Hoe digitalisering van carrier connectivity voordelen voor jouw organisatie én klanten oplevert

Het aantal online aankopen dat Nederlanders doen, blijft toenemen.Tegelijkertijd stijgen verwachtingen van klanten en consumenten, en heeft de markt te maken met verschillende uitdagingen (

klik hier). Zo kun je als bedrijf kiezen uit diverse transportmogelijkheden en transporteurs die allemaal verschillende tarieven, systemen en regels hanteren. Deze diversiteit compliceert het logistieke proces en vergroot de kans dat er iets fout gaat. Dat is zonde, want carrier connectivity is juist een aspect waarop je een groot concurrentievoordeel kunt behalen wat betreft je reputatie en klanttevredenheid. Gelukkig kan technologie je daar op verschillende manieren bij helpen.

Altijd verbonden en realtime inzichtSnelle levering en continu op de hoogte zijn van bestellingen zijn geen nice to haves meer voor consumenten, maar must haves. Door digitale carrier connectivity optimaliseer je inefficiënte, handmatige processen en zorg je ervoor dat je altijd in verbinding staat met transporteurs en andere logistieke dienstverleners. Zo verminder je wachttijden, kun je een betere inschatting maken over wanneer een pakket wordt bezorgd en zorg je dat onderdelen van de supply chain beter op elkaar zijn afgestemd. Ook geef je klanten en consumenten veel meer inzicht in het bestelproces. Ze krijgen bijvoorbeeld niet alleen meldingen van de status van de zending, maar kunnen ook veelal real-time achterhalen waar hun zending zich bevindt. Daarmee lever jij nét dat extra stukje service in vergelijking met concurrenten.

Naadloze connecties, communicatie en samenwerkingZelf contact houden met vervoerders is een complex en tijdrovend proces. Je moet rekening houden met verschillende systemen, transportmodaliteiten, regels en protocollen. Bovendien veranderen supply chains continu en verhogen marktontwikkelingen, zoals e-commerce, de druk om te digitaliseren. Door middel van technologie kun je een netwerk van klanten, leveranciers, logistieke dienstverleners en andere handelspartners automatisch met elkaar verbinden. Deze zijn allemaal aangesloten op hetzelfde systeem, waardoor jij gemakkelijk en sneller kunt switchen tussen transporteurs én je er altijd zeker van bent dat documenten, gegevens en goederen beheerd zijn.
Voldoen aan wet- en regelgevingBij de verzending van pakketten heb je te maken met allerlei verschillende wetten en regels wat betreft productinformatie, zoals gevaarlijke goederen, en specifieke labels. Dit hangt niet alleen van de transporteur af, maar ook van het betreffende land of continent waar een zending vandaan komt of heen moet. En dan hebben we het nog niet eens over de verschillen tussen de voorschriften van productsoorten. Wie dit allemaal handmatig verwerkt, is enorm veel tijd kwijt. Bovendien is de kans op fouten groter. Voor al deze uitdagingen bieden systemen voor global trade management en geautomatiseerde carrier connectivity een oplossing. Met behulp van technologie zie je meteen welke gegevens verplicht zijn en aan welke eisen een document moet voldoen. Door automatische updates voldoen jouw verzendingen altijd aan de laatste eisen en ben jij op ieder moment up-to-date als het aankomt op douane- en handelsregels.

Carrier connectivity is een complex aspect van het logistieke proces. Met behulp van technologie kun je dit echter vereenvoudigen en een betere integratie bewerkstelligen. Het neemt niet alleen werk uit handen, maar zorgt er ook voor dat je flexibel bent en met ontwikkelingen van de markt kunt meebewegen. Bovendien geeft het jou én je klanten realtime inzicht en de garantie dat pakketten voldoen aan geldende wet- en regelgeving. Zo sta jij als bedrijf nooit meer voor verrassingen.

Deze blog werd geschreven door Eric Geerts, directeur Product Management bij Descartes.
Foto's copyright van CBS

Recente nieuwsberichten

Ruim 200 temperatuurgecontroleerde voertuigen vervoegen Europese vloot van UPS Healthcare

Meer dan 20 miljoen euro investeert UPS Healthcare in de uitbreiding van zijn temperatuurgecontroleerde vloot. De logistieke speler koopt ruim 200 ultramoderne voertuigen om zijn koudeketencapaciteit te versterken in Nederland, Italië, Hongarije en Frankrijk. De faciliteiten in Heist-op-den-Berg zullen ook gebruikmaken van de vloot, waardoor die hun logistieke capaciteit kunnen uitbreiden. De huidige vloot vandaag bestaat uit meer dan 1.100 temperatuurgecontroleerde voertuigen.

Supply Chain Company opent deuren in Spanje en het VK

De Nederlandse IT-dienstverlener Supply Chain Company blijft groeien. Het bedrijf opende eerder dit jaar een vestiging in Spanje en afgelopen maand een in het Verenigd Koninkrijk. De expansie is volgens Supply Chain Company te danken aan de groeiende vraag naar planningsoplossingen bij producenten en retailers.

TGW brengt LivePick op de markt

De LivePick bestaat uit een slim opslagsysteem met mobiele robots. Door de modulaire opbouw en de plug-and-play-opzet van deze installatie duurt het slechts zes tot twaalf maanden om de LivePick operationeel te krijgen. Belangrijke voordelen van het systeem zijn de schaalbaarheid van de oplossing en de hoge flexibiliteit. De LivePick is zowel geschikt voor e-commerce- als klassieke retailomgevingen.

Renault Trucks, Jumbo en SVZ testen elektrische Oxygen-truck voor stadslogistiek

Renault Trucks zet zijn onderzoeks- en ontwikkelingswerkzaamheden met het prototype Oxygen verder. Terwijl een eerste testfase in Lyon en Parijs nog loopt, gaat de fabrikant een nieuwe test uitvoeren met een tweede versie van deze elektrische truck voor stadslogistiek. In oktober 2024 zal in Amsterdam een versie met koelunit worden getest, die is ontworpen met steun van Renault Trucks Nederland en in samenwerking met supermarktketen Jumbo en SVZ.

Linde lanceert multi-inzetbare stapelaars voor nauwe ruimtes

Het basisprincipe achter de nieuwe L10 - L16 B stapelaars is om een compacte oplossing te bieden voor nauwe werkruimtes. Deze compacte meeloopuitvoeringen hebben een hefhoogte tot 5,47 meter en een draagvermogen tot 1,0 à 1,6 ton, en zijn geschikt voor een breed scala aan transporttaken in magazijnen en productieruimtes.

Vandewiele automatiseert met magazijnrobots van Exotec

Ontwerper en producent van textielmachines Vandewiele gaat samenwerken met aanbieder van magazijnrobots Exotec. Vandewiele wil zijn magazijn in Marke verder automatiseren met het Skypodsysteem, om zo de workflow en opslagruimte te optimaliseren.

Veertig procent van de verladers en logistieke dienstverleners wil investeren in transporttechnologie

Descartes Systems Group, softwareleverancier voor supply chain en logistiek, heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn achtste jaarlijkse Global Transportation Management Benchmark Survey. Uit het onderzoek blijkt dat veertig procent van de ondervraagde verladers en logistieke dienstverleners van plan is te investeren in transporttechnologie om zich voor te bereiden op de veranderende sector en regelgeving. Voor bedrijven die financieel het best presteren en waar de directie transport als een concurrentiewapen ziet, bedraagt dat aantal 44 procent. Bij organisaties die financieel minder goed presteren, ligt het percentage op 32 procent.

DHL onderzoekt trends in e-commerce

DHL eCommerce heeft het eerste deel gepubliceerd van zijn wereldwijde Online Shopper Trends Report 2024. Het rapport biedt inzicht in het gedrag van online shoppers wereldwijd. Het belicht trends die het huidige e-commercelandschap vormgeven, gebaseerd op een onderzoek onder 12.000 consumenten in 24 landen, waaronder Nederland en België.

Arvato ontwikkelt geavanceerde robotarm

Arvata, logistieke dienstverlener voor e-commerce en b2b en onderdeel van Bertelsmann, introduceert Leleka. Deze robotarm is ontworpen voor de picking en sortering van modeartikelen in magazijnomgevingen. De innovatie werd volledig in-house ontwikkeld door Arvato’s research & development team. Leleka is intussen live op Arvato’s site in Hannover.

Generix kondigt volgende innovatiefase aan

De leverancier van bedrijfssoftware met een reeks SaaS-oplossingen voor supply chain, financiën, handel en b2b-integratie kondigt zijn volgende innovatiefase aan, met een investering van honderd miljoen euro tot het boekjaar 2028. Het doel is om de volledige portfolio van toepassingen en technologieën opnieuw uit te vinden in het tijdperk van AI. Dat moet leiden tot een vernieuwd portfolio van digitale applicaties en technologieën, die AI-ready en cloud-agnostisch zijn.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.