Huur van logistiek vastgoed stijgt wereldwijd volgens Prologis Logistics Rent Index

Voor het zevende jaar presenteert Prologis zijn Logistics Rent Index. Dat onderzoek belicht de huurontwikkelingen met betrekking tot de logistieke vastgoedmarkt in Noord-Amerika, Europa, Azië, en Latijns-Amerika.

In 2023 bedroeg de wereldwijde huurstijging van logistiek vastgoed 6%, wat volgens Prologis de veerkracht van de logistieke vastgoedmarkt onderstreept. Bijna alle markten wereldwijd lieten een positieve reële huurgroei zien tegen de achtergrond van een positieve vraag, een lage leegstand en de noodzaak om de supply chains te ontwikkelen als reactie op veranderende consumentenverwachtingen, operationele uitdagingen en aanhoudende veranderingen in de markt.

Ontwikkelingen in de Benelux

In 2023 kende Nederland, met een groei van 13%, de hoogste huurgroei in heel Europa. Zuid-Nederland, Amsterdam en Rotterdam behoorden tot de top 10 best presterende markten in Europa in 2023.

De leegstand in Nederland is stabiel met ongeveer 2%. Dat komt door een sterke groei die gedreven wordt door de aanhoudende vraag en verschillende opslagbarrières (verdozing, stikstofcrisis, enz.).

De huren in Nederland blijven naar verwachting groeien, maar zullen niet meer de recordgroei behalen uit de afgelopen jaren.

In België nam de huurgroei in 2023 toe. De vraag is stabiel en de leegstand bedraagt ongeveer 2%.

Europese ontwikkelingen

Wat de Europese ontwikkelingen in 2023 betreft, bedroeg de huurstijging 7%. De logistieke leegstand in Europa bedroeg eind 2023 4%, wat neerkomt op een wijziging van +150 bps op jaarbasis. In de top 3 van huurgroeimarkten in Europa staat München aan kop, gevolgd door Zuid-Nederland en Lyon op de respectieve tweede en derde plaats.

De prestaties liepen per locatie uiteen, waarbij de markten in vier groepen te verdelen zijn:

  • Markten met een beperkt aanbod en een gezonde groei die profiteren van structurele trends (Nederland en Duitsland);
  • Markten met een traditioneel bescheiden groei die in een defensief tempo bleven groeien (Frankrijk);
  • Markten met hoge kosten, waar de huurprijzen zich op een hoog niveau stabiliseerden (Londen en Praag);
  • Bepaalde markten waar hogere leveringen tot een toename van concessies leidden (Polen).

Volgens Prologis zal Europa tijdens de komende minicyclus waarschijnlijk een lagere piek in de leegstand zien omdat het aantal nieuwbouwontwikkelingen eerder is gedaald dan in de Verenigde Staten en andere wereldwijde markten. “Verbetering van de vraagsituatie zou ertoe kunnen leiden dat de huurstijging opnieuw versnelt omdat de schaarste in veel markten terugkeert, zowel op het vasteland als in Groot-Brittannië”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Foto: Prologis

Recente nieuwsberichten

Four ways to optimize the shipping process

(Advertorial) Warehouse and logistics managers are typically charged with increasing the efficiency of shipments. But with many aspects to a complicated supply chain, this can be a daunting task to tackle. Experts at nShift, the global leader in delivery management software, have spoken to industry experts to create a list of four ways to optimize the process and help companies ship smarter.

Richard de Haas wordt nieuwe CEO DPD Belux

Op 1 juni 2022 start Richard de Haas (foto) als CEO van DPD Belux. Daarmee volgt hij Silvio Mestdagh op, die sinds november 2015 aan het hoofd van het bedrijf staat en eind dit jaar met pensioen gaat. Richard de Haas (42) was eerder actief als managing director sales bij Fedex Benelux.

Thuisbezorger Shopopop wil België veroveren met crowdshippingmodel

Een systeem van collaboratieve levering, dat mensen toelaat hun bestellingen tegen een kleine vergoeding thuis te laten bezorgen door een andere particuliere shopper: dat is het model van Shopopop. Na Frankrijk wil de crowdshippingpionier naar eigen zeggen nu ook in België de referentie voor duurzame thuislevering van allerhande bestellingen worden.

Iptor versterkt aanwezigheid in Duitsland en Oostenrijk door overname Pollex-LC

Iptor, leverancier van cloudgebaseerde ERP-software voor de distributie-, uitgeverij-, farma- en houtsector, heeft de overname aangekondigd van Pollex-LC, een Oostenrijkse leverancier van ERP-software en diensten voor kmo’s. Kenmerkend voor de ERP-suite van Pollex-LC is het ‘self-service’-karakter ervan.

DSV breidt activiteiten in North Sea Port uit

DSV en North Sea Port versterken hun samenwerking. DSV beschikt in het Vlaamse deel van North Sea Port al over een logistiek centrum voor de opslag en de distributie van goederen voor onder meer de gezondheidssector en de chemie. Nu plant de logistiek dienstverlener de bouw van nieuwe magazijnen in North Sea Port.

JD Sports kiest ZetesChronos voor realtime zichtbaarheid en traceerbaarheid in heel Europa

JD Sports is een internationale winkelketen voor sportkledij. Omdat het bedrijf zijn internationale bedrijfsactiviteiten snel uitbreidt, was JD Sports op zoek naar een pan-Europese oplossing om zijn verdere strategische groei te ondersteunen.

DP World Antwerp heeft nieuw hoofdkantoor ingehuldigd

Op vrijdag 22 april werd het nieuwe hoofdkantoor van DP World aan het Deurganckdok officieel ingehuldigd. Het moderne, energiezuinige gebouw is het kloppende hart van de Antwerp Gateway-containerterminal. Het werd in twee jaar tijd opgetrokken op wat vroeger een dode hoek was op kaai 1700.

Masterclass Demand Planning en Forecasting

(advertorial) Veel bedrijven zien Demand Planning / Forecasting nog steeds als een noodzakelijk kwaad en je hoort nog vaak dat een forecast altijd fout is. Binnen Demand Planning & Forecasting komen veel verschillende zaken in beeld. Zo staat het voorspellen van de toekomstige vraag naar producten en diensten centraal, maar ook het bepalen van de productie- en distributiemogelijkheden.

Veelzijdig.Betrouwbaar.Rendabel

(advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie.

Why homemade carrier connectivity isn’t a winning strategy 

(advertorial) The rapid growth of delivery management companies like nShift proves that there is a strong market need for an intermediary handling the communication between shippers and carriers. But why is this a product every shipper needs?

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.