H.Essers compenseert CO2-uitstoot met HVO insetting-concept

Logistiek dienstverlener H.Essers lanceert het ‘HVO insetting’-concept, waarbij bedrijven de CO2-voetafdruk van hun transporten rechtstreeks kunnen verminderen. De emissies worden niet extern gecompenseerd (offsetting), maar intern door de inzet van HVO (hydrotreated vegetable oil), een milieuvriendelijke biodiesel op basis van afval.

Meer en meer bedrijven willen hun supply chain klimaatvriendelijker maken en streven ernaar de CO2-uitstoot van hun transporten met een bepaald percentage te verminderen. “Bij ‘offsetting’ betalen ze een meerprijs om die uitstoot te laten compenseren, bijvoorbeeld via het aanplanten van bomen, het investeren in windmolens, enz.”, aldus de Genkse logistiek dienstverlener. “Bij ‘insetting’ worden de emissies van hun transporten zelf verminderd, via een nieuwe methode van interne compensatie.”
 
De basis van het ‘insetting’-concept is de inzet van HVO, een biodiesel van de tweede generatie. Die wordt gemaakt uit afvalstoffen en vetten uit de voedingsindustrie (dus niet uit voedingsgewassen zoals koolzaad- of palmolie). “Het is vandaag de meest duurzame brandstof voor dieselvoertuigen op de markt, met tot 90% minder uitstoot van CO2, 30% minder fijnstof en 9% minder stikstofoxides (NOx) in vergelijking met gewone diesel”, aldus H.Essers. “De CO2 besparing is zelfs 100% als je kijkt naar het verbruik van aan de pomp (‘tank to wheel’).” HVO is een zogenaamd ‘drop-in’ product, wat betekent dat de brandstof in vrijwel elke moderne vrachtwagen kan worden getankt, zonder dat aanpassingen aan de motor nodig zijn.
 
Omdat HVO in Europa nog maar beperkt beschikbaar is in publieke tankstations, ontwikkelde H.Essers het HVO insetting-concept. HVO wordt in een eigen tankstation in Tessenderlo getankt, maar niet noodzakelijk voor de transporten van de klant zelf. Op transparante wijze wordt voor elke transportopdracht berekend hoeveel diesel werd verbruikt. Dat volume wordt intern gecompenseerd met transporten waarbij HVO wel wordt gebruikt. Met dit systeem is het ook mogelijk rekening te houden met de terugritten die gereden worden voor klanten die niet aan het insetting-programma deelnemen. Kenmerkend is dat dankzij het zogenaamde ‘mass balancing’ principe de transporten van de insetting-klant gedecarboniseerd worden door directe allocatie van HVO transporten in het eigen H.Essers netwerk.
“De klant kan beslissen of hij 25%, 50%, 75% of 100% van het dieselverbruik van zijn transporten wil decarboniseren. Hij kan ook dat percentage laten variëren per afzonderlijk traject”, aldus de logistiek dienstverlener.
 
De vermindering van de CO2-uitstoot wordt berekend aan de hand van de GLEC-methodologie van het Global Logistics Emission Council. H.Essers rapporteert per kwartaal aan de klant de hoeveelheid gebruikte HVO en zowel de ‘well to wheel’- als de ‘tank to wheel’-vermindering van de CO2-emissies. Om een volledige transparantie te waarborgen voert Deloitte jaarlijks een zogenaamde ‘assurance audit’ uit. Zowel de opzet en processen bij H.Essers als de contractuele afspraken met de klant worden aan die externe controle onderworpen.
 
In eerste instantie lanceert H.Essers het insetting-concept voor de transporten met volle vrachtwagens (FTL) en de ‘dedicated’ transporten. “Bovendien biedt dit concept de mogelijkheid om onvermijdbare voor- en natransporten van intermodaal vervoer te compenseren. Voorlopig blijven de transporten van groepage- en deelladingen buiten het programma omdat het manueel alloceren nog te complex en te arbeidsintensief is”, besluit H.Essers.
Foto: H.Essers

Recente nieuwsberichten

Zeeman optimaliseert fulfilment met Manhattan Active Warehouse Management

De Nederlandse textielretailer Zeeman heeft voor zijn centrale distributiecentrum in Alphen aan den Rijn gekozen voor Manhattan Active Warehouse Management. Het systeem is onderdeel van een supply chain transformatie bij Zeeman, die moet zorgen voor sneller en flexibeler fulfilment van zijn Europese winkelnetwerk.

Exact treedt toe tot Smart Connected Supplier Network

Exact, ontwikkelaar van software voor financieel management, ERP en HR-salarisadministratie, treedt als service provider toe tot het Smart Connected Supplier Network (SCSN). Daardoor kunnen klanten van Exact Online automatisch bestellingen uitwisselen met andere aangesloten partijen op het netwerk, ongeacht het ERP-systeem dat zij gebruiken.

DP World zorgt voor versnelde oplevering duurzaam warehouse op London Gateway

DP World in het VK, aanbieder van ‘smart logistics’, laat weten dat het Logistics Park van London Gateway de oplevering van een speculatief duurzaam magazijn van 146.000 vierkante (ruim 13.500m²) zal versnellen zodat het klaar is voor het einde van 2021.

Smartphoto automatiseert sorteerproces met oplossing van Vanas

Smartphoto is in de Benelux een van de grootste leveranciers van gepersonaliseerde fotogeschenken, fotoboeken, canvassen… Als groot e-commerce bedrijf beloven ze snelle levering en 100% klanttevredenheid. Om deze belofte te blijven waarmaken, was er optimalisatie nodig in hun magazijn.

Centrale opslag, van meer naar 1 magazijn

(Advertorial) Met BITO meerverdieps legbordstellingen kan een solide oplossing worden gebouwd met een matige investering. Seizoenspieken kunnen met tijdelijk meer personeel worden opgevangen. Dit heeft duidelijk meer flexibiliteit dan systemen met een hogere automatiseringsgraad.

Superfood retailer KoRo zet Descartes in om aan hoge ordervolumes te voldoen

KoRo is een Duitse online retailer voor superfood, gevestigd in Berlijn. Door de enorme toename in het aantal orders bij KoRo kon de bestaande fulfilment-services provider niet met die groei meeschalen. Dat leidde tot vertraagde verzendingen, wat dan weer tot gevolg had dat de klantendienst werd overspoeld met vragen over de status van pakketjes.

Bruynzeel Storage Systems neemt Amerikaanse distributeur in opslagsystemen over

Aanbieder van mobiele opslagsystemen Bruynzeel Storage Systems, met hoofdkantoor en fabriek in het Nederlandse Panningen, heeft de Amerikaanse distributeur RDT Concepts overgenomen. Tot dusver maakte Bruynzeel in de VS exclusief gebruik van onafhankelijke dealers.

Stichd wapent zich met FlashPick-systeem van TGW voor verdere groei

Systeemintegrator TGW bouwt voor modebedrijf Stichd een sterk geautomatiseerd fulfilmentcenter in Tilburg. Stichd is een dochtermaatschappij van de Puma Group en is gespecialiseerd in het ontwerp, de productie en de distributie van bodywear, beenmode en badkleding.

Geconnecteerd omnichannel-DC voor werkkledingspecialist engelbert strauss

(Advertorial) Als toonaangevende fabrikant van werkkleding en persoonlijke beschermingsmiddelen belevert engelbert strauss klanten over de hele wereld. Door een sterke groei de afgelopen jaren besloot de merkfabrikant te investeren in een sterk geautomatiseerd omnichannel-distributiecentrum in Schlüchteren, Duitsland, dat alle distributiekanalen vanuit één locatie zou kunnen bedienen.

Scania Parts Logistics vaart duurzame koers met binnenvaart

Scania Parts Logistics staat in voor de wereldwijde distributie van alle Scania-reserveonderdelen. Vanuit het distributiecentrum in Oudsbergen worden dagelijks gemiddeld 30.000 orderlijnen naar Scania Business Units en dealers over de hele wereld verstuurd.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.