Huur van logistiek vastgoed stijgt wereldwijd volgens Prologis Logistics Rent Index

Voor het zevende jaar presenteert Prologis zijn Logistics Rent Index. Dat onderzoek belicht de huurontwikkelingen met betrekking tot de logistieke vastgoedmarkt in Noord-Amerika, Europa, Azië, en Latijns-Amerika.

In 2023 bedroeg de wereldwijde huurstijging van logistiek vastgoed 6%, wat volgens Prologis de veerkracht van de logistieke vastgoedmarkt onderstreept. Bijna alle markten wereldwijd lieten een positieve reële huurgroei zien tegen de achtergrond van een positieve vraag, een lage leegstand en de noodzaak om de supply chains te ontwikkelen als reactie op veranderende consumentenverwachtingen, operationele uitdagingen en aanhoudende veranderingen in de markt.

Ontwikkelingen in de Benelux

In 2023 kende Nederland, met een groei van 13%, de hoogste huurgroei in heel Europa. Zuid-Nederland, Amsterdam en Rotterdam behoorden tot de top 10 best presterende markten in Europa in 2023.

De leegstand in Nederland is stabiel met ongeveer 2%. Dat komt door een sterke groei die gedreven wordt door de aanhoudende vraag en verschillende opslagbarrières (verdozing, stikstofcrisis, enz.).

De huren in Nederland blijven naar verwachting groeien, maar zullen niet meer de recordgroei behalen uit de afgelopen jaren.

In België nam de huurgroei in 2023 toe. De vraag is stabiel en de leegstand bedraagt ongeveer 2%.

Europese ontwikkelingen

Wat de Europese ontwikkelingen in 2023 betreft, bedroeg de huurstijging 7%. De logistieke leegstand in Europa bedroeg eind 2023 4%, wat neerkomt op een wijziging van +150 bps op jaarbasis. In de top 3 van huurgroeimarkten in Europa staat München aan kop, gevolgd door Zuid-Nederland en Lyon op de respectieve tweede en derde plaats.

De prestaties liepen per locatie uiteen, waarbij de markten in vier groepen te verdelen zijn:

  • Markten met een beperkt aanbod en een gezonde groei die profiteren van structurele trends (Nederland en Duitsland);
  • Markten met een traditioneel bescheiden groei die in een defensief tempo bleven groeien (Frankrijk);
  • Markten met hoge kosten, waar de huurprijzen zich op een hoog niveau stabiliseerden (Londen en Praag);
  • Bepaalde markten waar hogere leveringen tot een toename van concessies leidden (Polen).

Volgens Prologis zal Europa tijdens de komende minicyclus waarschijnlijk een lagere piek in de leegstand zien omdat het aantal nieuwbouwontwikkelingen eerder is gedaald dan in de Verenigde Staten en andere wereldwijde markten. “Verbetering van de vraagsituatie zou ertoe kunnen leiden dat de huurstijging opnieuw versnelt omdat de schaarste in veel markten terugkeert, zowel op het vasteland als in Groot-Brittannië”, klinkt het.

Het volledige rapport kunt u hier bekijken.

Foto: Prologis

Recente nieuwsberichten

PostNL verhoogt traceablity met handhelds van Panasonic

Panasonic Computer Product Solutions sloot recent een overeenkomst met PostNL voor de levering van bijna 5.000 robuuste Toughpad FZ-N1 handhelds. De nieuwe handhelds moeten ervoor zorgen dat de klanten van PostNL kunnen vertrouwen op een steeds betere, realtime traceability van hun bestelling, vanaf de sorteercentra tot aan het leveradres.

Swisslog brengt volledig geautomatiseerde mixed pallet oplossing

De robotgebaseerde ACPaQ-oplossing is ontworpen om het palletiseerproces volledig te automatiseren en is de nieuwste mijlpaal in de samenwerking van Swisslog en roboticaleverancier KUKA. Het nieuwe palletiseersysteem kent een erg modulair ontwerp, dat robotica-oplossingen voor depalletiseren en palletiseren combineert met CycloneCarrier shuttle technologie.

Corneel Geerts bestelt 20 beveiligde opleggers voor groei in wijntransport

Wijntransport is al jaren een corebusiness voor Corneel Geerts. Wekelijks zijn ongeveer 40 van de in totaal 120 trailers van het bedrijf onderweg met wijn. Terwijl vroeger vooral in Frankrijk wijn werd opgehaald, ervaart het transportbedrijf de laatste tijd een forse groei van de vraag in heel Zuid-Europa.

Vacature Adviseur Supply Chain / Logistics Modeler

Groenewout biedt je de unieke mogelijkheid om te werken in een flexibele, professionele en ambitieuze werkomgeving waarin Logistieke en Supply Chain Management projecten centraal staan. Binnen deze projecten heb je een grote zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.

UPS laat handelaars retourzendingen beter beheren

Met ‘UPS Returns Manager’, een gratis online tool, wil UPS e-commerce handelaars de mogelijkheid bieden retourzendingen op hun maat af te stemmen en te beheren zonder dat ze daarvoor nieuwe technologie in hun eigen IT-systemen hoeven te integreren.

PostNL opent grootste pakkettensorteercentrum in Nieuwegein

Het pand van 9.400m² in Nieuwegein is het negentiende en meteen ook het grootste pakkettensorteercentrum van PostNL tot nu toe. Het kreeg het BREAAM­-certificaat Excellent doordat onder meer is geïnvesteerd in de meest duurzame materialen, de plaatsing van zonnepanelen en warmteterugwininstallaties.

Hoogvliet kiest Witron voor automatisering van omnichannel logistiek

Witron realiseert in Bleiswijk (Zuid-Holland) een modern geautomatiseerd distributiecentrum voor alle distributiekanalen van de Nederlandse supermarktketen Hoogvliet. Het strategische doel van Hoogvliet bestaat erin de “meest attractieve omnichannel supermarkt binnen zijn marktgebied” te worden.

Lineas vult Green Xpress Network aan met twee Oostenrijkse steden

De privé-spoorvrachtvervoerder Lineas voegt de Oostenrijkse steden Graz en Wels aan zijn steeds groeiende Green Xpress Network toe. De regio rond Graz staat vooral bekend voor zijn autoassemblage en papierproductie, terwijl Wels een belangrijke aanwezigheid van de chemische sector kent.

SAP lanceert digitaal innovatieplatform Leonardo

De naam Leonardo bestond al en bevatte toen een resem van Internet of Things (IoT)-toepassingen die via een gemeenschappelijke interface met de SAP-systemen konden worden verbonden. Nu heeft SAP beslist nog veel meer onder de noemer Leonardo te stoppen.

UPS test levering met elektrische cargofiets in Mechelen

UPS is in het centrum van Mechelen gestart met leveringen met een elektrische cargofiets. De leveringen vinden plaats op de Bruul (de hoofdstraat) en de omliggende zijstraten. Een chauffeur van UPS bestuurt de cargofiets, die uitgerust is met een laadbak waarin twaalf middelgrote pakketten passen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.