Hoe bereken je de ROI van magazijnautomatisering?

ROI staat voor Return On Investment. Het is een essentiële financiële maatstaf voor elke business en geeft het rendement aan op investeringen. Hiermee kan worden bepaald hoe efficiënt en winstgevend een besteding is geweest. Maar hoe bereken je de ROI van een geautomatiseerde magazijnoplossing?

Nauwkeurige berekening

Het berekenen van de ROI lijkt op het eerste gezicht eenvoudig: je deelt de financiële voordelen door de kosten van de investering. Financiële voordelen ontstaan bijvoorbeeld door een besparing van ruimte in het magazijn en doordat werknemers meer orders kunnen picken.
 
Toch vertelt deze formule niet het hele verhaal. Er zijn bedrijfsspecifieke voordelen die door automatisering worden behaald, waar geen exact prijskaartje aan te hangen is. Denk bijvoorbeeld aan een hogere klanttevredenheid. Besparingen ontstaan ook door een lagere hoeveelheid orderfouten en omdat klantenorders niet meer hoeven te worden geannuleerd. Het gaat dus om een nauwkeurige berekening met een reeks verschillende cijfers. De sleutel tot het juist berekenen van de ROI? Voldoende data op basis van de cijfers en groeiambities van een bedrijf.

Cijfers: harde en zachte waarden

Om een goede inschatting te kunnen maken of de investering in warehouse automation ‘het waard is’, moet de waarde van elk automatiseringsvoordeel voor de activiteiten worden berekend – in de huidige situatie en voor de situatie over enkele jaren. Deze cijfers kun je splitsen in twee categorieën: harde en zachte waarden. Harde waarden zijn eenvoudig te berekenen. Zachte waarden zijn afhankelijk van de huidige activiteiten en de ambities.

Harde waarde: ruimtebesparing

Een voorbeeld van een harde waarde is de besparing op ruimte. Bij een investering in een AutoStore-oplossing kan tot 80% worden bespaard op het beschikbare vloeroppervlak.
Dit komt neer op een vier keer grotere opslagcapaciteit en vloeroppervlak in vergelijking met een handmatig magazijn. Omdat je minder ruimte nodig hebt zijn er een aantal financiële voordelen, zoals de mogelijkheid om te verhuizen naar een kleiner magazijn of het verhuren van de extra magazijnruimte.

Zachte waarden bij het berekenen van de ROI

Er zijn meer zachte dan harde waarden. De eerste stap is het inschatten van alle waarden. Een aantal voordelen die hieronder vallen zijn:
 
1. Kortere leveringstijd 
Als de totale logistieke operatie geoptimaliseerd is, kan met magazijnautomatisering een geschatte levertijd van een week teruglopen naar een levering op dezelfde dag. Dit leidt waarschijnlijk tot een toename van het aantal klanten, en nog belangrijker: meer tevreden klanten.
 
2. Minder orderfouten 
Het kiezen van het verkeerde artikel brengt vaak een minimale kostenpost van 100 euro mee. Het gaat namelijk niet alleen om het artikel zelf, ook de kosten van het personeel van de klantenservice en de leveringskosten voor het terugzenden en vervoeren van het juiste artikel moeten worden meegerekend. Met AutoStore is het risico van menselijke fouten zo goed als geëlimineerd.
 
3. Ergonomische werkplek 
In een manueel magazijn lopen werknemers elke dag lange afstanden op en neer door de gangpaden. Met een AutoStore-oplossing is de werkdag minder belastend voor het lichaam en neemt de kans op werk gerelateerde blessures drastisch af.

Nooit te laat om te automatiseren

Aangezien alle zachte waarden een aanzienlijk deel van de ROI uitmaken, is de investering vaak sneller terugverdiend dan wordt gedacht. Rob Pauls, Managing Director van
Element Logic Benelux: “De snelste ROI die wij ooit zagen was binnen een jaar en het langste traject was zes jaar. Onze ervaring is dat magazijnautomatisering al loont zodra een organisatie meer dan twee werknemers heeft. En hoe meer werknemers je hebt, hoe sneller waarschijnlijk de gewenste ROI wordt bereikt.”
 
Over één feit valt niet te onderhandelen volgens Pauls en dat maakt het overwegen van automatisering actueel en relevant: “Klanten verwachten een snelle levering en een uitstekende klantenservice. Wil een bedrijf overleven, concurrerend blijven en groeien, dan moet je overwegen om te investeren in warehouse automation. Gelukkig is het nooit te laat is om te automatiseren. Wie meer over de ROI-berekening te weten wil komen kan ook onze whitepaper hierover lezen.”

Recente nieuwsberichten

Renault Trucks, Jumbo en SVZ testen elektrische Oxygen-truck voor stadslogistiek

Renault Trucks zet zijn onderzoeks- en ontwikkelingswerkzaamheden met het prototype Oxygen verder. Terwijl een eerste testfase in Lyon en Parijs nog loopt, gaat de fabrikant een nieuwe test uitvoeren met een tweede versie van deze elektrische truck voor stadslogistiek. In oktober 2024 zal in Amsterdam een versie met koelunit worden getest, die is ontworpen met steun van Renault Trucks Nederland en in samenwerking met supermarktketen Jumbo en SVZ.

Linde lanceert multi-inzetbare stapelaars voor nauwe ruimtes

Het basisprincipe achter de nieuwe L10 - L16 B stapelaars is om een compacte oplossing te bieden voor nauwe werkruimtes. Deze compacte meeloopuitvoeringen hebben een hefhoogte tot 5,47 meter en een draagvermogen tot 1,0 à 1,6 ton, en zijn geschikt voor een breed scala aan transporttaken in magazijnen en productieruimtes.

Vandewiele automatiseert met magazijnrobots van Exotec

Ontwerper en producent van textielmachines Vandewiele gaat samenwerken met aanbieder van magazijnrobots Exotec. Vandewiele wil zijn magazijn in Marke verder automatiseren met het Skypodsysteem, om zo de workflow en opslagruimte te optimaliseren.

Veertig procent van de verladers en logistieke dienstverleners wil investeren in transporttechnologie

Descartes Systems Group, softwareleverancier voor supply chain en logistiek, heeft de resultaten bekendgemaakt van zijn achtste jaarlijkse Global Transportation Management Benchmark Survey. Uit het onderzoek blijkt dat veertig procent van de ondervraagde verladers en logistieke dienstverleners van plan is te investeren in transporttechnologie om zich voor te bereiden op de veranderende sector en regelgeving. Voor bedrijven die financieel het best presteren en waar de directie transport als een concurrentiewapen ziet, bedraagt dat aantal 44 procent. Bij organisaties die financieel minder goed presteren, ligt het percentage op 32 procent.

DHL onderzoekt trends in e-commerce

DHL eCommerce heeft het eerste deel gepubliceerd van zijn wereldwijde Online Shopper Trends Report 2024. Het rapport biedt inzicht in het gedrag van online shoppers wereldwijd. Het belicht trends die het huidige e-commercelandschap vormgeven, gebaseerd op een onderzoek onder 12.000 consumenten in 24 landen, waaronder Nederland en België.

Arvato ontwikkelt geavanceerde robotarm

Arvata, logistieke dienstverlener voor e-commerce en b2b en onderdeel van Bertelsmann, introduceert Leleka. Deze robotarm is ontworpen voor de picking en sortering van modeartikelen in magazijnomgevingen. De innovatie werd volledig in-house ontwikkeld door Arvato’s research & development team. Leleka is intussen live op Arvato’s site in Hannover.

Generix kondigt volgende innovatiefase aan

De leverancier van bedrijfssoftware met een reeks SaaS-oplossingen voor supply chain, financiën, handel en b2b-integratie kondigt zijn volgende innovatiefase aan, met een investering van honderd miljoen euro tot het boekjaar 2028. Het doel is om de volledige portfolio van toepassingen en technologieën opnieuw uit te vinden in het tijdperk van AI. Dat moet leiden tot een vernieuwd portfolio van digitale applicaties en technologieën, die AI-ready en cloud-agnostisch zijn.

VRD Group implementeert nyce.logic WMS

Logistiek dienstverlener VRD Group is gespecialiseerd in containertransport, b2b-distributie, crossdocking en magazijndiensten in de Benelux. Het familiebedrijf, met hoofdkantoor in Temse en operaties in Bornem, heeft meer dan 200 medewerkers in dienst. VRD Group had een flexibele en schaalbare WMS-oplossing nodig om zijn activiteiten te ondersteunen.

Hans De Sutter neemt afscheid als managing director van TGW Benelux

Na ruim 10 jaar de rol van managing director voor TGW Benelux te hebben opgenomen, gaat Hans De Sutter met pensioen. Onder de leiding van Hans heeft TGW Benelux tal van projecten ontworpen en gerealiseerd. Deze projecten hebben bijgedragen aan het feit dat het bedrijf is uitgegroeid tot een belangrijke speler in de regio, met ruim 150 medewerkers in de Benelux.

GSK, Yusen Logistics en MG Real Estate openen nieuw farmaceutisch magazijn in Wallonië

Het gebouw van 40.000 m² in het Waalse Gembloers is het grootste biofarmaceutische logistieke centrum van Wallonië. Het centrum, met een waarde van 50 miljoen euro, kan tot 42.000 pallets herbergen. Afhankelijk van de vereisten kunnen die op verschillende temperaturen worden opgeslagen, dankzij de koelruimte van 7.000m² en het vriescompartiment van 700m². Dagelijks zullen vanuit het centrum 1 miljoen dosissen vaccins worden geëxporteerd naar meer dan 160 landen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.