Hubo wil marktpositie versterken met SAP
De Belgische doe-het-zelfketen gaat voluit voor een omnichannel aanpak en werkt daarvoor samen met SAP. Hubo stapte van een complex systeem – in feite zes of zeven verschillende systemen – over naar één ERP-systeem waar alles op draait. SAP implementeerde niet alleen het ERP-pakket, waardoor Hubo’s backoffice maar ook aankoop en verkoop in een stabiele omgeving verlopen, maar vulde die oplossing ook aan met SAP Hybris waardoor Hubo een directe link met zijn klanten heeft. Dat laat hen onder meer toe op maat gemaakte campagnes te voeren, specifieke condities aan te bieden, enz.
De transformatie van ‘multichannel’ naar ‘omnichannel’ is een ongoing proces dat beantwoordt aan de nieuwe manier waarop geleefd én geshopt wordt, menen ze bij Hubo. Een element dat daarin erg belangrijk is, is masterdata. Logistieke of financiële data volstaan niet langer. Alle data voor elk product zijn nodig: afbeeldingen, afmetingen, eigenschappen, leveringstijden, … Op de website van Hubo staan nu 45.000 producten, maar het is de bedoeling er 1 miljoen op te hebben staan. “Het is duidelijk dat het een andere aanpak vereist om alle data op een efficiënte manier te verzamelen” legt Marc Henkens, e-commerce manager uit. “Het systeem achter de webshop moet voor de onlineconsument vooral simpel en snel zijn. Ook de relatie met onze klanten verandert. Als een klant in de winkel iets niet vindt, kunnen we hem ter plekke helpen. Diezelfde service moeten we ook online kunnen doortrekken. Klanten moeten ook op de website gemakkelijk, snel en veilig een oplossing voor hun probleem vinden.”