H.Essers compenseert CO2-uitstoot met HVO insetting-concept

Logistiek dienstverlener H.Essers lanceert het ‘HVO insetting’-concept, waarbij bedrijven de CO2-voetafdruk van hun transporten rechtstreeks kunnen verminderen. De emissies worden niet extern gecompenseerd (offsetting), maar intern door de inzet van HVO (hydrotreated vegetable oil), een milieuvriendelijke biodiesel op basis van afval.

Meer en meer bedrijven willen hun supply chain klimaatvriendelijker maken en streven ernaar de CO2-uitstoot van hun transporten met een bepaald percentage te verminderen. “Bij ‘offsetting’ betalen ze een meerprijs om die uitstoot te laten compenseren, bijvoorbeeld via het aanplanten van bomen, het investeren in windmolens, enz.”, aldus de Genkse logistiek dienstverlener. “Bij ‘insetting’ worden de emissies van hun transporten zelf verminderd, via een nieuwe methode van interne compensatie.”
 
De basis van het ‘insetting’-concept is de inzet van HVO, een biodiesel van de tweede generatie. Die wordt gemaakt uit afvalstoffen en vetten uit de voedingsindustrie (dus niet uit voedingsgewassen zoals koolzaad- of palmolie). “Het is vandaag de meest duurzame brandstof voor dieselvoertuigen op de markt, met tot 90% minder uitstoot van CO2, 30% minder fijnstof en 9% minder stikstofoxides (NOx) in vergelijking met gewone diesel”, aldus H.Essers. “De CO2 besparing is zelfs 100% als je kijkt naar het verbruik van aan de pomp (‘tank to wheel’).” HVO is een zogenaamd ‘drop-in’ product, wat betekent dat de brandstof in vrijwel elke moderne vrachtwagen kan worden getankt, zonder dat aanpassingen aan de motor nodig zijn.
 
Omdat HVO in Europa nog maar beperkt beschikbaar is in publieke tankstations, ontwikkelde H.Essers het HVO insetting-concept. HVO wordt in een eigen tankstation in Tessenderlo getankt, maar niet noodzakelijk voor de transporten van de klant zelf. Op transparante wijze wordt voor elke transportopdracht berekend hoeveel diesel werd verbruikt. Dat volume wordt intern gecompenseerd met transporten waarbij HVO wel wordt gebruikt. Met dit systeem is het ook mogelijk rekening te houden met de terugritten die gereden worden voor klanten die niet aan het insetting-programma deelnemen. Kenmerkend is dat dankzij het zogenaamde ‘mass balancing’ principe de transporten van de insetting-klant gedecarboniseerd worden door directe allocatie van HVO transporten in het eigen H.Essers netwerk.
“De klant kan beslissen of hij 25%, 50%, 75% of 100% van het dieselverbruik van zijn transporten wil decarboniseren. Hij kan ook dat percentage laten variëren per afzonderlijk traject”, aldus de logistiek dienstverlener.
 
De vermindering van de CO2-uitstoot wordt berekend aan de hand van de GLEC-methodologie van het Global Logistics Emission Council. H.Essers rapporteert per kwartaal aan de klant de hoeveelheid gebruikte HVO en zowel de ‘well to wheel’- als de ‘tank to wheel’-vermindering van de CO2-emissies. Om een volledige transparantie te waarborgen voert Deloitte jaarlijks een zogenaamde ‘assurance audit’ uit. Zowel de opzet en processen bij H.Essers als de contractuele afspraken met de klant worden aan die externe controle onderworpen.
 
In eerste instantie lanceert H.Essers het insetting-concept voor de transporten met volle vrachtwagens (FTL) en de ‘dedicated’ transporten. “Bovendien biedt dit concept de mogelijkheid om onvermijdbare voor- en natransporten van intermodaal vervoer te compenseren. Voorlopig blijven de transporten van groepage- en deelladingen buiten het programma omdat het manueel alloceren nog te complex en te arbeidsintensief is”, besluit H.Essers.
Foto: H.Essers

Recente nieuwsberichten

Phi Data en Belintra optimaliseren voorraadbeheer in ziekenhuizen

IT-integrator Phi Data slaat de handen in elkaar met Belintra, een leverancier van oplossingen voor de gezondheidszorg met hoofdzetel in België en filialen in Zwitserland en de VS. Samen willen beide partners het herbevoorradingsproces in de voorraadruimtes van ziekenhuisafdelingen grondig verbeteren.

Qargo TMS haalt investering van 6 miljoen euro binnen voor verdere ontplooiing

Qargo TMS, ontwikkelaar van het gelijknamige transportmanagementsysteem, heeft een kapitaalronde van 6 miljoen euro afgerond. Die investering moet de start-up helpen internationaal uit te breiden, het sales en customer experience team te vergroten en verder in te zetten op automatisering ondersteund door AI.

Brochure: consider your route-to-market approach

(Advertorial) Doing business in complex markets? Worried about cultural distance, being compliant with local regulations, importing| or exporting your goods without having your own legal entity or depending on a distributor? Benefit from Trade Facilitation services done by Ahlers and our deep expertise.

Supply Chain Portal

(Advertorial) Maakt logistieke ketenprocessen efficiënter. Inbound controltower – Slotbooking – DC capaciteits planning - Outbound controltower. Action, Bol.com, Carrefour, Colruyt, Jumbo supermarkten, Zeeman   Lees de cases op www.incore.be >

nShift – the global leader in delivery management

(Video) Why nShift? We enable our customers to deliver a better customer experience, improve customer satisfaction, provide a full range of delivery options, create new revenue opportunities, and develop sustainable delivery options. This empowers them to achieve scalable and strategic growth.

Katoen Natie neemt Mexico Natie over

Katoen Natie breidt zijn activiteiten in de Antwerpse haven uit door de overname van sectorgenoot Mexico Natie. De logistieke dienstverlener verwerft de 230.000 m2 opslagfaciliteiten voor diverse goederen van Mexico Natie:  Luithagen (staal), Altamira (gevaarlijke producten), Tijl (verpakte goederen) en Tampico (voeding).

ICA Sweden schakelt TGW in voor nieuw geautomatiseerd fulfilmentcenter

Op ongeveer honderd kilometer ten westen van Stockholm laat ICA Sweden, de grootste supermarktketen van Zweden, een sterk geautomatiseerd fulfilmentcenter bouwen Voor het project doet de retailer een beroep op TGW Logistics Group, leverancier van oplossingen voor material handling.

Tailormade Logistics richt Tailormade Customs op voor douaneadvies en -diensten

Deze zomer heeft Tailormade Logistics een nieuwe dochteronderneming in het leven geroepen: Tailormade Customs. TML Customs, dat wordt geleid door Omar Boukhzar, moet klanten van Tailormade Logistics verder ontzorgen en moet van TML een one-stop-shop maken waar klanten een passende oplossing kunnen vinden voor hun logistieke vraagstukken, in combinatie met douaneadvies en -diensten.

Wim Van Loo nieuwe country manager van Generix Group Benelux

Generix, wereldwijde leverancier van collaboratieve SaaS software voor de supply chain, industrie en retailecosystemen deelde onlangs in een persbericht mee dat Wim Van Loo de functie van country manager bij Generix Group Benelux op zich neemt.

Smart Robotics lanceert nieuwe versies van de Smart Palletizer

Smart Robotics, aanbieder van magazijnautomatisering en robotica, heeft drie nieuwe versies ontwikkeld van de Smart Palletizer. Deze cobot-gebaseerde palletiseeroplossing is ontworpen om het stapelen van dozen te optimaliseren. De nieuwe versies maken meer veelzijdige pick-and-place-oplossingen beschikbaar om te helpen bij het opzetten van geautomatiseerde magazijnen en moeten de werkomstandigheden voor magazijnmedewerkers optimaliseren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.