Het belang van duurzaamheid in de logistiek
Voor steeds meer magazijnen en distributiecentra is duurzaamheid een belangrijk onderdeel van de strategie. De focus ligt daarbij vaak op de economische en milieuvriendelijke implicaties, omdat dit direct impact heeft op de winstgevendheid. Ook het sociale aspect, zoals ergonomie, mag zeker niet uit het oog verloren worden, aldus Melle van den Berg, Sales Director Benelux bij Element Logic.
Lange tijd was duurzaamheid voor organisaties vooral iets voor de bühne, maar de afgelopen jaren is duurzaamheid, of misschien nog wel breder in de zin van ESG (Environmental, Social en Governance), ook in de logistiek een belangrijke factor geworden in de strategie en besluitvorming. De sector zit zodoende volop in de transitie om te verduurzamen en kijkt hoe zij maatschappelijk verantwoord kan ondernemen.
We zien een aantal belangrijke trends en ontwikkelingen waar logistieke partijen op in kunnen spelen, waarbij we vooral denken dat een focus op het sociale aspect veel waarde kan toevoegen aan deze organisaties.
Gezonde werkomgeving van vitaal belang
Nog altijd is de krapte op de arbeidsmarkt voelbaar. Een van de zaken die je als bedrijf kunt doen om jezelf aantrekkelijker te maken is een gezonde en ergonomische werkomgeving te bieden. Let daarbij op de volgende zaken:
- Ontlast je personeel bij fysieke taken
- Zorg voor een optimaal leefklimaat
- Biedt extra faciliteiten
Ontlasten van fysieke taken
Bij Element Logic vinden wij dat robots niet in de plaats van mensen moeten komen, maar dat juist de combinatie zorgt voor een veilige en prettige werkomgeving en daarmee uiteindelijk een hoger rendement.
Kijk allereerst hoe vaak een medewerker een bepaalde beweging maakt, bijvoorbeeld bukken, draaien, tillen of uitstrekken en op welke manier je dit mogelijk kunt ontlasten.
Zo kun je door automatisering en robotisering de afstanden die mensen binnen het magazijn afleggen verkleinen. In plaats van een steekkar te gebruiken kun je ook een sorteersysteem implementeren, waarbij een robotarm de artikelen scant en vervolgens op de juiste band legt die bij de juiste persoon uitkomt.
Of als een medewerker regelmatig boven zijn macht moet reiken om een zwaar product van het schap te pakken, vergroot dit de kans op blessures en ongelukken. Een robot kan deze producten ook pakken en aan de medewerker geven.
Een van de oplossingen daarvoor is de R5 Pro Robot van AutoStore. Deze nieuwe robotoplossing is gemaakt om ruimte optimaal te gebruiken en werknemers te ontlasten.
Door het aantal bewegingen van de medewerker terug te brengen verlaag je de fysieke belasting, wat leidt tot een kleinere kans op letselongevallen en daarmee uitval van personeel.
Een gezonde(re) werkplek
Een optimaal leefklimaat in je warehouse verbetert de gezondheid van je medewerkers.
Een van de eerste stappen daarin is om een aangenaam klimaat in je gebouwen te bewerkstelligen. Zonder voelbare luchtstroom mag de minimale temperatuur van een werkplaats bijvoorbeeld niet lager zijn dan 6 graden onder nul en geldt er een maximum van 25 graden boven nul. Zorg daarom voor goede klimaatbeheersingssystemen.
Monitor daarnaast de luchtkwaliteit binnen je gebouwen. Voor industriële werkplekken geldt per persoon een minimale luchtverversing van 50 vierkante meter per uur. Met een efficiënt ventilatiesysteem kun je eenvoudig de luchtkwaliteit monitoren en op peil houden.
Een ander belangrijk aspect van een gezonde werkplek is voldoende licht. Kijk daarom naar de mogelijkheden om bestaande verlichting te vervangen door LED. Deze verlichting gaat langer mee, heeft een lager verbruik en veel meer instelmogelijkheden.
Als je daarnaast robots inzet, hoef je bepaalde delen van je warehouse niet te verlichten als daar geen personeel aanwezig is. Ook de robots zelf verbruiken relatief weinig stroom. Bij AutoStore verbruiken tien robots bijvoorbeeld evenveel energie als één stofzuiger en hebben ze geen krachtstroom nodig. Robots kunnen op deze manier zorgen dat je stroomverbruik significant afneemt.
Impact op je omgeving
Naast het verbeteren van de leefbaarheid in je gebouwen, draait duurzaamheid ook om de impact die je als organisatie hebt op de omgeving daaromheen.
Voor het transport investeren steeds meer logistieke bedrijven in het elektrificeren van hun wagenpark. Dat komt onder andere doordat in het Nederlandse klimaatakkoord is opgenomen dat uiterlijk in 2025 in dertig tot veertig grote steden middelgrote uitstootvrije zones zijn vastgesteld. De elektrificatie van het wagenpark zorgt ervoor dat logistieke partijen ook in de toekomst welkom zijn in deze steden, het dringt hun uitstoot terug en ze besparen op brandstofkosten.
Meer leefbaarheid in de brouwerij
Een ander belangrijk aspect is dat locaties met hun tijd meegaan. Vaak wordt er dan eerst gekeken of de levensduur van een bestaande locatie kan worden verlengd. Dat komt omdat er in gebouwen veel CO2 zit opgeslagen (in de vorm van hout, cement en andere materialen), waardoor je deze niet zomaar kunt slopen om er iets nieuws voor terug te zetten.
Om een bestaande locatie te moderniseren is een van de opties om in de hoogte uit te breiden. In dat geval is de inzet van robots een logische keuze, omdat deze de hoger gelegen plekken gemakkelijker kunnen bereiken.
Soms is het echter niet mogelijk om een bestaande locatie te verbouwen of is het bedrijfstechnisch aantrekkelijker om een nieuw pand op een andere locatie neer te zetten. Dat is een uitstekend moment om te kijken hoe je dit zo duurzaam mogelijk kunt realiseren.
Kijk bijvoorbeeld of het mogelijk is om de nieuwe locatie aan de randen van stedelijke gebieden te realiseren. Niet alleen draagt dit bij aan de last mile, vaak zijn deze locaties gelegen in groene gebieden of is het mogelijk om dat aan te leggen.
Logische duurzame stap
Het implementeren van een degelijke ESG-strategie binnen je logistieke organisatie lijkt niet meer dan logisch. Het zorgt namelijk voor een hogere tevredenheid bij je werknemers en lagere kosten.
Zorg ervoor dat je jouw werknemers een prettige werkomgeving biedt en hen waar mogelijk ontlast, zodat zij optimaal kunnen functioneren en de kans op ongevallen kleiner is. Denk daarbij ook aan het creëren van eigen sportfaciliteiten nabij je locatie of het aanbieden van een sportabonnement. Deze zaken dragen positief bij aan het welzijn van je medewerkers en de uitstraling van je organisatie, waardoor je een aantrekkelijke(re) werkgever wordt.
Kijk verder naar de mogelijkheden om je ecologische voetafdruk te verkleinen door bijvoorbeeld je wagenpark te elektrificeren. Op deze manier is jouw organisatie toekomstbestendig en een interessante partij om mee samen te werken.
Natuurlijk kosten alle investeringen in het verduurzamen van de organisatie kapitaal, maar op langere termijn pluk je daar zeker de vruchten van.