorheen de keten te traceren. Daarom gingen de coöperatie op zoek naar een automatisch traceringsysteem dat de kartonnen ‘punnets’ (bakjes) en trays met aardbeien linkt aan de pallet waarop ze zich bevinden.

Boots zet winkel-fulfilment om in omnichannel fulfilment met Witron

Doordat klanten tijdens de lockdown vaker voor online bestellen kozen, zag Boots zijn online business tijdens de pandemie met meer dan 150% toenemen. De Britse drogisterijketen moest zijn processen dan ook onmiddellijk aan het toenemende aantal e-commerce bestellingen kunnen aanpassen.

The Cotton On Group neemt tweede Traysorter van Vanderlande in gebruik

The Cotton On Group, een van de grootste retailers van Australië, heeft acht merken, exploiteert meer dan 1400 winkels in 20 landen en stelt wereldwijd 20.000 mensen tewerk. Vanuit haar distributiecentrum in Avalon Victoria bedient de onderneming zowel Australische winkels als onlineklanten.

Colruyt Group en AB Inbev gaan samen markt voor waterstoftrucks in België ontwikkelen

Colruyt Group en AB Inbev willen starten met emissievrije leveringen door waterstoftrucks tussen de respectieve logistieke hubs in België. Met het oog op zero-emissie transport willen de twee bedrijven verder bouwen aan de waterstofeconomie voor zwaar transport in België.

Norbord automatiseert labelen van pallets met Zetes

Norbord, een wereldwijde fabrikant van houten plaatmateriaal, produceert in zijn Belgische vestiging in Genk ruim 1.200m³ OSB-platen per dag. De logistieke medewerkers brengen er elke dag 1.400 labels aan op pallets voor het beheer van de platen en voorraden.

Wissel aan de top bij JLL Belux

Vanaf 1 mei 2021 wordt Mathieu Opsomer de nieuwe head of Industrial & Logistics Leasing Belgium bij Jones Lang LaSalle. Daarmee volgt hij Walter Goossens op, die na bijna 34 jaar bij JLL een nieuwe wending aan zijn carrière wil geven. Mathieu deed 5 jaar ervaring op bij King Sturge en werkt ondertussen bijna 10 jaar bij JLL.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.