H.Essers start met bouw Markiezaat Container Terminal in Bergen op Zoom

H.Essers kan eindelijk beginnen aan de bouw van de langverwachte containerterminal op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom, vlak over de Belgische grens. De terminal, tot nu toe bekend als de ‘Markiezaat Container Terminal’, betekent niet alleen een mijlpaal in de groeiambities van de logistiek dienstverlener, maar moet ook zorgen voor betere en duurzamere logistiek in de hele Brabantse en Antwerpse regio. Nu ook de omgevingsvergunning is afgeleverd, heeft H.Essers alle nodige vergunningen op zak en start het bedrijf met de voorbereidende werkzaamheden. Wat de uiteindelijke afmetingen van de terminal zullen worden, is nog niet bekend. Dat is voor H.Essers afhankelijk van de goedkeuring van de EU-subsidieaanvraag.

De nieuwe terminal zal naar verwachting begin 2026 operationeel zijn en de huidige inlandse terminal volledig vervangen. Er komt bovendien een versterkte kademuur van 325 meter lang, twee containerkranen, twee reachstackers en 19.000 zonnepanelen. Daarnaast wordt 45.000m² extra magazijnruimte gebouwd, goed voor een totaal van 210.000m².

De maximale capaciteit van 250.000 TEU/jaar en de strategische ligging aan het Schelde-Rijn kanaal – buiten de Burgemeester Peterssluis – maken de nieuwe terminal geschikt als consolidatie-hub. Bij de terminal kunnen grotere binnenvaartschepen worden geladen en vrachten worden gebundeld, waardoor H.Essers tegemoet kan komen aan de behoefte van de nabijgelegen zeehavens Rotterdam en Antwerpen en bedrijven die via die havens willen importeren en exporteren. Het logistieke bedrijf combineert met de nieuwe terminal namelijk transportoplossingen over water met warehousing- en added value-activiteiten, zoals afvulactiviteiten.

De bouw van de terminal, in combinatie met de recente overname en rebranding van de chemie-tak van Meeus Groep, betekent volgens H.Essers dat het bedrijf in de toekomst een nog klantgerichter dienstenportfolio kan bieden. De terminal wordt gezien als een belangrijke versterking van de NorthSea-med Corridor binnen het Europese TEN-T-netwerk.

Subsidie

Boven op de eigen investering van 75 miljoen euro, hoopt H.Essers ook op steun van de EU. Daarvoor diende het bedrijf een ‘CEF Transport Infrastructure Works’-subsidieaanvraag in, maar nieuws uit die hoek wordt pas in juni 2024 verwacht. Als de subsidie niet wordt toegekend, kunnen de bouwplannen niet in de huidige vorm worden uitgevoerd en zal H.Essers de plannen moeten herzien. De bouw van de terminal gaat in dat geval wel door, maar het potentieel van het project zal dan maar gedeeltelijk worden benut. Een voorbeeld van zo’n maatregel zou zijn dat de transitie naar een volledige emissievrije haven in het gedrang komt. De subsidie is namelijk hard nodig voor het realiseren van de kade, het aanleggen van walstroom in combinatie met zonnepanelen en de plaatsing van zero-emissie kranen.

Erop rekenend dat de CEF-subsidie wordt toegekend, gaat H.Essers alvast gefaseerd van start. Fase 1 bestaat in het verplaatsen van de huidige terminal op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom naar de nieuwe locatie. De volledige verhuizing moet afgerond zijn begin 2026, waarna alle activiteiten op de huidige locatie stoppen. Fase 2 behelst het aanleggen van de kade, walstroom en zero-emissie gantry cranes. Ook worden zonnepanelen geïnstalleerd, om alle havenvoertuigen van groene energie te voorzien.

Foto: H.Essers - WILMNWNSTINU

Recente nieuwsberichten

9altitudes versterkt ISV-focus met Dynalogic en nieuwe Birds-suite

IT-bedrijf 9altitudes zet een nieuwe stap om zijn ISV-bedrijfsactiviteiten (independent software vendor) naar een hoger niveau te tillen. Het bedrijf combineert voortaan de knowhow van het voormalige Hillstar en Dynalogic onder de vanaf nu gemeenschappelijke bedrijfsnaam Dynalogic. Door oplossingen binnen Dynalogic te combineren, wil 9altitudes een concurrentievoordeel creëren op de markt van BI, Dynamics 365 add-ons, e.d.

Ontmoet Element Logic op Logistica Next: Ontdek de toekomst van magazijnautomatisering

(Advertorial) Bezoek ons 5-7 november bij Logistica Next op stand B7.020 en ontdek hoe onze automatiseringsoplossingen jouw magazijnprocessen slimmer en efficiënter kunnen maken.

Newwen en Paardekooper leveren samen meermalig herbruikbare transportverpakkingen

Newwen, ontwikkelaar en leverancier van herbruikbare en traceerbare logistieke materialen, gaat een samenwerking aan met Koninklijke Paardekooper Group, een internationale speler in de verpakkingsmarkt. Met de samenwerking willen beide bedrijven een nieuwe standaard zetten in de wereld van transportverpakkingen en de logistieke sector duurzamer en efficiënter maken met innovatieve herbruikbare oplossingen.

Dachser combineert European Logistics en Food Logistics nu ook in Nederland

Logistiek dienstverlener Dachser, met hoofdzetel in het Duitse Kempten, heeft een huurovereenkomst getekend voor een nieuwe opslag- en crossdocklocatie in het Nederlandse Waddinxveen, vlak bij Rotterdam. Die locatie wordt het eerste gecombineerde European Logistics en Food Logistics centrum van Dachser buiten Duitsland. De nieuwe locatie zal in het derde kwartaal van 2025 operationeel zijn en ongeveer 50 nieuwe banen scheppen.

OMP en Bluecrux mikken met gezamenlijk aanbod op efficiëntere supply chain in life sciences sector

OMP, leverancier van oplossingen voor supply chain planning, en Bluecrux, aanbieder van value chain consultancy en technologie, gaan samen een combinatie van hun flagship platformen aanbieden. Concreet betreft het Unison Planning van OMP enerzijds – een ‘best-of-suite’ supply chain planning platform dat end-to-end (E2E) mogelijkheden biedt, gaande van strategisch netwerkontwerp tot gedetailleerde productieplanning – en Binocs van Bluecrux anderzijds – een ‘best-of-breed’ systeem voor resource management dat speciaal is afgestemd op de uitdagingen van planning in laboratoria en de life sciences industry. Na tien jaar samenwerken willen beide partners met dit gezamenlijke aanbod naar eigen zeggen een ongeziene waardepropositie leveren aan klanten in de life sciences industry.

Getac lanceert Essentials Suite voor robuuste IT-operaties

Getac Technology Corporation, leverancier van robuuste mobiele technologie en intelligente video-oplossingen, heeft de Essentials Suite op de markt gebracht. Het betreft een reeks softwareoplossingen die bedrijven moet helpen uitdagende operationele situaties op te lossen en de efficiëntie van remote personeel in verschillende sectoren te verbeteren.

Onderhoud als tool voor een veiligere laad- en losomgeving

(Advertorial) Uit een publicatie van de Arbeidsinspectie in Nederland blijkt dat logistiek koploper blijft als het gaat om dodelijke slachtoffers. Onze sector blijkt nogal halsstarrig als het gaat om veiligheid, Al jaren staan we ook bovenaan op lijstjes over ongevallen en verzuim. In 2023 ging het immers in 290 keren mis en werd een ongeval gerapporteerd.

Belg verkiest lagere bezorgkosten en nauwkeurig tijdskader boven snelheid bij thuisbezorging

Belgische consumenten vinden de laagste bezorgkosten (34%) en de handigste bezorging (23%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen een precies tijdskader (19%), snelste bezorging (13%) en meest milieuvriendelijke bezorging (11%). Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes en Sapio Research naar de ervaring van consumenten met e-commerceaankopen en thuisbezorging. Voor het onderzoek werden 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika bevraagd, waarvan 250 consumenten uit België. Het onderzoek sloeg op de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

Snack Connection transformeert productieproces met ERP van Aptean

Snack Connection B.V. is een Nederlandse private label-fabrikant die zich toelegt op de inkoop, de verwerking, het mixen en verpakken van noten, pitten, zaden, zuidvruchten en aanverwante artikelen. Het bedrijf levert aan diverse Europese retailers. Omdat Snack Connection zijn bestaande ERP-systeem wilde vervangen en operational excellence wilde stimuleren in zijn twee productielocaties in Giessen en Bergschenhoek, ging het op zoek naar een nieuwe softwareoplossing. De keuze viel op de cloudgebaseerde ERP-oplossing van Aptean, wereldwijd leverancier van branchespecifieke softwareoplossingen.

Qimarox introduceert de Prorunner PR2 verticale transporteur

Qimarox, fabrikant van oplossingen voor materiaalbehandeling zoals verticale transporteurs en palletiseersystemen, stelt de Prorunner PR2 voor. Deze nieuwe verticale transporteur bouwt verder op de Prorunner mk1 en kan worden ingezet in een breed scala aan industriële toepassingen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.