Hoe de geschikte elektrische transpallet of stapelaar kiezen?

(Advertorial)Er zijn heel wat verschillende typen elektrische transpalletten en stapelaars op de markt. Geen wonder dat het soms moeilijk is de bomen door het bos te zien. Welke elektrische transpalletten of stapelaars zijn het meest geschikt voor welke toepassing?

Ameise versus Jungheinrich
Jungheinrich is een grote speler op de Belgische markt wat betreft intralogistieke oplossingen. Het bedrijf biedt twee merken elektrische transpalletten en stapelaars aan: Jungheinrich én Ameise. Het merk Ameise is één van de huismerken van de webshop van Jungheinrich - Jungheinrich PROFISHOP - en werd opgericht in 1948 door de founder van Jungheinrich, meer bepaald dr. Friedrich Jungheinrich.
Het productgamma van beide merken omvat zowel elektrische transpalletten als stapelaars van Duitse makelij die lasten verplaatsen en/of heffen. Waar zit dan precies het verschil? Het verschil zit hoofdzakelijk in de toepassing waarvoor de trucks worden ingezet.

Ameise: ideale keuze bij lagere gebruiksintensiteit
Het zijn niet noodzakelijk alleen kleine zelfstandigen die kiezen voor een elektrische transpallet of stapelaar van Ameise. Ook KMO’s, die het werk van hun medewerkers willen verlichten, opteren bij occasioneel gebruik voor Ameise. Dienen er bijvoorbeeld dagelijks slechts een beperkt aantal palletten verplaatst of getild te worden, dan is een Ameise truck een veilige keuze. Ook als ergonomisch alternatief voor een manuele handtranspallet verkiezen heel wat bedrijven een Ameise elektrische transpallet. De Ameise elektrische trucks zijn immers budgetvriendelijk en vormen tegelijkertijd een interessante investering die het comfort en de ergonomie van de gebruikers verbetert.
 
Niets dan voordelen met lithium-ion batterijen
De elektrische transpalletten en stapelaars van Ameise zijn uitgerust met een compacte en lichte lithium-ion batterij. Dit maakt dat deze trucks kort en wendbaar zijn en zodoende eenvoudig te manoeuvreren in kleine ruimten. De lithium-ion batterijen zijn bovendien onderhoudsvrij en makkelijk te laden. Ook ontsnappen er tijdens het laden geen gassen (waterstof). Zodoende is het niet noodzakelijk de batterijen in geventileerde ruimten te laden.

Jungheinrich bij regelmatig of intensief gebruik
Wanneer de truck gedurende meer dan enkele uren gebruikt dient te worden of palletten over een grotere afstand vervoerd moeten worden, dan neemt de gebruiksintensiteit toe. In dat geval volstaan de prestaties van de Ameise trucks niet meer en vormt Jungheinrich de beste keuze. Bij de trucks van Jungheinrich hoeven er immers geen toegevingen gedaan te worden wat betreft efficiëntie en gebruiksgemak. De trucks zijn eenvoudig te manoeuvreren en staan garant voor maximale prestaties. Bovendien verzekeren de trucks een stabiel transport bij ongelijke ondergronden of bij hellingen, alsook bij het lossen van vrachtwagens. De Jungheinrich elektrische transpalletten en stapelaars zijn dan ook uitermate geschikt voor de zwaarste en meest intensieve toepassingen.

Tal van varianten, opties en features beschikbaar
Quasi alle Jungheinrich trucks zijn verkrijgbaar met loodzuur of lithium-ion batterij. Op heden worden de meeste Jungheinrich trucks nog uitgerust met een loodzuur batterij. Voordelen hiervan zijn dat de trucks voordeliger zijn in aankoop dan hun lithium-ion tegenhangers en dat ze geschikt zijn voor gebruik bij zowel lichte als zware toepassingen. Lithium-ion is echter de meest duurzame energiebron. Deze batterijen onderscheiden zich door onder meer kortere laadtijden, de mogelijkheid tot tussentijds laden, een onderhoudsvrije werking en een langere levensduur. Daarenboven zijn deze batterijen tot 20% efficiënter in energieverbruik.
Bij aankoop van een elektrische transpallet of stapelaar van Jungheinrich kan gekozen worden uit een lange lijst van andere uitrustingsopties en prestatiefeatures. Bijvoorbeeld een geïntegreerde lader, een kruipgangschakelaar, tractiehulpmiddelen, … Dit laat Jungheinrich toe in te spelen op de behoeften van elke klant en zo het meest geschikte toestel aan te bieden.

Klik hier voor meer informatie. 

2022101114146847_advertorial-bijgevoegde-visual-ameise-pse-747469.jpg

Recente nieuwsberichten

Ruim 200 temperatuurgecontroleerde voertuigen vervoegen Europese vloot van UPS Healthcare

Meer dan 20 miljoen euro investeert UPS Healthcare in de uitbreiding van zijn temperatuurgecontroleerde vloot. De logistieke speler koopt ruim 200 ultramoderne voertuigen om zijn koudeketencapaciteit te versterken in Nederland, Italië, Hongarije en Frankrijk. De faciliteiten in Heist-op-den-Berg zullen ook gebruikmaken van de vloot, waardoor die hun logistieke capaciteit kunnen uitbreiden. De huidige vloot vandaag bestaat uit meer dan 1.100 temperatuurgecontroleerde voertuigen.

Supply Chain Company opent deuren in Spanje en het VK

De Nederlandse IT-dienstverlener Supply Chain Company blijft groeien. Het bedrijf opende eerder dit jaar een vestiging in Spanje en afgelopen maand een in het Verenigd Koninkrijk. De expansie is volgens Supply Chain Company te danken aan de groeiende vraag naar planningsoplossingen bij producenten en retailers.

TGW brengt LivePick op de markt

De LivePick bestaat uit een slim opslagsysteem met mobiele robots. Door de modulaire opbouw en de plug-and-play-opzet van deze installatie duurt het slechts zes tot twaalf maanden om de LivePick operationeel te krijgen. Belangrijke voordelen van het systeem zijn de schaalbaarheid van de oplossing en de hoge flexibiliteit. De LivePick is zowel geschikt voor e-commerce- als klassieke retailomgevingen.

Renault Trucks, Jumbo en SVZ testen elektrische Oxygen-truck voor stadslogistiek

Renault Trucks zet zijn onderzoeks- en ontwikkelingswerkzaamheden met het prototype Oxygen verder. Terwijl een eerste testfase in Lyon en Parijs nog loopt, gaat de fabrikant een nieuwe test uitvoeren met een tweede versie van deze elektrische truck voor stadslogistiek. In oktober 2024 zal in Amsterdam een versie met koelunit worden getest, die is ontworpen met steun van Renault Trucks Nederland en in samenwerking met supermarktketen Jumbo en SVZ.

Linde lanceert multi-inzetbare stapelaars voor nauwe ruimtes

Het basisprincipe achter de nieuwe L10 - L16 B stapelaars is om een compacte oplossing te bieden voor nauwe werkruimtes. Deze compacte meeloopuitvoeringen hebben een hefhoogte tot 5,47 meter en een draagvermogen tot 1,0 à 1,6 ton, en zijn geschikt voor een breed scala aan transporttaken in magazijnen en productieruimtes.

Vandewiele automatiseert met magazijnrobots van Exotec

Ontwerper en producent van textielmachines Vandewiele gaat samenwerken met aanbieder van magazijnrobots Exotec. Vandewiele wil zijn magazijn in Marke verder automatiseren met het Skypodsysteem, om zo de workflow en opslagruimte te optimaliseren.

Veertig procent van de verladers en logistieke dienstverleners wil investeren in transporttechnologie

Descartes Systems Group, softwareleverancier voor supply chain en logistiek, heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn achtste jaarlijkse Global Transportation Management Benchmark Survey. Uit het onderzoek blijkt dat veertig procent van de ondervraagde verladers en logistieke dienstverleners van plan is te investeren in transporttechnologie om zich voor te bereiden op de veranderende sector en regelgeving. Voor bedrijven die financieel het best presteren en waar de directie transport als een concurrentiewapen ziet, bedraagt dat aantal 44 procent. Bij organisaties die financieel minder goed presteren, ligt het percentage op 32 procent.

DHL onderzoekt trends in e-commerce

DHL eCommerce heeft het eerste deel gepubliceerd van zijn wereldwijde Online Shopper Trends Report 2024. Het rapport biedt inzicht in het gedrag van online shoppers wereldwijd. Het belicht trends die het huidige e-commercelandschap vormgeven, gebaseerd op een onderzoek onder 12.000 consumenten in 24 landen, waaronder Nederland en België.

Arvato ontwikkelt geavanceerde robotarm

Arvata, logistieke dienstverlener voor e-commerce en b2b en onderdeel van Bertelsmann, introduceert Leleka. Deze robotarm is ontworpen voor de picking en sortering van modeartikelen in magazijnomgevingen. De innovatie werd volledig in-house ontwikkeld door Arvato’s research & development team. Leleka is intussen live op Arvato’s site in Hannover.

Generix kondigt volgende innovatiefase aan

De leverancier van bedrijfssoftware met een reeks SaaS-oplossingen voor supply chain, financiën, handel en b2b-integratie kondigt zijn volgende innovatiefase aan, met een investering van honderd miljoen euro tot het boekjaar 2028. Het doel is om de volledige portfolio van toepassingen en technologieën opnieuw uit te vinden in het tijdperk van AI. Dat moet leiden tot een vernieuwd portfolio van digitale applicaties en technologieën, die AI-ready en cloud-agnostisch zijn.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.