Hyperloop biedt duurzaam potentieel voor e-commerce in Europa

E-commerce aanbieders openen nu nog meerdere distributiecentra, dicht bij de consumenten, om te kunnen voldoen aan de vraag van klanten naar levering op dezelfde of de volgende dag. Een Europees Cargoloop-netwerk kan daar evenwel verandering in brengen en die bedrijven in staat stellen hun voorraden in één Europees magazijn te consolideren.

Gevolg: minder voorraden en minder distributiecentra. Dat concludeert Walther Ploos van Amstel, professor in Citylogistics aan de Amsterdam University of Applied Sciences, uit onderzoek van de in Nederland gevestigde Hyperloop scale-up Hardt en de Hogeschool van Amsterdam.
 
De onderzoekers gingen na hoe vrachtoplossingen met de hyperloop (Cargoloop) kunnen helpen om duurzaam en efficiënt te voldoen aan de groeiende vraag naar snelle e-commerce zendingen. Samen maakten zijn een visiedocument, getiteld ‘Hyperloop for E-commerce – Sustainable, on-demand and high-speed e-commerce fulfillment enabled by Cargoloop’, als resultaat van gezamenlijke conceptontwikkeling en overleg met de e-commercesector.
De conclusie is dat hyperloop-technologie een ‘game-changing’ potentieel heeft nu overheden, retailers en ‘thought leaders’ op zoek zijn naar duurzame vrachtoplossingen.
 
Blue sky logistieke oplossingen nodig
De e-commercesector maakt een sterke groei door en ziet steeds hogere eisen van de klanten inzake service en snelle levering. Om dat op een efficiënte en duurzame manier aan te pakken, zullen naar verwachting op lange termijn nieuwe logistieke oplossingen nodig zijn.
Die uitdagingen en de voordelen die de hyperloop kan bieden in snelheid, betrouwbaarheid en duurzaamheid, hebben grote spelers in de e-commerce ertoe aangezet de hyperloop te overwegen in hun onderzoek naar toekomstbestendige Europese leveringsstrategieën.
 
Voordelen van Cargoloop
Eenmaal gebouwd en operationeel, zou Cargoloop – een hyperloop voor vrachtvervoer ontwikkeld door Hardt – met autonome voertuigen met snelheden tot 700 km/u door lagedrukbuizen rijden. Dat maakt een end-to-end zero-emissie levering op Europese schaal binnen enkele uren mogelijk, waardoor omnichannel en online verkopers heel Europa vanuit één distributiecentrum kunnen bevoorraden.
 
In 2020 is de grensoverschrijdende e-commerce in Europa met 35% gegroeid. Ongeveer een kwart van alle e-commercebestellingen gaat nu over de grens en over langere afstanden. De verwachting is dat dit aandeel de komende jaren met dubbele cijfers zal stijgen, niet in de laatste plaats omdat nieuwe btw-wetgeving grensoverschrijdende verkopen binnen de Europese Unie stimuleert.
 
Succesvolle fulfilment hangt af van de snelheid van levering. Dat betekent dat distributiecentra nabij consumptiecentra nodig zijn. Echter, vastgoed voor regionale hubs is schaars. Een snel en duurzaam Europees distributienetwerk met hyperloop-technologie zou nieuwe logistieke mogelijkheden creëren voor onlineverkopers.
 
Een open hyperloopnetwerk voor Europees vrachtvervoer
Hardt ziet het hyperloop-netwerk voor vracht als een open netwerk, zodat elke verlader of logistiek dienstverlener er gebruik van kan maken. Als het eenmaal is aangelegd, zou het mogelijk zijn op dezelfde dag op het hele continent te leveren. Voertuigen die rechtstreeks van eender welk vertrekpunt naar eender welke bestemming rijden, kunnen honderden pakjes vervoeren en pelotons vormen, wat resulteert in een capaciteit van honderdduizenden pakjes per uur door dezelfde buis.
 
Een netwerk van Cargoloop-hubs, strategisch gelegen aan de rand van steden, kan worden verbonden met duurzame ‘last mile’-bezorgopties, waardoor een end-to-end zero-emission Europees thuisbezorgnetwerk ontstaat.
 
Momenteel zijn vertragingen in de supply chain, en dus de betrouwbaarheid van de levering, grotendeels afhankelijk van de verkeersdrukte en de weersomstandigheden. Dat zijn elementen waar een Cargoloop-systeem immuun voor is. Er is geen kruisend verkeer in de buisomgeving en de infrastructuur beschermt tegen alle externe invloeden, zoals weersomstandigheden. Bovendien rijden de voertuigen autonoom, waardoor er geen ruimte is voor menselijke fouten.
 
De eerste stap: Cargoloop Holland
Eerder dit jaar werd een publiek-private haalbaarheidsstudie aangekondigd die zich richt op meerdere bedrijfstakken in de regio Noord- en Zuid-Holland. Die pre-haalbaarheidsstudie van Cargoloop Holland heeft tot doel een eerste Cargoloop-route te identificeren. De resultaten worden in oktober 2021 gepubliceerd.
Cargoloop zal vervolgens in de loop van 2023 worden getest en gevalideerd in het European Hyperloop Center in Groningen. De voorbereidingen voor de bouw zijn in volle gang. Zodra die tests zijn afgerond, zal het systeem klaar zijn voor commerciële implementatie.

Walther Ploos van Amstel
Professor in Citylogistics – Amsterdam University of Applied Sciences

Bekijk hier de video

Recente nieuwsberichten

Leroy Merlin in Rusland operationeel met Vanderlande

In Rusland is Leroy Merlin een van de grootste doe-het-zelf-retailers. Om zijn hypermarkten sneller van goederen te kunnen voorzien en het groeiende volume aan online bestellingen efficiënt te beheren, deed de retailer een beroep op Vanderlande.

Herbekijk Optimact op Kanaal Z

(Advertorial) In het programma “Alle zaken op een rijtje” op Kanaal Z presenteerde Optimact zijn visie op hoe bedrijven dienen om te gaan met Deep Data Intelligence   Om dit opnieuw te bekijken, ga naar Optimact on Kanaal Z – OPTIMACT

Peripass en Robovision combineren vision learning met yard management-oplossingen

Peripass, een Belgische provider van yard management-oplossingen, en Robovision, gespecialiseerd in vision learning, bundelen hun krachten om trailers op logistieke sites in realtime te kunnen lokaliseren aan de hand van Realtime Trailer Location Services.

Amazon laat met nieuwe service verschillende soorten robots samenwerken

Bij veel bedrijven worden verschillende soorten robots – vaak van verschillende leveranciers – in één faciliteit ingezet. Amazon heeft vastgesteld dat dat bij de bediening van die verschillende soorten robots (AGV’s, AMR’s, etc) geregeld problemen oplevert.

Devoteam plant internationaal 1500 aanwervingen voor AWS-diensten

ICT-dienstverlener Devoteam, die in België en zeventien andere landen vestigingen heeft, gaat in de komende vier jaar 1500 nieuwe medewerkers aanwerven voor een nieuwe divisie die de naam ‘Devoteam A Cloud’ krijgt. E.e.a. kadert binnen een nieuwe strategische samenwerkingsovereenkomst met Amazon Web Services (AWS).

Phi Data stelt Kathleen De Pril aan als sales executive Printing & Labelling Solutions

Kathleen De Pril vult voortaan de functie van sales executive Printing & Labelling Solutions in bij Phi Data, aanbieder van Smart Edge-oplossingen voor automatische identificatie en lokalisatie. In haar nieuwe functie zal ze de Phi Data-klanten helpen een digitale omslag te maken voor hun etiketteeroplossingen.

François Théry nieuwe CFO bij Generix Group

Softwareleverancier Generix Group heeft François Théry aangesteld als chief financial officer. Daarmee volgt hij Ludovic Luzza op die nu general manager is van Generix Group North America. De Fransman François Théry (foto) begon als accountant bij Mazars in de industriële sector en was vervolgens hoofd van de consolidatie en rapportering bij de Roullier Group, gespecialiseerd in de agrosector.

Reisorganisatie Dufry digitaliseert inventarisatie met Zetes voor realtime visibility

Dufry is een toonaangevende reisretailer met wereldwijd 2,5 miljard potentiële klanten. Onder de merknaam World Duty Free biedt de organisatie in het Verenigd Koninkrijk reisproducten in 112 winkels in 43 steden. Om aan de eisen van de moderne retailsector te kunnen voldoen, had Dufry behoefte aan een flexibele, geautomatiseerde oplossing voor een nauwkeurige voorraadtelling.

DHL tekent opnieuw huurcontract met Prologis op Brucargo

Door de toename van zijn luchttransportactiviteiten wilde DHL Express zijn aanwezigheid op Brucargo, de vrachtzone op Brussels International Airport, uitbreiden. Daarom heeft de dienstverlener een langetermijncontract getekend met logistiek vastgoedaanbieder Prologis voor de huur van een distributiecentrum dat gelegen is naast de bestaande faciliteiten van DHL.

Jungheinrich bouwt nieuwe fabriek in Tsjechië

Leverancier van intralogistieke oplossingen Jungheinrich breidt zijn productienetwerk uit met een nieuwe fabriek in Chomutov (Tsjechië). Deze elfde Jungheinrich-fabriek zal vanaf 2023 voornamelijk instaan voor de productie van de reachtrucks van Jungheinrich.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.