H.Essers wil chemielogistiek van Nederlandse Meeus Group overnemen

Logistiek dienstverlener H.Essers, vandaag met 77 vestigingen actief in 19 landen, voert vergevorderde onderhandelingsgesprekken voor de overname van de logistieke en transportactiviteiten van de Nederlandse Meeus Group. Het gaat meer bepaald om de logistieke en transportactiviteiten in en vanuit Bergen op Zoom (met daarin een grote focus op chemie inclusief gevarengoed) en de verhuisbedrijven van de groep. De onderhandelingen zitten momenteel in een vergevorderde fase, de afronding van de overname is voorzien voor eind dit jaar. De overname past binnen het meerjarige groeiplan van H.Essers om verder te investeren in de geavanceerde chemielogistiek en de verdere geografische ontwikkeling van zijn activiteiten in Nederland.

Concreet gaat het om een overname van de chemiecluster van de groep en twee verhuisbedrijven (8 vestigingen in Nederland en 1 in Frankrijk): Mepavex Logistics (warehousing en value added services), Meeus Transport (internationaal transport tussen vooral Nederland en Frankrijk), Meeus France, Meeus Freight Management en BGT (expeditieactiviteiten), Darvi Transport (Benelux vervoer), MCT (een inland containerterminal) en de verhuisbedrijven van het UTS-netwerk UTS van den Berg en van Egeraat Verhuizingen. De bedrijven blijven allemaal actief onder de eigen naam. De activiteiten van de ‘Hartog en Bikker bedrijven’ (Den Hartog & Bikker, H&B Logistics en Bikker Logistics), actief in opslag en transport van volumegoederen worden niet overgenomen.
 
Met 411 medewerkers en een verwachte omzet van 57 miljoen euro voor dit jaar, gaat het om de grootste overname ooit uit de bedrijfsgeschiedenis van H.Essers. Eerder nam het bedrijf al het Zeebrugse Huktra over en recent nog het Noors-Franse Tank Management, beide gespecialiseerd in multimodaal transport van vloeibare chemiegoederen.
Met de overname van de Meeus Group luidt H.Essers een nieuwe groeifase in om zijn warehousing footprint in Nederland te vergroten. Momenteel gaat het om 160.000m² magazijnruimte, met uitbreidingspotentieel, voor opslag, picking en packing en geavanceerde toegevoegde waarde diensten zoals afvulactiviteiten.
Daarnaast versterkt H.Essers met de overname het eigen transport- en distributienetwerk in Nederland. De vloot van de Meeus Group omvat 110 trekkers en 590 trailers en containerchassis. Ook de inland terminal, die strategisch tussen de havens van Rotterdam en Antwerpen ligt, betekent een geografisch belangrijke versterking van het groeiende multimodale aanbod van de dienstverlener.
 
Er worden geen verdere financiële overnamedetails bekendgemaakt. De overname is onder voorbehoud van de finale overeenkomst en goedkeuring door de mededingingsautoriteiten.

Recente nieuwsberichten

DP World huldigt nieuw operationeel gebouw in Antwerpen in

Ruim 15 jaar na de opstart van zijn terminal heeft DP World een nieuw operationeel gebouw ingehuldigd aan ‘hun zijde’ van het Deurganckdok. De bouwwerken gingen in november 2019 van start en resulteren nu in een gebouw met een roestbruine glazen gevel die ook ’s nachts voor een opvallend lichteffect moet zorgen.

LPR breidt uit naar Roemenië

LPR-La Palette Rouge (een divisie van Euro Pool Group) opent een vestiging in Roemenië. De nieuwe site vormt een aanvulling op de bestaande acht Europese filialen van LPR en moet het groeiende aantal klanten in Oost-Europa bedienen, waar LPR zijn positie snel wil uitbreiden.

XPO Logistics bouwt duurzaam warehouse in Tongeren

Afgelopen vrijdag stak transport- en logistiek dienstverlener XPO Logistics de eerste spade in de grond voor de bouw zijn nieuwe campus in Tongeren. De realisatie van het project, dat tegen het einde van dit jaar klaar moet zijn, is in handen van bouwonderneming Cordeel.

Ninatrans en Transmet smelten samen tot één transportgroep

Om een sterkere marktpositie in de logistieke en transportwereld te verwerven, hebben de Belgische transporteurs Ninatrans en Transmet besloten hun krachten te bundelen. Beide bedrijven zijn geen vreemden voor elkaar, want het waren twee broers die ze destijds oprichtten.

Lineas bouwt Noord-Zuid vrachtverbinding verder uit vanuit Gent in North Sea Port

Privé spoorvrachtoperator Lineas versterkt zijn aanwezigheid in Gent in North Sea Port met een nieuwe, rechtstreekse intermodale verbinding met Milano Segrate. Met die verbinding met vijf wekelijkse retourritten naar Italië wil Lineas tegemoet komen aan de groeiende vraag van regionale klanten naar een ecologisch alternatief voor wegtranstransport.

Veelzijdig.Betrouwbaar.Rendabel

Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie. Daifuku’s all-in dienstverlening start reeds vanaf de initiële planning en omvat analyse, voorstel, ontwerp, fabricage, opbouw, integratie, aftersales en modernisering.

TVH neemt Battery Supplies over

TVH, aanbieder van onderdelen voor heftrucks, industriële voertuigen, bouwmachines en landbouwtractoren, heeft de aandelen verworven van Battery Supplies in Deerlijk en diens dochterondernemingen in Meyzieu, Frankrijk (Battery Supplies France) en Erftstadt, Duitsland (Battec Batterie Vertrieb).

Leadec benadert 0% fouten bij interne leveringen met ZetesChronos

Leadec is actief op meer dan 300 locaties verspreid over vier continenten. Al bijna 60 jaar ondersteunt het bedrijf klanten in de productiesector met services op het gebied van planning, installatie en automatisering, tot en met het facilitair beheer van fabrieken en gebouwen.

Jost neemt Anné-Louagie over

Transporteur en logistiek dienstverlener Jost heeft transportbedrijf Anné-Louagie uit Temse overgenomen. Het bedrijf werd in 2003 door Marc Anné en zijn vrouw Mady Louagie opgericht en legt zich toe op het internationaal vervoer van containers over de weg, voornamelijk ‘one way’.

Simac ondersteunt data-minded strategie van DPD

Voor DPD is het cruciaal altijd over de juiste data te beschikken. Alleen dan kan de pakketbezorger zijn klanten laten weten waar hun pakket zich bevindt en wanneer het wordt bezorgd. Omdat DPD data sneller wilde kunnen ontvangen, besloot het zijn infrastructuur op meerdere vlakken aan te passen, onder meer door in alle depots de wifi-infrastructuur te herbekijken en uit te breiden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.