Hoe de geschikte elektrische transpallet of stapelaar kiezen?

(Advertorial)Er zijn heel wat verschillende typen elektrische transpalletten en stapelaars op de markt. Geen wonder dat het soms moeilijk is de bomen door het bos te zien. Welke elektrische transpalletten of stapelaars zijn het meest geschikt voor welke toepassing?

Ameise versus Jungheinrich
Jungheinrich is een grote speler op de Belgische markt wat betreft intralogistieke oplossingen. Het bedrijf biedt twee merken elektrische transpalletten en stapelaars aan: Jungheinrich én Ameise. Het merk Ameise is één van de huismerken van de webshop van Jungheinrich - Jungheinrich PROFISHOP - en werd opgericht in 1948 door de founder van Jungheinrich, meer bepaald dr. Friedrich Jungheinrich.
Het productgamma van beide merken omvat zowel elektrische transpalletten als stapelaars van Duitse makelij die lasten verplaatsen en/of heffen. Waar zit dan precies het verschil? Het verschil zit hoofdzakelijk in de toepassing waarvoor de trucks worden ingezet.

Ameise: ideale keuze bij lagere gebruiksintensiteit
Het zijn niet noodzakelijk alleen kleine zelfstandigen die kiezen voor een elektrische transpallet of stapelaar van Ameise. Ook KMO’s, die het werk van hun medewerkers willen verlichten, opteren bij occasioneel gebruik voor Ameise. Dienen er bijvoorbeeld dagelijks slechts een beperkt aantal palletten verplaatst of getild te worden, dan is een Ameise truck een veilige keuze. Ook als ergonomisch alternatief voor een manuele handtranspallet verkiezen heel wat bedrijven een Ameise elektrische transpallet. De Ameise elektrische trucks zijn immers budgetvriendelijk en vormen tegelijkertijd een interessante investering die het comfort en de ergonomie van de gebruikers verbetert.
 
Niets dan voordelen met lithium-ion batterijen
De elektrische transpalletten en stapelaars van Ameise zijn uitgerust met een compacte en lichte lithium-ion batterij. Dit maakt dat deze trucks kort en wendbaar zijn en zodoende eenvoudig te manoeuvreren in kleine ruimten. De lithium-ion batterijen zijn bovendien onderhoudsvrij en makkelijk te laden. Ook ontsnappen er tijdens het laden geen gassen (waterstof). Zodoende is het niet noodzakelijk de batterijen in geventileerde ruimten te laden.

Jungheinrich bij regelmatig of intensief gebruik
Wanneer de truck gedurende meer dan enkele uren gebruikt dient te worden of palletten over een grotere afstand vervoerd moeten worden, dan neemt de gebruiksintensiteit toe. In dat geval volstaan de prestaties van de Ameise trucks niet meer en vormt Jungheinrich de beste keuze. Bij de trucks van Jungheinrich hoeven er immers geen toegevingen gedaan te worden wat betreft efficiëntie en gebruiksgemak. De trucks zijn eenvoudig te manoeuvreren en staan garant voor maximale prestaties. Bovendien verzekeren de trucks een stabiel transport bij ongelijke ondergronden of bij hellingen, alsook bij het lossen van vrachtwagens. De Jungheinrich elektrische transpalletten en stapelaars zijn dan ook uitermate geschikt voor de zwaarste en meest intensieve toepassingen.

Tal van varianten, opties en features beschikbaar
Quasi alle Jungheinrich trucks zijn verkrijgbaar met loodzuur of lithium-ion batterij. Op heden worden de meeste Jungheinrich trucks nog uitgerust met een loodzuur batterij. Voordelen hiervan zijn dat de trucks voordeliger zijn in aankoop dan hun lithium-ion tegenhangers en dat ze geschikt zijn voor gebruik bij zowel lichte als zware toepassingen. Lithium-ion is echter de meest duurzame energiebron. Deze batterijen onderscheiden zich door onder meer kortere laadtijden, de mogelijkheid tot tussentijds laden, een onderhoudsvrije werking en een langere levensduur. Daarenboven zijn deze batterijen tot 20% efficiënter in energieverbruik.
Bij aankoop van een elektrische transpallet of stapelaar van Jungheinrich kan gekozen worden uit een lange lijst van andere uitrustingsopties en prestatiefeatures. Bijvoorbeeld een geïntegreerde lader, een kruipgangschakelaar, tractiehulpmiddelen, … Dit laat Jungheinrich toe in te spelen op de behoeften van elke klant en zo het meest geschikte toestel aan te bieden.

Klik hier voor meer informatie. 

2022101114146847_advertorial-bijgevoegde-visual-ameise-pse-747469.jpg

Recente nieuwsberichten

Opnieuw commerciële transporten op de Lovaart

Eind september 2024 vond voor het eerst sinds lange tijd niet-toeristisch verkeer plaats op de Lovaart, op het traject tussen Veurne en Oostende. Betonproducent De Brabandere uit Veurne testte er de mogelijkheid om zeezand uit Oostende voor de productie van beton via de binnenvaart te vervoeren. Die testvaarten verliepen via de kanalen Plassendale-Nieuwpoort en Nieuwpoort-Duinkerke tot op de Lovaart en Regionaal Overslagcentrum (ROC) Veurne. De testvaarten zijn het resultaat van een doorgedreven samenwerking tussen POM West-Vlaanderen, De Vlaamse Waterweg nv, Multimodaal.Vlaanderen (VIL), De Brabandere en Barging Solutions.

Heppner neemt Segers Internationaal Transport over

Na de overnames van het Nederlandse HaCas in 2017 en het Belgische DINA in 2021 breidt de bedrijvengroep Heppner zich nu verder uit in de regio met de aankoop van Segers Internationaal Transport, een Nederlands familiebedrijf dat gespecialiseerd is in internationale verkeersstromen tussen Nederland en Spanje.

DB Schenker en Microsoft Cloud Logistics gaan samen voor CO2-neutraal transport

DB Schenker werkt samen met Microsoft Cloud Logistics aan het gebruik van Sustainable Aviation Fuel (SAF) en Sustainable Marine Fuel (SMF). Daarmee willen beide partners hun gezamenlijke ambitie benadrukken om de ecologische voetafdruk van hun transportactiviteiten te verkleinen. De samenwerking omvat ook het bouwen van ‘best-in-class’ warehouses en het inzetten van vrachtwagens op alternatieve energie. Dat betekent volgens beide bedrijven een belangrijke stap in de richting van minder CO2-uitstoot die gepaard gaat met hun logistieke activiteiten (Scope 3) in vergelijking met transport waar gebruik wordt gemaakt van conventionele fossiele brandstoffen.

Inetum-Realdolmen wordt Inetum

De Belgische digitale dienstverlener Inetum-Realdolmen kondigt zijn officiële rebranding aan naar Inetum. Deze strategische stap betekent naar eigen zeggen een belangrijke vooruitgang in de groei van het bedrijf en sluit aan bij de internationale koers van de Inetum Group, een toonaangevende Europese speler in digitale diensten.

Samengestelde AI en supply chain data governance zijn belangrijkste supply chain planning-technologieën volgens Gartner

“Supply chain planning-leiders zijn bezig met het ontwikkelen van transformatie-roadmaps die voorrang geven aan het leveren van geavanceerde beslissingsintelligentie en geautomatiseerde besluitvorming”, zegt Eva Dawkins, director analyst bij Gartner Supply Chain. “Samengestelde AI (ofwel ‘composite AI’), de gecombineerde toepassing van verschillende AI-technieken om de efficiëntie van leren te verbeteren, zal de optimalisering en automatisering van veel planningsactiviteiten stimuleren, terwijl supply chain data governance de basis vormt voor digitale transformatie”, aldus nog Eva Dawkins.

ICT&Logistiek en Logistica Next: dé driedaagse logistieke hotspot!

(Advertorial) Van 5 tot en met 7 november 2024 transformeert de Koninklijke Jaarbeurs tot dé driedaagse hotspot waar de hele logistieke sector bijeenkomt. Daar wil je bij zijn: je ontdekt er oplossingen bij de 300+ exposanten, laat je inspireren door 200 sprekers, leert over de laatste trends en ontwikkelingen, benut de case studies en wisselt ervaringen uit met duizenden professionals.

AgriEuro automatiseert beheer van reserveonderdelen met Dematic

AgriEuro, een leverancier van apparatuur en producten voor de landbouw en tuinonderhoud in Italië, heeft Dematic geselecteerd om een AutoStore-systeem te installeren in zijn nieuwe logistieke centrum in Spoleto (Umbrië). Die faciliteit wordt in de komende maanden gebouwd en breidt de locatie uit waar ook het hoofdkantoor is gevestigd. Het is de bedoeling dat het logistieke centrum zich uitsluitend richt op aftersales-activiteiten, zoals het dagelijkse beheer van reserveonderdelen en andere kleine componenten

Kuehne+Nagel huldigt zijn grootste logistieke hub ooit in

Kuehne+Nagel heeft het nieuwe distributiecentrum van Adidas in Mantova, Noord-Italië, officieel geopend. De logistieke hub, gekenmerkt door doorgedreven digitalisering en duurzaamheid, gaat gepaard met een investering van 350 miljoen euro, de grootste investering van het logistieke bedrijf tot nu toe. Naast groeimogelijkheden biedt de site ook werkgelegenheid voor ruim 700 nieuwe medewerkers met een focus op technische en digitale vaardigheden.

Belgen kopen 40% meer online dan een jaar geleden

Onderzoek van Descartes toont aan dat 38% van de Belgische consumenten meer producten online hebben gekocht ten opzichte van een jaar geleden. Voor het onderzoek bevroeg de aanbieder van SaaS-oplossingen, samen met Sapio Research, voor het derde jaar op rij 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika, waarvan 250 consumenten uit België. De deelnemers werd gevraagd naar hun ervaringen met online aankopen en thuisbezorging in de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

UPTR onderzoekt financiële gezondheid Transport en Logistiek

Naar jaarlijkse traditie heeft UPTR, de belangenvereniging van Belgische vervoerders en logistieke spelers, een studie laten uitvoeren naar de financiële gezondheid van de transportsector, dit jaar geïntegreerd met de sector logistiek.

Daartoe heeft het audit- en financieel adviesbureau BDO de jaarrekeningen (eind juli 2024 ingediend bij de NBB) van Belgische bedrijven met als hoofd-NACE-code de code ‘494 – Goederenvervoer over de weg en verhuisdiensten’, maar ook de (logistieke) codes ‘521 – Opslag en opslagfaciliteiten’ en ‘522 – Aanvullende diensten voor transport’ onder de loep genomen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.