Hoe retailers een groenere Black Friday kunnen leveren

(Advertorial) Welke stappen moeten er worden gezet in de richting van een duurzame scheepvaart in november en daarna.

Dit jaar, op 25 november, zullen detailhandelszaken, online marktplaatsen en e-commerce bedrijven consumenten opnieuw een verscheidenheid aan aanbiedingen met korting aanbieden. Tien jaar geleden was Black Friday een winkelevenement dat verband hield met de Thanksgiving-vakantie. Het werd grotendeels genegeerd buiten Noord-Amerika. Vandaag de dag is het een van de grootste winkeldagen van het jaar. In 2021 was ongeveer 78% van de internetzoekopdrachten met betrekking tot Black Friday afkomstig van buiten de Verenigde Staten (US).[1]
 
Maar naarmate de dag in populariteit is gegroeid, heeft zij steeds meer kritiek gekregen. Campagnevoerders hebben er al snel op gewezen dat een toename van het winkelen kan overeenkomen met een toename van het afval. En gezien de extra productie, de reis naar de winkel en de thuisbezorging is Black Friday onvermijdelijk beschuldigd van een stijging van de uitstoot.
 
Nu meer dan ooit moeten detailhandelaren en e-commerce-bedrijven de milieu-impact van hun verkopen tot een minimum beperken. Uit onderzoek blijkt dat 60% van de mondiale consumenten de duurzaamheid van een bedrijf in overweging neemt bij het nemen van een aankoopbeslissing.[2] Aangezien consumenten meer verwachten van de mensen waar ze van kopen, zullen ze waarschijnlijk ook bedrijven belonen voor de stappen die ze nemen.
 
Als onderdeel van hun inspanningen om Black Friday groener te maken, moeten bedrijven overwegen hoe ze de levering van hun producten zo duurzaam mogelijk kunnen maken. Toch zal ongeveer 77% van het geld dat aan de dag wordt besteed waarschijnlijk door online aankopen worden geproduceerd.[3]       
 
nShift heeft zojuist een gids ontwikkeld om u te helpen met meerdere opties die u zou kunnen hebben als u nadenkt over het groener maken van Black Friday. In deze gids wordt onderzocht hoe bedrijven duurzamere leveringsopties kunnen creëren en met hun klanten kunnen samenwerken om de uitstoot te verminderen. Het toont aan dat de toegang tot de juiste dragers en reële gegevens over de huidige emissies kan helpen een 'groenere vrijdag'-ervaring te creëren die de planeet ten goede komt en bedrijven helpt een voorsprong op de concurrentie te behouden.
 
Bezoek onze website via deze link en download de volledige PDF-gids - Hoe retailers een groenere Zwarte Vrijdag kunnen leveren  - Geniet van het lezen!

Recente nieuwsberichten

H.Essers neemt Italiaanse transporteur Romano Trasporti over

Logistiek dienstverlener H.Essers neemt het Italiaanse transportbedrijf Romano Trasporti over. Romano Trasporti heeft zijn thuisbasis in het zuiden van Italië, maar is zowel nationaal als internationaal actief, en uitgegroeid tot een belangrijke speler in de healthcare sector. De familie Romano zocht naar eigen zeggen naar een gelijkgestemde partner om verdere stabiele groei mogelijk te maken. Voor H.Essers past de acquisitie in zijn groeistrategie om zijn logistieke healthcare netwerk in Italië uit te breiden en te versterken.

CaptureTech lanceert cyber security oplossing voor logistieke processen

IT-bedrijf CaptureTech, gespecialiseerd in logistiek, security en ICT-diensten, introduceert CaptureTech Cyber Shield, een flexibel pakket van cyber security-diensten die specifiek ontworpen zijn voor organisaties met logistieke processen.

Consument kan maatschappelijke kosten van online pakjes drastisch verminderen

Volgens de resultaten van het VIL-project Green Last Mile (E-pack) kunnen de duurzaamheidskosten met 21% dalen, als de consument steeds voor de meest duurzame leveroptie kiest. Consumenten zijn steeds meer alert voor duurzamer aankopen, zowel offline als online. E-commerce kan in de juiste omstandigheden duurzamer zijn dan offline shoppen, maar zowel voor de handelaar als voor de consument is er meer inzicht en transparantie nodig. Het project Green Last Mile (E-Pack) had als insteek daar iets aan te doen.

Element Logic aanwezig bij Transport & Logistics 2023

(Advertorial) Van 17-19 oktober vindt Transport & Logistics 2023 plaats in Antwerpen. De focus zal deze 3 dagen liggen op Digitalisatie, Circulariteit en E-commerce. De perfecte gelegenheid voor Element Logic om dit jaar voor het eerst aanwezig te zijn in België.

Maak kennis met Optimact op ICT & Logistiek 2023

(Advertorial) Zoals elk jaar is Optimact weer van de partij op ICT&Logistiek in de Jaarbeurs in Utrecht, dé hotspot voor technologische vernieuwing in de logistieke wereld. Onze focus? Bedrijven die kampen met voorraadproblemen en lange doorlooptijden laten zien dat het anders - en beter – kan met onze IT-oplossing. Met de juiste strategie en software kunnen alle spelers in de IT- en logistieke arena hun voorraadketen beheren én beheersen.

Indexering kilometerheffing voor vrachtwagens in Wallonië

De Raad van Bestuur van SOFICO (Société wallonne de financement complémentaire des infrastructures) heeft een tariefindexering goedgekeurd van de kilometerheffing voor vrachtwagens in Wallonië. Die zal ingaan op 1 januari 2024. De indexering wordt berekend op basis van de consumptieprijsindex van augustus 2023 en volgt zo de prijsschommelingen van producten en diensten in België.

DPD investeert 250 miljoen in uitbreiding in Benelux

DPD, aanbieder van internationaal pakketvervoer en onderdeel van Geopost, heeft ruim 250 miljoen euro geïnvesteerd in de uitbreiding en verbetering van zijn hubs en depots in de Benelux. Dat zou resulteren in een stijging van de capaciteit naar 750.000 pakketten per dag. Tegelijk investeert DPD in de groei en betrouwbaarheid van het aantal internationale netwerkverbindingen vanuit de Benelux.

Sartorius Stedim Biotech automatiseert nieuwe logistieke vestiging met Jungheinrich

Sartorius Stedim Biotech in Frankrijk is een toonaangevende speler in de biofarmaceutische industrie. Om haar logistieke processen te optimaliseren, de omlooptijden te verkorten en de magazijncapaciteit te vergroten, neemt de onderneming haar intrek in een nieuwe logistieke vestiging bij de hoofdzetel in Aubagne (Frankrijk). Daarbij werd Jungheinrich, leverancier van intralogistiek-oplossingen, in de arm genomen voor de automatisering van de toekomstige vestiging.

BASF rolt OMP Unison Planning uit naar alle petrochemische vestigingen

De petrochemische divisie van chemiereus BASF legt de laatste hand aan de wereldwijde uitrol van OMP’s Unison Planning naar alle regio’s. De uitrol vormt het sluitstuk van een wereldwijd programma om geïntegreerde planningsprestaties te leveren aan de overige productievestigingen van de petrochemische divisie en de aanverwante afdelingen.

Trendrapport van Aptean voor de voedings- en drankensector wijst op belang van cloudadoptie

Softwareleverancier Aptean heeft een trendrapport gepubliceerd voor de voedings- en drankensector in België en Nederland. Het onderzoek, dat in augustus 2023 samen met onderzoeksbureau B2B International werd uitgevoerd, ging bij ruim honderd voedselproducenten en distributeurs in België en Nederland na op welke manier de grootste uitdagingen in de sector nieuwe trends aandrijven en de groeitrajecten van bedrijven beïnvloeden. Er werden vijf belangrijke trends geïdentificeerd die de voedings- en drankenindustrie in 2024 vorm zullen geven. Die trends zijn, samen met de volledige onderzoeksresultaten, beschikbaar in het rapport ‘Aptean’s 2024 Trendrapport voor de voedings- en drankensector voor Nederland en België’.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.