Hoe garandeer je te allen tijde een covidproof magazijn?
Het ziet ernaar uit dat we nog een hele tijd op veilige afstand van elkaar zullen moeten werken. Anderhalve meter blijft dus de regel. En zelfs al klaart de viruslucht eindelijk op, dan nog is het raadzaam snel naar een virusveilige omgeving te kunnen schakelen mochten we opnieuw door een epidemie worden getroffen. In die context is een oplossing op basis van tags een duurzame oplossing om van een veilige afstand een gezonde reflex te maken.
In tegenstelling tot kantoorpersoneel kunnen productie- en magazijnmedewerkers onmogelijk thuiswerken. Voor veel bedrijven is het dan ook een grote uitdaging efficiënt te blijven werken en tegelijk een optimale veiligheid voor de mensen te garanderen.
Intussen zijn persoonlijke beschermingsmiddelen zoals handgels en mondmaskers helemaal ingeburgerd. Toch blijft fysieke afstand houden de beste manier om de overdracht van virussen te voorkomen. Het is dan ook interessant glijdende werkuren in te voeren, meerdere pauzemomenten in te lassen en externen uit het magazijn te weren. In de mate dat dat mogelijk is uiteraard. Ook de lay-out in het magazijn aanpassen met meer eenrichtingsverkeer – eventueel in combinatie met een aangepaste aansturing via het WMS – kan helpen om de stromen beter te scheiden. Die nieuwe manier van werken kan uiteraard wel ten koste gaan van de efficiëntie.
Toch zullen die ingrepen niet kunnen vermijden dat medewerkers geregeld moeten samenwerken en/of elkaar kruisen. Dan is het vaak lastig om die veilige afstand steeds te garanderen en die niet te laten afhangen van persoonlijke perceptie. Medewerkers vriendelijk vragen om steeds afstand te houden, zal dan ook maar een matig effect hebben.
Tags met respect voor sociale afstandsregels
Wil je de sociale afstandsregels afdwingen, dan zullen draagbare tags met nabijheidssensoren meer impact hebben. Via een geluidssignaal of vibratie geven zij medewerkers een waarschuwing wanneer ze te dicht bij elkaar in de buurt komen.
Als je een dergelijke oplossing installeert, is het uiteraard belangrijk dat je voor een optimale gebruikersvriendelijkheid zorgt. Alleen zo verkrijg je dat zo’n systeem helemaal geaccepteerd wordt. In veel magazijnen is het bijvoorbeeld niet interessant met een geluidssignaal te werken om een alarm te genereren. In een lawaaierige omgeving zal een geluidssignaal immers enkel werken als het volume hoog genoeg staat. Dat kan medewerkers evenwel storen of zelfs verwarren. Daardoor kunnen de medewerkers zich tegen het systeem gaan keren. Een vibratie, die alleen merkbaar is voor diegene die de tag draagt, werkt in zo’n context veel beter. Een lichte vibratie zal de medewerker ook niet storen tijdens zijn dagelijkse activiteiten.
Doorgaans ervaren medewerkers het gewicht van een elektronische tag met nabijheidssensoren niet als heel vervelend. Dat gewicht komt meestal overeen met dat van de ID-badge die medewerkers in productie- en magazijnomgevingen vaak al dragen.
In sommige omgevingen – als er ook buiten wordt gewerkt, bijvoorbeeld – kan een beperkte wifi-ontvangst wel een hindernis vormen. Je kunt dat probleem omzeilen door gebruik te maken van ultrabreedbandtechnologie om de bewegingssensoren te ondersteunen. Verder zullen gebruikersvriendelijke hardware en firmware niet alleen de acceptatie door de medewerkers verhogen, maar ook de set-uptijden en -kosten binnen de perken houden.
Dat onwillige medewerkers het systeem toch zullen proberen te saboteren, valt helaas nooit uit te sluiten. Als mensen het systeem zelf kunnen aan- en uitzetten wanneer ze dat willen, heb je sowieso geen waterdichte oplossing. Beter is het een aangepaste uitschakelvolgorde te voorzien. Zo kunnen managers ervoor zorgen dat de technologie steeds actief blijft binnen de productie- of magazijnmuren. Op die manier kun je vermijden dat je afhankelijk bent van de goodwill van de medewerkers.
Extra voordelen sociale afstandstags
Een bijkomend voordeel van tags met een sociale afstandsfunctie is dat ze toelaten accuraat te reageren bij mogelijke besmettingen. Met behulp van wat extra hardware is het immers mogelijk een vrij precieze real-time locatie van een medewerker te bepalen. Software zoals heftrucktelemetrie kan managers helpen een raamwerk te creëren dat toelaat het maximum uit tag-to-tag-data te halen, met dashboards en alarmen met het oog op goed onderbouwde acties.
Door de datalogging binnen het systeem kan dan ook snel worden achterhaald wie (te dicht) in de buurt van een besmette medewerker is geweest. Door de locatiegeschiedenis van de medewerker in kwestie uit te pluizen, is het ook mogelijk de locaties waar de medewerker het meest (recent) is geweest eerst te ontsmetten.
Op die manier krijg je als manager ook de dagelijkse circulatie van de medewerkers goed in kaart. Je ziet meteen of op bepaalde momenten te veel medewerkers tegelijk in een bepaalde ruimte of zone aanwezig zijn. Op dat moment kun je bijvoorbeeld ook een gemeenschappelijk alarm naar de verschillende medewerkers in die zone versturen.
Een goed zicht hebben op hoe medewerkers zich door de verschillende zones bewegen is niet alleen handig om in coronatijden besmettingen te vermijden. Het laat ook toe logistieke stromen te herbekijken met het oog op een betere veiligheid in het algemeen. Dat geldt zeker als (sommige van) die medewerkers met material handling equipment aan de slag zijn.
Maar wat met de privacy van de medewerkers bij zo’n systeem? Een mogelijke oplossing is bij de dagelijkse tracking elke tag enkel met een nummer en niet met de persoonsgegevens te associëren. Tags worden dan alleen geassocieerd met individuele medewerkers buiten het systeem om, bijvoorbeeld wanneer er effectief een besmetting is vastgesteld. Daarvoor kan dan bijvoorbeeld een HR-medewerker verantwoordelijk worden gesteld, die alle informatie strikt vertrouwelijk houdt.