H.Essers start met bouw Markiezaat Container Terminal in Bergen op Zoom

H.Essers kan eindelijk beginnen aan de bouw van de langverwachte containerterminal op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom, vlak over de Belgische grens. De terminal, tot nu toe bekend als de ‘Markiezaat Container Terminal’, betekent niet alleen een mijlpaal in de groeiambities van de logistiek dienstverlener, maar moet ook zorgen voor betere en duurzamere logistiek in de hele Brabantse en Antwerpse regio. Nu ook de omgevingsvergunning is afgeleverd, heeft H.Essers alle nodige vergunningen op zak en start het bedrijf met de voorbereidende werkzaamheden. Wat de uiteindelijke afmetingen van de terminal zullen worden, is nog niet bekend. Dat is voor H.Essers afhankelijk van de goedkeuring van de EU-subsidieaanvraag.

De nieuwe terminal zal naar verwachting begin 2026 operationeel zijn en de huidige inlandse terminal volledig vervangen. Er komt bovendien een versterkte kademuur van 325 meter lang, twee containerkranen, twee reachstackers en 19.000 zonnepanelen. Daarnaast wordt 45.000m² extra magazijnruimte gebouwd, goed voor een totaal van 210.000m².

De maximale capaciteit van 250.000 TEU/jaar en de strategische ligging aan het Schelde-Rijn kanaal – buiten de Burgemeester Peterssluis – maken de nieuwe terminal geschikt als consolidatie-hub. Bij de terminal kunnen grotere binnenvaartschepen worden geladen en vrachten worden gebundeld, waardoor H.Essers tegemoet kan komen aan de behoefte van de nabijgelegen zeehavens Rotterdam en Antwerpen en bedrijven die via die havens willen importeren en exporteren. Het logistieke bedrijf combineert met de nieuwe terminal namelijk transportoplossingen over water met warehousing- en added value-activiteiten, zoals afvulactiviteiten.

De bouw van de terminal, in combinatie met de recente overname en rebranding van de chemie-tak van Meeus Groep, betekent volgens H.Essers dat het bedrijf in de toekomst een nog klantgerichter dienstenportfolio kan bieden. De terminal wordt gezien als een belangrijke versterking van de NorthSea-med Corridor binnen het Europese TEN-T-netwerk.

Subsidie

Boven op de eigen investering van 75 miljoen euro, hoopt H.Essers ook op steun van de EU. Daarvoor diende het bedrijf een ‘CEF Transport Infrastructure Works’-subsidieaanvraag in, maar nieuws uit die hoek wordt pas in juni 2024 verwacht. Als de subsidie niet wordt toegekend, kunnen de bouwplannen niet in de huidige vorm worden uitgevoerd en zal H.Essers de plannen moeten herzien. De bouw van de terminal gaat in dat geval wel door, maar het potentieel van het project zal dan maar gedeeltelijk worden benut. Een voorbeeld van zo’n maatregel zou zijn dat de transitie naar een volledige emissievrije haven in het gedrang komt. De subsidie is namelijk hard nodig voor het realiseren van de kade, het aanleggen van walstroom in combinatie met zonnepanelen en de plaatsing van zero-emissie kranen.

Erop rekenend dat de CEF-subsidie wordt toegekend, gaat H.Essers alvast gefaseerd van start. Fase 1 bestaat in het verplaatsen van de huidige terminal op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom naar de nieuwe locatie. De volledige verhuizing moet afgerond zijn begin 2026, waarna alle activiteiten op de huidige locatie stoppen. Fase 2 behelst het aanleggen van de kade, walstroom en zero-emissie gantry cranes. Ook worden zonnepanelen geïnstalleerd, om alle havenvoertuigen van groene energie te voorzien.

Foto: H.Essers - WILMNWNSTINU

Recente nieuwsberichten

DPD breidt managementteam uit

Enkele weken nadat Richard de Haas als nieuwe CEO de nieuwe hub en depot in Vilvoorde mocht inhuldigen, verwelkomt DPD Belux twee nieuwe leden in het managementteam: Eve Coomans wordt de nieuwe chief human resources officer, terwijl Jeroen Rutten als nieuwe chief operations officer aan de slag gaat.

De vier belangrijkste logistieke trends voor 2023

(Advertorial) De logistieke sector is de afgelopen jaren een prominente rol in onze samenleving gaan spelen. Nu zijn er door recente ontwikkelingen een aantal duidelijke trends in warehouses zichtbaar. Lees daarom nu hier meer over de belangrijkste trends voor 2023.

Goede voornemens? Maak werk van een voorraadstrategie.

(Advertorial) We naderen het einde van het jaar, en dan is het voor bedrijven altijd een goed moment om de voorraden te inventariseren en bij te sturen. Velen waren de afgelopen jaren wat losbandiger met hun voorraadbeheer. Begrijpelijk, want door de coronacrisis en de oorlog in Oost-Europa was ruim voldoende voorraad hebben belangrijker dan de voorraad optimaal te houden.

PTV Group neemt Conundra in zijn portfolio op

PTV Group, wereldwijd leverancier van transportlogistieke software voor routeplanning en -optimalisering, vervolgt zijn logistieke consolidatiepad. Na de toevoeging van Axylog afgelopen zomer, voegt nu ook de Belgische aanbieder van routeplanningssoftware Conundra zich bij de groep.

Cabka en SABIC lanceren samen next generation transportverpakking

Cabka, leverancier van duurzame en herbruikbare transportverpakkingen, heeft samengewerkt met wereldwijd opererend chemiebedrijf SABIC om de CabCube 4840 te lanceren, naar eigen zeggen de ‘next generation’ in opvouwbare grote containers. CabCubes zijn ontworpen met het oog op maximale herbruikbaarheid.

Drie manieren om uw wereldwijde toeleveringsketen 'stormbestendig' te maken

De veiligheid en stabiliteit van onze wereldwijde toeleveringsketens staan momenteel onder druk. Wat kunnen bedrijfsleiders doen om de veerkracht van de toeleveringsketen op te bouwen en zo het levensonderhoud van miljarden mensen te beschermen en tegelijkertijd het vertrouwen in onze wereldwijde economische systemen en politieke instellingen te vergroten.

Yusen Logistics neemt logistiek healthcare dienstverlener Group Pierre over

Yusen Logistics heeft een overeenkomst bereikt voor de overname van het volledige aandelenkapitaal van Group Pierre, een logistiek dienstverlener uit Waver, gespecialiseerd in farmaceutische supply chains. Door de overname breidt Yusen Logistics zijn aanbod van farmaceutische logistieke diensten verder uit.

Uturn Prijscalculator moet verladers transportprijs helpen berekenen

Uturn, een logistieke tech scale-up die focust op het optimaliseren en matchen van containertransporten in Europa, heeft de Uturn Prijscalculator gelanceerd. Deze logistieke prijscalculator moet verladers helpen de juiste prijs van het voor- en natransport van containers te berekenen en biedt hun een toetsingsinstrument dat, zeker in tijden van veel volatiliteit, nuttig is.

Mondial Relay mechaniseert eerste vestiging in België

Mondial Relay, aanbieder van pakketdiensten in Frankrijk en de Benelux en gespecialiseerd in de ‘out-of-home’ levering van pakjes via e-commerce, heeft in Tubeke (Waals-Brabant) een nieuw depot van 5.000m² ingehuldigd. Het depot, ‘Tubize II’, is het resultaat van de samenvoeging van de vestigingen van Nijvel (ophaalfase) en Tubize I (leveringsfase).

Groeiende vraag naar AutoStore bij kmo’s

Volgens Swisslog, als automatiseringsbedrijf actief in de logistieke sector, neemt de vraag naar AutoStore-systemen wereldwijd toe. Vooral kmo’s zouden geïnteresseerd zijn in de ruimtebesparende, geautomatiseerde opslag- en ophaaloplossing.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.