Hoe Digital Champions hun supply chain aanpakken

In zijn rapport ‘Connected & Autonomous Supply Chains 2025’ maakt PwC duidelijk hoe anders Digital Champions hun supply chain aanpakken. Pioniers op het gebied van supply chain excellence kunnen als voorbeeld dienen om ketens te wapenen tegen verstoringen zoals Covid-19.

Zo blijkt dat bedrijven met een geavanceerde supply chain een digitale tweeling – of virtuele replica – van hun supply chain creëren (47%) om de transparantie ervan te maximaliseren. Gemiddeld maakt slechts 12% daar werk van. Zo’n digitale tweeling laat bedrijven toe om simulaties uit te voeren, bijvoorbeeld door te vergelijken wat er daadwerkelijk in de supply chain gebeurt met wat gepland is. Aangezien een grotere zichtbaarheid in de financiële en logistieke stromen van de supply chain nog nooit zo kritisch is geweest, zal het hebben van een digitale tweeling alleen maar belangrijker worden.

Vraag en aanbod bijstellen op basis van daadwerkelijke orders, verbruikte materialen of veranderingen in de productie, zijn van groot belang bij verstoringen zoals Covid-19. Toch is de kloof tussen de vooruitgang die bedrijven maken ook hier groot. Bijna een derde van de Digital Champions (29%) verbetert hun end-to-end planning al met dynamische methoden waaronder scenarioanalyses, tegenover slechts 12% van alle bedrijven.

Ook leveranciers, producenten, logistieke dienstverleners en klanten verbinden via 'slimme logistiek' zal aan belang winnen. Echter, slechts 18% van alle bedrijven zet slimme logistiek nu al bovenaan de agenda en amper een derde is intussen overgegaan tot het implementeren van die technologie, vergeleken met 59% van de Digital Champions die dat als een hoge of zelfs topprioriteit beschouwt. Van die Digital Champions is al 82% overgegaan tot een implementatie. Verder gebruikt 70% van de Digital Champions financiële data om beslissingen over hun supply chain te nemen, terwijl gemiddeld amper 31% dat doet.
Ook wat het gebruik van artificiële intelligentie (AI) betreft, lopen de Digital Champions voorop. Ze maken meer gebruik van data en passen vaker AI toe bij belangrijke beslissingen over hun supply chain. Let wel, AI goed gebruiken is niet altijd eenvoudig. Bedrijven moeten immers de relevante data in de hele supply chain zien te verzamelen. In totaal heeft slechts één op de vijf bedrijven (22%) al een platform voor AI en geavanceerde analyses geïmplementeerd. De belangstelling neemt echter toe. Van de ondervraagde bedrijven is 38% begonnen met pilots op dit gebied, terwijl nog eens 22% van plan is dat binnen de komende vijf jaar te doen.

Dit PwC-rapport is gebaseerd op kwantitatief onderzoek, bestaande uit interviews die tussen oktober 2019 en januari 2020 zijn afgenomen bij 1.601 topmanagers van bedrijven in 33 regio's in EMEA, Noord- en Zuid-Amerika en APAC. De resultaten van het wereldwijde onderzoek werden gewogen naar het BBP van het gebied om een evenwichtig beeld te krijgen.

Recente nieuwsberichten

Opnieuw commerciële transporten op de Lovaart

Eind september 2024 vond voor het eerst sinds lange tijd niet-toeristisch verkeer plaats op de Lovaart, op het traject tussen Veurne en Oostende. Betonproducent De Brabandere uit Veurne testte er de mogelijkheid om zeezand uit Oostende voor de productie van beton via de binnenvaart te vervoeren. Die testvaarten verliepen via de kanalen Plassendale-Nieuwpoort en Nieuwpoort-Duinkerke tot op de Lovaart en Regionaal Overslagcentrum (ROC) Veurne. De testvaarten zijn het resultaat van een doorgedreven samenwerking tussen POM West-Vlaanderen, De Vlaamse Waterweg nv, Multimodaal.Vlaanderen (VIL), De Brabandere en Barging Solutions.

Heppner neemt Segers Internationaal Transport over

Na de overnames van het Nederlandse HaCas in 2017 en het Belgische DINA in 2021 breidt de bedrijvengroep Heppner zich nu verder uit in de regio met de aankoop van Segers Internationaal Transport, een Nederlands familiebedrijf dat gespecialiseerd is in internationale verkeersstromen tussen Nederland en Spanje.

DB Schenker en Microsoft Cloud Logistics gaan samen voor CO2-neutraal transport

DB Schenker werkt samen met Microsoft Cloud Logistics aan het gebruik van Sustainable Aviation Fuel (SAF) en Sustainable Marine Fuel (SMF). Daarmee willen beide partners hun gezamenlijke ambitie benadrukken om de ecologische voetafdruk van hun transportactiviteiten te verkleinen. De samenwerking omvat ook het bouwen van ‘best-in-class’ warehouses en het inzetten van vrachtwagens op alternatieve energie. Dat betekent volgens beide bedrijven een belangrijke stap in de richting van minder CO2-uitstoot die gepaard gaat met hun logistieke activiteiten (Scope 3) in vergelijking met transport waar gebruik wordt gemaakt van conventionele fossiele brandstoffen.

Inetum-Realdolmen wordt Inetum

De Belgische digitale dienstverlener Inetum-Realdolmen kondigt zijn officiële rebranding aan naar Inetum. Deze strategische stap betekent naar eigen zeggen een belangrijke vooruitgang in de groei van het bedrijf en sluit aan bij de internationale koers van de Inetum Group, een toonaangevende Europese speler in digitale diensten.

Samengestelde AI en supply chain data governance zijn belangrijkste supply chain planning-technologieën volgens Gartner

“Supply chain planning-leiders zijn bezig met het ontwikkelen van transformatie-roadmaps die voorrang geven aan het leveren van geavanceerde beslissingsintelligentie en geautomatiseerde besluitvorming”, zegt Eva Dawkins, director analyst bij Gartner Supply Chain. “Samengestelde AI (ofwel ‘composite AI’), de gecombineerde toepassing van verschillende AI-technieken om de efficiëntie van leren te verbeteren, zal de optimalisering en automatisering van veel planningsactiviteiten stimuleren, terwijl supply chain data governance de basis vormt voor digitale transformatie”, aldus nog Eva Dawkins.

ICT&Logistiek en Logistica Next: dé driedaagse logistieke hotspot!

(Advertorial) Van 5 tot en met 7 november 2024 transformeert de Koninklijke Jaarbeurs tot dé driedaagse hotspot waar de hele logistieke sector bijeenkomt. Daar wil je bij zijn: je ontdekt er oplossingen bij de 300+ exposanten, laat je inspireren door 200 sprekers, leert over de laatste trends en ontwikkelingen, benut de case studies en wisselt ervaringen uit met duizenden professionals.

AgriEuro automatiseert beheer van reserveonderdelen met Dematic

AgriEuro, een leverancier van apparatuur en producten voor de landbouw en tuinonderhoud in Italië, heeft Dematic geselecteerd om een AutoStore-systeem te installeren in zijn nieuwe logistieke centrum in Spoleto (Umbrië). Die faciliteit wordt in de komende maanden gebouwd en breidt de locatie uit waar ook het hoofdkantoor is gevestigd. Het is de bedoeling dat het logistieke centrum zich uitsluitend richt op aftersales-activiteiten, zoals het dagelijkse beheer van reserveonderdelen en andere kleine componenten

Kuehne+Nagel huldigt zijn grootste logistieke hub ooit in

Kuehne+Nagel heeft het nieuwe distributiecentrum van Adidas in Mantova, Noord-Italië, officieel geopend. De logistieke hub, gekenmerkt door doorgedreven digitalisering en duurzaamheid, gaat gepaard met een investering van 350 miljoen euro, de grootste investering van het logistieke bedrijf tot nu toe. Naast groeimogelijkheden biedt de site ook werkgelegenheid voor ruim 700 nieuwe medewerkers met een focus op technische en digitale vaardigheden.

Belgen kopen 40% meer online dan een jaar geleden

Onderzoek van Descartes toont aan dat 38% van de Belgische consumenten meer producten online hebben gekocht ten opzichte van een jaar geleden. Voor het onderzoek bevroeg de aanbieder van SaaS-oplossingen, samen met Sapio Research, voor het derde jaar op rij 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika, waarvan 250 consumenten uit België. De deelnemers werd gevraagd naar hun ervaringen met online aankopen en thuisbezorging in de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

UPTR onderzoekt financiële gezondheid Transport en Logistiek

Naar jaarlijkse traditie heeft UPTR, de belangenvereniging van Belgische vervoerders en logistieke spelers, een studie laten uitvoeren naar de financiële gezondheid van de transportsector, dit jaar geïntegreerd met de sector logistiek.

Daartoe heeft het audit- en financieel adviesbureau BDO de jaarrekeningen (eind juli 2024 ingediend bij de NBB) van Belgische bedrijven met als hoofd-NACE-code de code ‘494 – Goederenvervoer over de weg en verhuisdiensten’, maar ook de (logistieke) codes ‘521 – Opslag en opslagfaciliteiten’ en ‘522 – Aanvullende diensten voor transport’ onder de loep genomen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.